Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Avtal/kontrakt/handling för att låna ut bil till skuldsatt person med skulder och utmätning hos kronofogden

Samhället bedriver knappast en häxjakt. Men myndigheterna gör sitt jobb vilket är helt rätt.
Hur kan det vara helt rätt att ta någon annans bil? Man lånar ut den till någon för att hämta lämna barn handla mat osv ? Vilket är helt rätt .
men att då ta bilen för att en skuldsatt just då kör den är väll inte rätt ! ?

Har tyvärr inget svar på din fråga. Har själv skulder till KF / utmätning på lönen och ställde frågan i kundtjänst om jag köper en bil för att bla kunna ta mig till jobbet, hur mycket får den vara värd utan att de utmäter bilen! Fick till svar ca 30.000.

Borde det inte jämnställas med samma summa om någon lånar ut en bil I den prisklassen till någon som har skulder till KF och man hamnar i en poliskontroll?

Känns som att samhället bedriver en " häxjakt " på oss som har skulder, förstår att många är kriminella och att man vill försvåra för dom..men vore intressant att få en siffra ( om det finns) på hur många som anses kriminella och alla övriga med skulder som drabbas!
Hej och tack för svar.
ja de känns inte riktigt rätt varför ”vanliga” människor utan kriminell bakrund osv ska bli påverkade av detta. Jag är en människa som vill alla gott och för mig är det bara RÄTT att låna ut bilen till någon som har behov av den. Hämta lämna barn handla mat ta barnen på aktiviteter osv. Kan man förenkla någons vardag speciellt dom som har barn och familj tycker jag att man gärna ska göra det !!!! Om man då har möjligheten förstås. Någon person här som tyckte att staten gör rätt. Fattar inte hur vissa svenskar är så jävla känslokalla och inte har lite empati i sig. FY Asså

Hej och tack för svar.
ja de känns inte riktigt rätt varför ”vanliga” människor utan kriminell bakrund osv ska bli påverkade av detta. Jag är en människa som vill alla gott och för mig är det bara RÄTT att låna ut bilen till någon som har behov av den. Hämta lämna barn handla mat ta barnen på aktiviteter osv. Kan man förenkla någons vardag speciellt dom som har barn och familj tycker jag att man gärna ska göra det !!!! Om man då har möjligheten förstås. Någon person här som tyckte att staten gör rätt. Fattar inte hur vissa svenskar är så jävla känslokalla och inte har lite empati i sig. FY Asså

De som tillämpar lagen och de som prövar beslutet tycker att det är rätt...

Hur kan det vara helt rätt att ta någon annans bil? Man lånar ut den till någon för att hämta lämna barn handla mat osv ? Vilket är helt rätt .
men att då ta bilen för att en skuldsatt just då kör den är väll inte rätt ! ?
Vet du hur många som kör runt i "någon annans bil" som egentligen är deras?
Mamma, pappa, syster eller annan valfri bekant/släkting står registrerad som "ägare" men är inte den som brukar och faktiskt betalar för fordonet...

Inte bara skuldsatta som nyttjar detta, många kriminella också (detta är huvudsakliga anledningen till den lagändring som kom på plats).

Senast ändrad:

De som tillämpar lagen och de som prövar beslutet tycker att det är rätt...

Men det behöver ju inte innebära att det är " rätt"/ eller att de fattar de bästa besluten! Som det är nu stryker man alla över en kam oavsett man är kriminell eller inte! I ett rättssäkert system är det en rättslig garanti att oskyldiga inte ska behandlas som om de är kriminella.

Men det behöver ju inte innebära att det är " rätt"/ eller att de fattar de bästa besluten! Som det är nu stryker man alla över en kam oavsett man är kriminell eller inte! I ett rättssäkert system är det en rättslig garanti att oskyldiga inte ska behandlas som om de är kriminella.
Men lösningen är ju enkel. Sätt dig inte i ekonomisk skit och bli skuldsatt. Och låna inte ut ditt fordon till någon som är skuldsatt så behöver du inte oroa dig.

Men lösningen är ju enkel. Betala dina lån så du inte blir skuldsatt så har du inget att oroa dig för. Och låna inte ut din bil till skuldsatta personer.

Många hamnar i svåra ekonomiska situationer av olika anledningar! Det kan vara oförutsedda händelser som sjukdom, arbetslöshet , skilsmässa som gör det svårt att hantera ekonomin. Dessa omständigheter kan vara utom kontroll. Ingen människa vill väl medvetet hamna i skulder! Livet händer och ibland kan människor inte förutse alla utmaningar!

Så att påstå att det är så enkelt som att låta bli att skuldsatta sig, då kan man ju undra vilken värld du lever i. Det är som att jämföra med ett missbruk ( som är en klassad sjukdom) som ofta leder till skuldsättning. Om det vore så enkelt att sluta, så skulle det inte finnas vare sig tex alkoholmissbruk, spelmissbruk etc.

Många hamnar i svåra ekonomiska situationer av olika anledningar! Det kan vara oförutsedda händelser som sjukdom, arbetslöshet , skilsmässa som gör det svårt att hantera ekonomin. Dessa omständigheter kan vara utom kontroll. Ingen människa vill väl medvetet hamna i skulder! Livet händer och ibland kan människor inte förutse alla utmaningar!

Så att påstå att det är så enkelt som att låta bli att skuldsatta sig, då kan man ju undra vilken värld du lever i. Det är som att jämföra med ett missbruk ( som är en klassad sjukdom) som ofta leder till skuldsättning. Om det vore så enkelt att sluta, så skulle det inte finnas vare sig tex alkoholmissbruk, spelmissbruk etc.
Så är det men sen även många (mig inkluderat) som spelade och hamnat där man gjort då har man ju sig själv att skylla bara.
Har man nu kommit till att man har skulder så kan det ju då vara smart att välja att inte låna bil av någon då man vet vad som kan ske.

Hej och tack för svar.
Håller helt med dig. Enkelspåriga och dömande människor

Vadå ska man göra kreditupplysning innan man lånar ut bilen till en kompis tycker folk?

Håller helt med dig. Enkelspåriga och dömande människor

Vadå ska man göra kreditupplysning innan man lånar ut bilen till en kompis tycker folk?
Nej ansvaret ligger ju på den med skulder att då inte låna bilen.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp