Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Bestridan

Visst så kan man se det. Men med dessa orimliga förslag som man fått så är det som att de bara vill putta en överkanten. Även Inkassobolagen har lagar att ta hänsyn till. Inte alla känner till den. Det ska inte ge onödig skada vilket en utmätning ger för alla. Trots allt är det ju jag som satt mig här. Men det ska också vara rimligt att visa god medhjälp. Och där med ska ja hänvisa till denna lag.
Även dessa inkasso som kräver typ 10tusen i månaden på en skuld på 50tusen är helt uppåt väggarna. Och skapar bara ännu mera problem.

men ÅTERIGEN det är jag som satt mig här. Så jag skyller inte på inkasso, utan deras avvikande från lag.
Utmätning är ju inte onödig skada för alla.
Du kan ju ha begärt en orimligt betalningsplan, då är det ju inte så mycket skada att som väljer att då betalt på annat vis?

Så ska resten in.
Utmätning är ju inte onödig skada för alla.
Du kan ju ha begärt en orimligt betalningsplan, då är det ju inte så mycket skada att som väljer att då betalt på annat vis?
Jo för mig ! Ne min plan var helt ok gentemot deras 12000/mån.

Du hade lagt in lite text själv om paragraf fyra, något om "som huvudregel" som inte står med.
Fyran är såhär, saxad från riksdagens hemsida

4 § Inkassoverksamhet skall bedrivas enligt god inkassosed. Därvid skall iakttagas att gäldenär ej vållas onödig skada eller olägenhet eller utsättes för otillbörlig påtryckning eller annan otillbörlig inkassoåtgärd.

‐---‐‐----------------------------------

Den paragrafen som du kan, den kan jag inte tolka till någon skyldighet att vara hjälpsam eller skyldigheter till att ge rimliga betalplaner eller betalplaner alls.

Dom får inte vidta otillbörliga inkassoåtgärder. Baltic inkasso som förvisso saknade tillstånd ägnade sig åt sånt, typ skicka paket med avhuggna grishuvuden till gäldenären. Det är otillbörligt.

Så ska resten in.

Jo för mig ! Ne min plan var helt ok gentemot deras 12000/mån.
Ok, för dig, men inte för alla. Indrivning via kronofogden är ju en sanktionerad åtgärd, den är ju inte olaglig, den är fullt tillbörlig.
Dom tyckte tydligen inte att den var okej. Man har ingen allmän rättighet att välja sina betalplaner själv och kräva att då sin vilja genomförd.
Vad hade du tänkt betala?

Ok, för dig, men inte för alla. Indrivning via kronofogden är ju en sanktionerad åtgärd, den är ju inte olaglig, den är fullt tillbörlig.
Dom tyckte tydligen inte att den var okej. Man har ingen allmän rättighet att välja sina betalplaner själv och kräva att då sin vilja genomförd.
Vad hade du tänkt betala?
Ja har inget emot Fogden. De har endast ett uppdrag att genomföra. Jag har en gås med ett inkasso som visade noll tolerans utan diskussion och gav mig ännu en räkning genom att skicka mig dit.utan vidare diskussion om hur man löser sitsen bäst för alla. Skickade till inkassonämnden och fick svar att det är ett mål att ta upp. Jag erbjöd dom som alla andra ja har en dialog med. Flera har accepterat vissa väntar. Hela denna processen handlar om att ja ska betala av de minsta först och gå uppåt. Jag har räknat från lön av hur mycket ja kan lägga till varje förutom den lägsta som ska få betalt mest. När den var klar så ökar nästa.

Du hade lagt in lite text själv om paragraf fyra, något om "som huvudregel" som inte står med.
Fyran är såhär, saxad från riksdagens hemsida

4 § Inkassoverksamhet skall bedrivas enligt god inkassosed. Därvid skall iakttagas att gäldenär ej vållas onödig skada eller olägenhet eller utsättes för otillbörlig påtryckning eller annan otillbörlig inkassoåtgärd.

‐---‐‐----------------------------------

Den paragrafen som du kan, den kan jag inte tolka till någon skyldighet att vara hjälpsam eller skyldigheter till att ge rimliga betalplaner eller betalplaner alls.

Dom får inte vidta otillbörliga inkassoåtgärder. Baltic inkasso som förvisso saknade tillstånd ägnade sig åt sånt, typ skicka paket med avhuggna grishuvuden till gäldenären. Det är otillbörligt.

inkassobolag inte får orsaka onödig skada eller olägenhet för gäldenärer. Onödig skada gav mig genom att skicka på en faktura på 680kr istället för att föra en dialog. Olägenhet gav de mig genom att sätta mig hos fogden vilket gjorde allt väldigt krångligare. Jag erbjöd bättre än vad de får ifrån en utmätning.

Men jag har själv satt mig i denna sits med skulder upp över öronen. Men ja e fortfarande en människa med känslor som inte accepterar att någon kör över en. Så därför kontaktade jag inkassonämnden och fick att jag kunde föra paragraf 4 som ett mål.

Men jag har själv satt mig i denna sits med skulder upp över öronen. Men ja e fortfarande en människa med känslor som inte accepterar att någon kör över en. Så därför kontaktade jag inkassonämnden och fick att jag kunde föra paragraf 4 som ett mål.
Ja du får göra det då.
Att meddela att man inte accepterar en orimlig betalningsplan och stt indrivning är ett alternativ kan inte vara otillbörlig åtgärd, det är snarare det som bör gälla.

Det slår mig att det nog inte kan prövas något pragraf fyra inom ramen för en fordran. Tinget ska klargöra om du ska betala eller inte.

Om du vill använda p4 någonstans blir det väl antingen anmälan till imy eller stämma inkassobolaget

Ja du får göra det då.
Att meddela att man inte accepterar en orimlig betalningsplan och stt indrivning är ett alternativ kan inte vara otillbörlig åtgärd, det är snarare det som bör gälla.
Jo 12000kr/mån är orimlig och inte tillgiven för någon annan än sig själv och skiter i gäldenären. Då skadar du gäldenären och en olägenhet, Att sen inte lyssna på olika förslag, utan bara säga vi har våra regler. Annars fogden. Då för du inte en god inkassosed.
Det finns trots allt inkassolagar för att inte behandla människor hur som helst, trots de flesta satt sig där själva. Så behöver man inte göra saken ännu värre, och sen tro att man får mer av en utmätning. En god krävs kommunikation helt enkelt. Jag bryr mig egentligen inte om hur det slutar utan ja ska se vart det leder. Men har bara idag fått till 2 riktigt bra dealar.

Det slår mig att det nog inte kan prövas något pragraf fyra inom ramen för en fordran. Tinget ska klargöra om du ska betala eller inte.

Om du vill använda p4 någonstans blir det väl antingen anmälan till imy eller stämma inkassobolaget

Ja min bestridan lär väl gå dit. Gör den inte det så gör ja samma sak efter utslag direkt anmälan.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp