Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Begära omprövning eller inte? Sista året med skusan.

Hur hade du gjort om du fått en lönesänkning på säg 1000 kr netto de tre sista månaderna?
Hade inte omprövat och löst det med buffert pengarna för den summan istället för att öppna upp mitt ärende igen och vänta 5 månader för att få 3000 extra.

Jag läste att den kom in när der var 4 månader kvar?
En omprövning pga högre inkomst måste komma in senast sista dagen för skuldsaneringen.
Övriga grunder finns det ingen borte gräns för.
Jag så stod det ju.

Ja så har jag uppfattat det också.

Skicka in omprövning och inget annat. Ska du riskera hela sin sanering pga lite pengar?
Finns en kvinna i staden jag bor i som hade 4 månader kvar på sin 5 åriga skuldsanering och den drog dem tillbaka pga hon inte gjort omprövning när hon fick högre lön.
Överklagade men gick tyvärr inte hennes väg...
Måste ha varit en sjukt bra mycket högre lön då !

Du krånglar till beräkningarna. Kommer du få en nettoökning per månad som är större än 4000 kr eller inte? Räknat månadsvis, inte utslaget på årsbasis. Det är ju det som räknas.
Nej perioden jan-sept bli nettoökningen ca 3000kr/ månad.

Inkomstuppgifter/månadsuppgifter släpper inte SKV på som regel. Kfm kommer åt men det är väl med lagstöd det.
SKV släpper ifrån sig taxeringsuppgifter, när deklarationerna är färdiga.
Annars skulle ju uc ha månadafärska uppgifter
Du har rätt. De har aldrig släppt sådant via API, men tidigare har man kunnat ringa in och få besked, men det är slut med det nu.
Även en annan intressant ändring har skett, som jag inte hade koll på, ska bli intressant att se effekterna av det:
1712143919833.png

Hej,
Behöver era kloka råd. Jag har fått ett nytt jobb och kommer få 8000 mer i lön från april månad. Det bli alltså 72 000 mer för året samt att jag med årliga löneökningen kommit upp till 39 000 på 4 år. Totalt kommer årsinkomsten vid årets slut ökat med 111 000. Det är en rejäl ökning. Min sanering avlutas i sept. Det betyder att min inkomst är inte synlig för borgenärer förrän år 2025 men då är min sanering redan avslutad. Ompröva eller ej?
Ompröva!

Jag förstår det såklart men egentligen riskerar jag ju inte ngt enligt reglementet. Vill bara problematisera detta och inte provocera eller höra moralpredikan från någon. (Menar inte dig

1. Borgenärer kan inte begära omprövning för inkomsthöjning när ”bäst före datum” har passerat.
2. Borgenärer får inte/ ska inte ta upplysning året efter skusan är avslutad.

Ska jag då genomlida onödig stress med väntetider när jag är nära mål?
Jag omprövade i juni 2023, min sanering var klar november 2023.
De kollade tillbaka från januari och räknade ut ett snitt på min löneökning. Nu blev det en massa strul med handläggare som slutade osv annars hade jag ev fått en rejäl ökning mina sista månader.

Jag förstår det såklart men egentligen riskerar jag ju inte ngt enligt reglementet. Vill bara problematisera detta och inte provocera eller höra moralpredikan från någon. (Menar inte dig

1. Borgenärer kan inte begära omprövning för inkomsthöjning när ”bäst före datum” har passerat.
2. Borgenärer får inte/ ska inte ta upplysning året efter skusan är avslutad.

Ska jag då genomlida onödig stress med väntetider när jag är nära mål?
Det där är vad det står men om en borgenär upptäcker att du tjänat långt mycket mer än vad du uppgett så ska du inte lite på vad som står.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp