Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Bestridan

Nej bara om borgenären begär det.

Men om Inflamed bestrider skulden då lär väl alla han är skyldig pengar ta det till TR? Alternativet är väl att dom inte får sina pengar?

Men om Inflamed bestrider skulden då lär väl alla han är skyldig pengar ta det till TR? Alternativet är väl att dom inte får sina pengar?

Nej långt ifrån

Dom har kanske inte resurser att strula med det just nu, då återkommer dom senare och stämmer i tingsrätten i stället.

Ja men det var lite så jag menade. Om Inflame bestämmer sig för att bestrida så måste ärendet förr eller senare hamna i TR?

Ja men det var lite så jag menade. Om Inflame bestämmer sig för att bestrida så måste ärendet förr eller senare hamna i TR?
Nja, han kan ju välja att betala också även om ha tyckte skulden var felaktig.
Det går nog söka bf igen också

Eh, ja. Tingsrätten måste pröva alla ärenden dom får in ja, det är ju inte så relevant i sammanhanget, eftersom det inte blir något ärende hos tingsrätten om inte borgenären begär överlämning
Lämnar de inte över ärendet till tinget så bör de återkomma till mig med en undran vad jag vill. Och då har jag fått upp ögonen på dom. För studsar det tillbaka på ruta 1 och lägger sig för utslag Hos fogden igen så går ja direkt på anmälan om brustit i inkassolagen gent emot mig.

En lååååååååååååååååååång process.....

Från faktura till Kronofogden (och ibland längre)​

I det här exemplet antar vi att du har tecknat ett snabblån hos Snabbcash (påhittat namn). Lånet tecknades för 30 dagar sedan och nu är det dags att betala tillbaka. Observera att antalet dagar i exemplet bara är tänkta att illustrera hur händelseförloppet kan gå till.

1. (företaget) skickar en faktura till dig med betalningsvillkor 30 dagar. Snabbcash vill alltså att du betalar senast 30 dagar efter att fakturan skickades.
  2. 30 dagar passerar och du har fortfarande inte betalat fakturan. Efter 35 dagar börjar Snabbcash att bli otåliga och bestämmer sig för att skicka en påminnelse till dig. En påminnelseavgift (60 kr) läggs till på den ursprungliga kostnaden.
  3. Efter 50 dagar, dvs. lite drygt två veckor efter att påminnelsen skickades, bestämmer sig Snabbcash för att anlita ett inkassobolag för att driva in skulden. Inkassobolaget skickar ett betalningskrav till dig där en inkassoavgift (ytterligare 180 kr) har tillkommit.
  4. Inkassobolaget gör några försök att få kontakt med dig utan att lyckas. Efter 100 dagar bestämmer sig Inkassobolaget och Snabbcash för att ta till med hårdhandskarna: de ansöker om betalningsföreläggande hos Kronofogden.
  5. Kronofogden skickar ett brev till dig där du ombeds att förklara om du bestrider eller godkänner betalningskravet. Ytterligare minst 300 kr läggs till på den ursprungliga kostnaden. Här blir utfallet olika om du bestämmer dig för att bestrida eller godkänna kravet (att inte svara alls innebär i praktiken att kravet godkänns). Om du godkänner kravet kommer Kronofogden att meddela ett utslag - ett slags myndighetsbeslut på att du är betalningsskyldig. Utslaget innebär också att Kronofogden har möjlighet att hjälpa Snabbcash att få in sina pengar, t.ex. genom att komma hem till dig och hämta din nya, fina TV.
  6. Om du istället väljer att bestrida kravet när brevet från Kronofogden kommer kan inte Kronofogden göra någonting alls förrän en domstol har meddelat att du är betalningsskyldig. Snabbcash är alltså tvungna att lämna in en stämningsansökan hos tingsrätten, vilket de också gör.
  7. Efter några dagar får du ett brev där tingsrätten förklarar att Snabbcash har stämt dig. Även här tillkommer en avgift på 600 kr. Du får på nytt möjlighet att godkänna eller bestrida kravet. Om du inte svarar kan en så kallad tredskodom meddelas. En tredskodom innebär att Snabbcash får sitt betalningskrav fastställt i en dom utan någon prövning av målet i sak. De kan därmed få hjälp av Kronofogden med att driva in skulden.
  8. Väljer du att bestrida kravet måste du motivera på vilken grund du väljer att bestrida. Du kan t.ex. säga att du aldrig har lånat några pengar eller att skulden inte har förfallit till betalning än. Oavsett vad din anledning är måste den motiveras.
  9. Efter en tids skriftväxling där Snabbcash argumenterar för sin sak och du försvarar dig mot argumenten kallar tingsrätten normalt till en muntlig förberedelse. Syftet med den muntliga förberedelsen är att konkretisera vad målet handlar om. I ditt fall är målet relativt enkelt; Snabbcash påstår att du ska betala, och du vill inte betala.
  10. Nästa steg är huvudförhandling. Om den muntliga förberedelsen är något mer avslappnad så är huvudförhandlingen mycket formell och utspelar sig enligt ett lagstadgat schema. Här får både du och Snabbcash möjlighet att argumentera för era respektive synpunkter och lämna in bevis för er sak. Vittnesförhör kan också äga rum.
  11. Efter huvudförhandlingen dröjer det normalt några veckor innan tingsrätten har fattat sitt beslut. I en dom berättar tingsrätten hur det har gått. Domen går att överklaga till hovrätten, och om hovrätten väljer att ta upp målet till prövning blir det en ny huvudförhandling även där. I extremfall kan även Högsta domstolen (efter överklagan dit) ompröva hovrättens beslut.
  12. Normalt kommer en tvist inte längre än till tingsrätten. Om tingsrätten fastställer att du är skyldig Snabbcash pengar är du tvungen att betala. Snabbcash har även här möjlighet att be Kronofogden om hjälp med att driva in skulden. Den här gången får du dock inte möjlighet att bestrida betalningsskyldigheten eftersom den redan är fastställd av tingsrätten.

Lämnar de inte över ärendet till tinget så bör de återkomma till mig med en undran vad jag vill. Och då har jag fått upp ögonen på dom. För studsar det tillbaka på ruta 1 och lägger sig för utslag Hos fogden igen så går ja direkt på anmälan om brustit i inkassolagen gent emot mig.
Va?
Du kommer få yttra dig över varför du inte ska betala skulden/inte har någon skuld. Överinfon kommer inte tingsrätten göra något med annat än möjligen "xxxx har yrkat som det får förstås att..." dom ska pröva om du ska betala fordran eller inte och kan inte pröva annat.
Det blir inget utslag, det blir en dom som kan verkställas.

Aha ! Är redan i botten av detta elände. Så nu ska ja dra det så långt det bara går. Ska följa upp hela listan ja saxa ur. Visst kommer kosta ex antal tusenlappar, men det lägger vi på hyllan.

Sen kan alla få se vad sker. Så vet de vad de har att vänta iaf de ska kriga mot bolag :D

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp