Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Berättat om skuldsanering för särbo

Hej, länge sedan jag var här. Har haft skuldsanering i 3 år, 2 år kvar. Min ekonomi har aldrig varit så stabil som nu. Mindre pengar, men mycket stabilt och lugnt.

Träffade en man för ungefär 2,5 år sedan. Vi bor inte med varandra och har såklart varsin ekonomi.

Jag berättade, att jag har haft lån och har betalningsanmärkning. Jag valde att inte berätta om min skuldsanering, då ingen jag känner vet om detta. Det är min ensak och vi bor inte ihop eller delar ekonomi.
Men förra veckan pratade vi om nåt och plötsligt valde jag att vara ärlig och berätta. Det tog emot, jag har inte berättat för nån.

Han blev mycket arg. Jag förstår det. Jag har ljugit/inte berättat om en ganska stor sak. Jag tar det på mig.
Själv var det en stor sak för mig att berätta. Ett stort förtroende för honom att jag vågade vara ärlig. Det var så svårt. Jag berättade om orsaken till min skuldsanering och det var svårt att dra upp allt.

Jag vet inte om han kommer sig över detta, han kanske lämnar mig. Han blev iskall.
Även om jag förklarade, förstår han inte hur jag kunde ta så mycket lån. Han tyckte inte det var normalt (vilket det inte är, men nu blev det så av en anledning). Plötsligt tyckte han att hela mitt liv var inte normalt. Jag har en autistisk son och en dotter med psykisk ohälsa. Men det är stabilt där också nu.

Jag skulle ha berättat i början av vårt förhållande, men det var så privat för mig. Ingen vet om det. Det är en skugga från mitt förflutna på nåt vis. Jag har det bäst med det och klarar mig bra. Jag har arbetat med mig själv och kommer aldrig hamna i lån igen.

Vet inte vad jag vill med detta. Behövde skriva av mig. Det är tufft just nu.

Men ni som kämpar idag: Det bästa jag har gjort är att släppa allt till Kronofogden och ansöka om skuldsanering. Fått jätte fint bemötande hela vägen från Kronofogden.

Vad skönt att du tog dig mod att berätta och äntligen kunde släppa den stenen från bröstet. Tråkigt att han reagerade så pass men det är förståeligt.

Men hallå, han låter som min sambo som aldrig kan sätta sig in i att andra människor blir ibland tvungna att fatta beslut och ta lån utan att man för den delen är en dålig människa! Vad ska han bli arg över? Ni bor inte ihop och du sköter din ekonomi själv och kämpar dessutom. Du vet inte vad han inte har berättat för saker för dig om hans liv.
Antagligen skulle han bli arg oavsett om du hade berättat fr början eller senare.
Du är värd bättre!

Senast ändrad:
Om han verkligen älskar dig så kommer han att kunna komma förbi det här.

I mitt fall handlade det inte om att min fästmö var så arg över skulder, "det är inte som att jag har dödat någon" sa hon. Däremot så var det ett stort svek att man gömt saker, de kanske ändrar uppfattningen om vad mer man har gömt eller planerar att gömma i framtiden. Detta är ett förtroende jag har byggt tillbaka till sin grund under en längre tid tack och lov.

Låt det gå någon dag så att han får smälta in det också. Man tänker att "Det påverkar ju inte den personen" men tror ofta att de här reaktionerna mer handlar om sveket/gömmandet, inte lånen i sig.

Jag önskar dig allt väl och vill att du ska veta att vi är stolt över dig att du släppte bomben, det krävs mycket mod! <3

PS! Om han plötsligt tycker att ditt liv är onormalt efter att du öppnat dig och berättat för honom om en svår sak så kan du lämna honom så får han tid att tänka vad som betyder mest, pengar och lån eller dina egenskaper som han tydligen uppskattat under era 2,5 år tillsammans men inte nu längre när han hört att du har lån.

Det är en sak att vara ansvarslös och fortsätta leva på lån och en annan sak att ha råkat ut för saker i livet och belånat sig men kommit på fötter och lärt sig dyrbar läxa, vilket du har gjort.

Av mig får du applåder och respekt :):vinnare:

Starkt! Håller med @Dukemo att det var döljandet som var värst för min fru. Samt ovissheten om jag kommer spela igen och förstöra våra liv. Själva skulderna är ju bara mina och kring dessa tyckte hon mest synd om mig.

Sen tycker jag i ditt fall så var ju motsvarande ”spelandet” eller skuldsättandet innan han kom och nu är du ju under rehabilitering. Bortsett från att han/ni kanske har lite brustna drömmar om villa och sånt så ser jag inte hur han har något att reagera på här helt ärligt.

Otroligt att du sköter ekonomin så bra att han inte märkt att du har sanering på 2.5 år. Det är verkligen imponerande måste jag säga! Och än mindre anledning för honom att lacka. Ni har ju uppenbarligen haft det tillräckligt bra för att han ska vara nöjd och stanna hittills.

Hej, länge sedan jag var här. Har haft skuldsanering i 3 år, 2 år kvar. Min ekonomi har aldrig varit så stabil som nu. Mindre pengar, men mycket stabilt och lugnt.

Träffade en man för ungefär 2,5 år sedan. Vi bor inte med varandra och har såklart varsin ekonomi.

Jag berättade, att jag har haft lån och har betalningsanmärkning. Jag valde att inte berätta om min skuldsanering, då ingen jag känner vet om detta. Det är min ensak och vi bor inte ihop eller delar ekonomi.
Men förra veckan pratade vi om nåt och plötsligt valde jag att vara ärlig och berätta. Det tog emot, jag har inte berättat för nån.

Han blev mycket arg. Jag förstår det. Jag har ljugit/inte berättat om en ganska stor sak. Jag tar det på mig.
Själv var det en stor sak för mig att berätta. Ett stort förtroende för honom att jag vågade vara ärlig. Det var så svårt. Jag berättade om orsaken till min skuldsanering och det var svårt att dra upp allt.

Jag vet inte om han kommer sig över detta, han kanske lämnar mig. Han blev iskall.
Även om jag förklarade, förstår han inte hur jag kunde ta så mycket lån. Han tyckte inte det var normalt (vilket det inte är, men nu blev det så av en anledning). Plötsligt tyckte han att hela mitt liv var inte normalt. Jag har en autistisk son och en dotter med psykisk ohälsa. Men det är stabilt där också nu.

Jag skulle ha berättat i början av vårt förhållande, men det var så privat för mig. Ingen vet om det. Det är en skugga från mitt förflutna på nåt vis. Jag har det bäst med det och klarar mig bra. Jag har arbetat med mig själv och kommer aldrig hamna i lån igen.

Vet inte vad jag vill med detta. Behövde skriva av mig. Det är tufft just nu.

Men ni som kämpar idag: Det bästa jag har gjort är att släppa allt till Kronofogden och ansöka om skuldsanering. Fått jätte fint bemötande hela vägen från Kronofogden.
Fint att du tog till mod att berätta men verkligen tråkigt att särbon inte tog emot det så bra.
Ibland måste vissa personer processa lite innan det landar väl och jag hoppas att det blir bra för er.
Lever också med skuldsanering, ett år kvar
Jag har varit öppen med vänner, barnen och min särbo men han har varit med under hela resan.

Tusen tack för alla svar. Det värmer och stärker verkligen.
Ja, vi får se vad som händer. Ok att han behöver processa allt, men hans reaktion var nästan förakt. Jag tar mitt ansvar i detta, men förakt förtjänar jag inte. Jag är ingen dålig människa. Just nu pratar vi inte, jag ger honom plats, men hoppas vi kan prata snart och sedan får vi se. Men bollen ligger inte bara hos honom, även jag har min gräns.

Tusen tack för alla svar. Det värmer och stärker verkligen.
Ja, vi får se vad som händer. Ok att han behöver processa allt, men hans reaktion var nästan förakt. Jag tar mitt ansvar i detta, men förakt förtjänar jag inte. Jag är ingen dålig människa. Just nu pratar vi inte, jag ger honom plats, men hoppas vi kan prata snart och sedan får vi se. Men bollen ligger inte bara hos honom, även jag har min gräns.
Att reagera är inte konstigt men förakt är verkligen inte okej.
Det är kanske förstört från båda hållen.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp