Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Avslutad skuldsanering, problem med intrum

Ok. Du skrev "Intrum har blivit delgivna betalplanen för skuldsanering i mitten på december."
vilket jag tänkte betydde att intrum blivit delgivna.
Nu vet jag inte vad det är för skillnad på delgivningarna. Aldrig hört talas om särskild delgivning och om det är någon skillnad mot delgivning eller påminnelse.

Frågade vem som inte godkänt och han kollade upp att det var Intrum som inte accepterat delgivningen. Frågade hur processen går till.
Då sa han att Intrum blivit delgivna i mitten av december gällande betalplanen, sen har en påminnelse gått ut i mitten på januari som intrum inte svarat på. förra veckan så skickades en särskild delgivning ut till intrum.

Accepterade bara svaret och tänkte inte mer på det.

"särskild delgivning till aktiebolag" tror jag att det heter när jag googlar på det.

Skillnaden var nog framförallt på att vara delgiven och inte vara delgivgen. Du skrev att intrum var delgiven. Det är dom tydligen inte, då skulle man inte behöva trassla på med SDJP

Skillnaden var nog framförallt på att vara delgiven och inte vara delgivgen. Du skrev att intrum var delgiven. Det är dom tydligen inte, då skulle man inte behöva trassla på med SDJP
Nu håller du ju bara på och tramsar med ord. Vi fattar att kfm har skickat ut delgivning och påminnelse som Intrum inte har skrivit på.

Det spelar ingen roll att man har högre inkomst, den omprövningsgrunden måste dom lyftas senast sista dagen för skuldsanering
Jag fick höra annat nu på morgonen igen då jag pratade med KFM handläggare. Då Intrum tog UC via Creditsafe igår på sista dagen av saneringen. Dem påstod att det inte finns något bortre datum för detta utan om dom anser jag tjänat för mycket så kan dom inkomma med en begäran om omprövning även efter avslutad sanering, och betalplanen kan förlängas upp till 7 år. På detta forum har jag dock fått lära mig att om det gäller inkomst och förbättrat betalningsutrymme så skall den möjligheten försvinna 5 år på dagen för inledande.

Jag fick höra annat nu på morgonen igen då jag pratade med KFM handläggare. Då Intrum tog UC via Creditsafe igår på sista dagen av saneringen. Dem påstod att det inte finns något bortre datum för detta utan om dom anser jag tjänat för mycket så kan dom inkomma med en begäran om omprövning även efter avslutad sanering, och betalplanen kan förlängas upp till 7 år. På detta forum har jag dock fått lära mig att om det gäller inkomst och förbättrat betalningsutrymme så skall den möjligheten försvinna 5 år på dagen för inledande.
Utifrån detta inlägg, så måste jag bara tagga @Lasseman för jag vill tydligt minnas att han flertalet gånger har sagt exakt motsatsen…
Alla dessa olika svar från KF - man tar sig för pannan :(

Man undrar utifrån ditt inlägg… NÄR i tiden efter avslutad skuldsanering får man då lov att väsentligt höja sin lön utan att riskera en AVSLUTAD skuldsanering?!

Omprövning av ett beslut om skuldsanering​

7. gäldenärens ekonomiska förhållanden väsentligen har förbättrats efter beslutet om skuldsanering och detta beror på omständigheter som inte kunnat förutses vid beslutet.

I fall som avses i första stycket 7 ska ansökan göras inom fem år från dagen för inledandebeslutet eller, om en betalningsplan löper ut senare, senast den dag då planen löper ut.

Så här säger lagen i alla fall. Dock kan det ju vara detta med betalningsplanen som sagt. Men återigen då? Eftersom jag haft en 4årig betalplan är jag då fri eller ej?

Omprövning av ett beslut om skuldsanering​

7. gäldenärens ekonomiska förhållanden väsentligen har förbättrats efter beslutet om skuldsanering och detta beror på omständigheter som inte kunnat förutses vid beslutet.

I fall som avses i första stycket 7 ska ansökan göras inom fem år från dagen för inledandebeslutet eller, om en betalningsplan löper ut senare, senast den dag då planen löper ut.

Så här säger lagen i alla fall. Dock kan det ju vara detta med betalningsplanen som sagt. Men återigen då? Eftersom jag haft en 4årig betalplan är jag då fri eller ej?
Omprövning av skuldsaneringen kan skickas in av borgenärer tills på dagen 5 år från inledande. Har du en kortare betalplan kan Omprövning skickas in till på dagen 5 år efter inledande så har man en kortare betalplan ska man fortfarande skicka in angående Omprövning om ens ekonomi väsentligt förbättras. Dvs tills skuldsaneringen är avslutad ska man ompröva oavsett om man har en 5-årig betalplan eller kortare betalplan om ens ekonomi väsentligt förbättras.

Efter dina 5 år är du dock helt fri och kan bli miljonär dagen efter och det finns inget något inkassobolag kan göra och nej, de har ingen rätt att ta en upplysning på en för att se om man skuldsatt sig eller inte osv..

Utifrån detta inlägg, så måste jag bara tagga @Lasseman för jag vill tydligt minnas att han flertalet gånger har sagt exakt motsatsen…
Alla dessa olika svar från KF - man tar sig för pannan :(

Man undrar utifrån ditt inlägg… NÄR i tiden efter avslutad skuldsanering får man då lov att väsentligt höja sin lön utan att riskera en AVSLUTAD skuldsanering?!

Enligt dom på Skuldsaneringen så går det att ompröva om det skickas in från borgenär tills den sista i kalendermånaden. Oavsett om inledande datum gått förbi 5 år och oavsett om betalplanen vart kortare. Detta motsäger ju lagen.? I alla fall vad gäller punkt 7.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp