Eftersom du betalar ränta för det du lånat en viss dag är det bra om du betalar fortare
Du tar ett lån med 10års avbetalning, du betalar tillbaka på 1år och betalar då bara räntan för det året. Du förlorar inget på det, såvida inte återbetalningstiden påverkar räntesatsen men oavsett så vinner du på att betala tillbaka på kortare tid än avtalat.
Det blir dyrare då du inte amorterar lika mycket om du har lånet på 1 år jämfört medOk, menade inte så. Men man kan ju välja olika längder på lånet. 1 år, 2 år, 3 år.... 10år etc.
Blir det jättedyrt att slutbetala/lösa ett lån som har en längd på 10 år efter 1 år? Är det avsevärt bättre privatekonomiskt att ha ett lån med en längd på 3 år istället och slutbetala/lösa det efter 1 år?
Det blir dyrare då du inte amorterar lika mycket om du har lånet på 1 år jämfört med
10 år såklart.
Men om du väljer ett lån på 10 år och betalar det på 1 år, så kostar det lika mycket som om man har valt att ta lånet på 1 år från början, förutsatt att räntesatsen är densamma.
Jag skrev något om telia finance för någon månad sedan, dom verkar köra helt utan ränta och avgifter (hur länge det nu kommer hålla..) När dom gör så ser jag verkligen ingen anledning att göra annat än att ta längsta avbetalningstiden, man skapar ju sig en buffert på så vis. Om jag köper något och jag måste betala 20 kr i månaden minst i 3 år, så väljer jag det alternativet, sen kanske jag betalar av det på 3-4 månader eller så, men då har jag ju gjort vad jag kan om något skulle hända, kanske blir sjukskriven en längre period av någon anledning eller så, och då har jag tagit ner så jag har minimalt med kostnader om det nu blir så.

Du kan när som helst amortera extra eller slutbetala lånet utan kostnad.
En längre betalningslängd ger dig en större flexibilitet då du inte tvingas att betala en hög amortering varjr månad. Då kan man själv bestänma hur mycket man betalar in utöver månadsavgiften.
Nacdelen med att lägga lånet på många år är mer psykologiskt. För en del kommer andra utgifter och då väljer man att prioritera annat och tänker att nästa månad gör man en extra månadsinbetalning för att sedan månaden efter hamna i samma situation. Om man lägger ett Norwegian lån på 10-12 år så blir det ett extremt dyrt lån om man följer betalningsplanen i alla år. Med kortare tid och större amortering tvingas man till att amortera.
Jag har själv amorterat ner ett Norweigian lån rätt kraftigt i den takt min ekonomi tillät det och det fungerade alldeles utmärkt![]()
Vad fick du för ränta?Greejt!
Fick mail precis att de betalt ut det nu, tog på 10 år och ska amortera ned det kraftigt under 1 år.