Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Berätta för ny partner om skulder..

Hej!
Efter många år som singel så har jag nu träffat någon som jag verkligen tycker om och kan se en framtid tillsammans med.

Problemet är bara att jag är så rädd för att berätta om mina skulder som förövrigt är totalt på 400k om ni ville veta..

Han har bra koll på sin egna ekonomi och har även nämnt en gång att det vore väldigt avtändande att dejta någon som inte har koll på sin ekonomi eller har stora skulder pga konsumtion. VILKET JAG HAR.

Detta gör det svårare för mig att berätta, är så rädd för att han inte vill träffa mer mer och döma mig för mina misstag.

Jag betalar på mina skulder och jobbar röven av mig nu för att dem ska försvinna, men det kommer ju ta sin lilla tid då jag inte tjänar en förmögenhet..

Hur skulle ni berätta och förklara skulder? När berättar man ens?

Vi har pratat om stt flytta ihop redan, och tänker hela tiden på att jag måste berätta. Detta förtär mig. Ligger sömnlös och får gråten i halsen varje dag.

Tack på förhand!

Hej!
Efter många år som singel så har jag nu träffat någon som jag verkligen tycker om och kan se en framtid tillsammans med.

Problemet är bara att jag är så rädd för att berätta om mina skulder som förövrigt är totalt på 400k om ni ville veta..

Han har bra koll på sin egna ekonomi och har även nämnt en gång att det vore väldigt avtändande att dejta någon som inte har koll på sin ekonomi eller har stora skulder pga konsumtion. VILKET JAG HAR.

Detta gör det svårare för mig att berätta, är så rädd för att han inte vill träffa mer mer och döma mig för mina misstag.

Jag betalar på mina skulder och jobbar röven av mig nu för att dem ska försvinna, men det kommer ju ta sin lilla tid då jag inte tjänar en förmögenhet..

Vi har pratat om stt flytta ihop redan, och tänker hela tiden på att jag måste berätta. Detta förtär mig. Ligger sömnlös och får gråten i halsen varje dag.

Tack på förhand!
Varför känner du dig tvingad till att berätta? Din ekonomi är din ensak och om du klarar dig från månad till månad och inte går back så är det ju ingen dålig situation?

Hej!

Tack på förhand!

annars så tycker jag att du ska berätta, med tanke på att ni har pratat om att flytta ihop? Det är väl skönt att få veta om han accepterar din fullständiga situation innan, så det inte kommer som en surprice sen och han flyttar igen. Inge illa menat! Men jag tänker att om han vill leva med dig så stannar han nog kvar oavsett om du har skulder eller ej?!

<3

Jag tycker att du ska berätta, även om du sköter din ekonomi å han sin så lever man ändå ihop. men visa han även hur din plan ser ut att bli av med dina skulder. och flyttar ni ihop kanske du kan sänka dina utgifter eftersom ni delar på hyran osv och då kan du lägga in mer på dina skulder....

Hur är dina skulder fördelade? En massa smålån eller ett större samlingslån? Jag förstår att det kan kännas jobbigt att prata om sina skulder, särskilt om det är många smålån. Ett större lån behöver dock inte vara så farligt, då är månadskostnaden ofta inte så blodig och sådana skulder kan uppkomma på flera sätt, som tex att parera arbetslöshet. Flyttar ni ihop börjar ju sambolagen gälla och där är det ganska tydligt att var och en ansvarar för sin ekonomi och skulder. Om du inte fortsatt lånar för att handla så behöver han inte nödvändigtvis få reda på att det var så skulderna uppkom, det är trots allt din ensak, även i en relation.

Berätta, helt klart. Alltid bättre att du berättar det själv eller att han ser räkningar eller liknande. Förstår att det är en jobbig situation, men det är väl förhoppningsvis DIG han vill ha och inte dina pengar. Allt kommer lösa sig, tro mig, jag var själv i samma sits för 2 år sen då jag berättade för min sambo att jag spelat bort 400k. Gruvade mig och hade sån ångest över att berätta, men hon tog det bra. Vilket jag tror de flesta partners gör, sålänge man är ärlig och uppriktig. Men skulle det inte vara så i ditt fall, att han inte tar de bra och stöttar dig, då är han ändå ingenting att ha.

Så jag tycker absolut du SKA berätta, så fort som möjligt. Kommer hjälpa dig något enormt med hur du tänker och känner.

Det är svårt och jag värderar ärlighet högst.
Känner dock att ska ni bo ihop så delar ni på allt och du får då mer pengar över. Var bestämd med att ha separat ekonomi och skaffa inte ett för dyrt boende. Försök styra så mycket du kan så att du kan klara din ekonomi.
Jag tycker att det får bli din ensak och håll det för dig själv.
Hans inställning till skuldsatta är tyvärr lite trångsynt men vi har alla våra ramar och saker vi tycker är okej eller ej.
Lycka till. ❤️

Jag tycker att du ska berätta, kommer att bli konstigt annars om han förutsätter att du ska ha råd med semesterresor, boende e t c. Jag har varit i samma situation som du, men min sambo sa inget negativt om ekonomin innan jag berättade. Visa att du har koll på din ekonomi och att du väljer att lägga allt du kan undvara på att betala tillbaka.

Klart du ska berätta.

Detta kanske låter hårt men om han skulle i värsta fall lämna dig pga ekonomi så skulle det aldrig hålla i längden för er i alla fall, då älskar man pengar mer än man kan älska något annat och det är bara sorgligt. Det visar även hur "seriöst" han ser på er långt i framtiden med, låter han pengar stoppa er så ser han inte alls seriöst på ert förhållande.

Kanske konstigt formulerat men tror du fattar min poäng

Jag förstår dig, för jag har själv varit där. När min nuvarande sambo började prata om att köpa lägenhet ihop så insåg jag att det inte längre fanns någon återvändo och att jag var tvungen att berätta- så därför råder jag dig att berätta om det innan! Min sambo förstod inte varför jag hållit inne på det så länge (dryga halvåret) och kände sig nog mer besviken på grund av det än på grund av den faktiska situationen. Och som andra skriver här, lämnar han dig för att du är skuldsatt så är det ingen du bör ha vid din sida i vilket fall. För relationer kommer alltid ha bekymmer, det kommer alltid finnas saker att lätta sitt hjärta kring eller som tynger och behöver komma ut och att då ha i ryggen att du faktiskt har berättat om en väldigt ångestladdad och jobbig situation och ur det fortfarande har din partner vid din sida kommer att vara en mer än bra grund för en relations framtida situationer och problem.

Visst är det så att din partner kan vända på klacken och gå, ingen kan gå i god för att någon kommer att stanna. Men det är risken med att vara sårbar, risken är att bli avvisad. Men vinsten är mycket större om resultatet blir det motsatta, för med ärlighet plockar man bort framtida orosmoln.

För tänk om han senare vill att ni ska köpa en ny bil ihop? Eller en lägenhet? Eller skaffa barn? Allt detta är orosmoln på en redan skuldtyngd himmel. Jag duckade sådant i ett års tid genom att fly, att göra slut och fortsätta slå ned på mig själv och det resulterade i mer skulder och ensamhet. Jag gjorde till och med slut med min nuvarande för att ekonomin plötsligt kom på tal och jag kände att det var bättre om han fick leva sitt liv utan mig och mina bekymmer. Jag drog innan jag berättade.

Men ödet ville annorlunda och idag vet han att det kommer ta några år tills dess att jag blir skuldfri, närmare bestämt i början av 2023. Jag har varit tydlig med att jag inte vill bromsa hans liv och att jag har full förståelse för om han väljer att lämna mig och jag jobbar varje dag för att faktiskt nå min skuldfrihet, men det är vad man kan göra och den risken man dessvärre surt får ta.

Än så länge är han med mig ❤

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp