Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Avsluta skuldsanering och betala alla skulder

Om det är ett svenskt arv så kommer skatteverket att få veta precis hur mycket du ärver, även om du inte betalar skatt på arv. Av den anledningen får man utgå från att KFM får reda på precis hur mycket du ärver i samma sekund som skatteverket får reda på det. Skälet är att bouppteckningen ska skickas till skatteverket. Det står något på Skatteverkets hemsida om att även testamenten ska skickas in, men jag är osäker på om det också betyder efterlevandeavtal (som brukar göras om det inte finns testamente). Hursomhelst, skatteverket vet ju vem som är släkt med vem, och det är ju rätt enkelt att räkna ut fördelning.

Undanhåller du då pengar så riskerar du din skuldsanering.
Jag gissar att detta gäller den dag då arvet betalas ut, jag kan väl inte bli krävd på min sanering innan jag fått pengarna?

samarbetar skatteverket med Kronofogden och meddelar menar du?
Tänker att i en skuldsanering är det ju upp till en själv att informera och syns inte på Skatteverket att jag har skuldsanering. Skatteverket skickar väl inte automatiskt uppgifter om vilka som är med i en bouppteckning när de inkommer till Skatteverket?

menar du att de kan luska ut via Skatteverket om jag skulle behålla några tusenlappar av det jag får?

Är det inte mer troligt att det skulle va borgenären som gör det om de får nys om att de inbetalda pengarna kommer från arv? Läste någonstans att arvskifteshandling inte reggas, bara bouppteckningen då resterande är en privat överenskommelse

Om det är ett svenskt arv så kommer skatteverket att få veta precis hur mycket du ärver, även om du inte betalar skatt på arv. Av den anledningen får man utgå från att KFM får reda på precis hur mycket du ärver i samma sekund som skatteverket får reda på det. Skälet är att bouppteckningen ska skickas till skatteverket. Det står något på Skatteverkets hemsida om att även testamenten ska skickas in, men jag är osäker på om det också betyder efterlevandeavtal (som brukar göras om det inte finns testamente). Hursomhelst, skatteverket vet ju vem som är släkt med vem, och det är ju rätt enkelt att räkna ut fördelning.

Undanhåller du då pengar så riskerar du din skuldsanering.
Fast det stämmer ju inte. Du behöver inte alls skicka in testamentet. Skatteverket kan se i bouppteckningen hur mkt tillgångar det finns och vilka som är arvtagare. Men att dom grottar ner sig i det finner jag helt osannolikt. Är ju inte deras arbetsuppgift. Enda dom gör är att registrera bouppteckningen.
Borgenär kan ju begära ut bouppteckningar men det är nog inte helt okomplicerat.
Och hur ska dom veta?

Fast det stämmer ju inte. Du behöver inte alls skicka in testamentet. Skatteverket kan se i bouppteckningen hur mkt tillgångar det finns och vilka som är arvtagare. Men att dom grottar ner sig i det finner jag helt osannolikt. Är ju inte deras arbetsuppgift. Enda dom gör är att registrera bouppteckningen.
Borgenär kan ju begära ut bouppteckningar men det är nog inte helt okomplicerat.
Och hur ska dom veta?
Som du beskriver har jag också förstått eller fått för mig att det fungerar.

Att det är först om borgenär skulle grotta ner sig i bouppteckningen som de lägger anspråk på arvslott eller testamenterat arv.

Skifteshandling behöver inte registreras.

Om jag uppger arv till förändring i omprövning kanske de isåfall skulle vilja grotta ner sig för att se om det finns mer att hämta i arvet och om jag då underhållit något, det kan ju dock inte spela roll vad som finns där om mitt arv enbart är fonderna

Som du beskriver har jag också förstått eller fått för mig att det fungerar.

Att det är först om borgenär skulle grotta ner sig i bouppteckningen som de lägger anspråk på arvslott eller testamenterat arv.

Skifteshandling behöver inte registreras.

Om jag uppger arv till förändring i omprövning kanske de isåfall skulle vilja grotta ner sig för att se om det finns mer att hämta i arvet och om jag då underhållit något, det kan ju dock inte spela roll vad som finns där om mitt arv enbart är fonderna
KFM gör ju inget om det inte kommer in en omprövning, antingen från dej el från en borgenär. Det är ju inte som när man har löneutmätning. Sen kan man aldrig veta hur en borgenär skulle kunna få reda på att du ärvt pengar. Är ju inget som syns i en kreditupplysning om de skulle ta en sån. Men då det handlar om så mkt pengar så ompröva så sitter du säkert! Självklart först när du fått pengarna.

Jag utgår bara från vad som står på deras sida.

Bouppteckningen ska innehålla följande:​

• Bouppteckningen i original
  • En bestyrkt kopia av bouppteckningen
  • Fullmakt eller kallelsebevis för ej närvarande kallad person
  • Om testamente finns ska en bestyrkt kopia eller originalet skickas med
  • Registrerat äktenskapsförord mellan makar om sådant finns
  • Har en arvinge gjort ett arvsavstående eller om det finns andra handlingar som påverkar vem som är dödsbodelägare ska även dessa skickas med.
Och jag håller med om att Skatteverket förmodligen inte grottar ner sig i det. Det är inte deras jobb. Men det är KFMs jobb, och jag antar att de - precis som med skatteåterbäringen - är intresserade av arv.

Jag skulle då inte riskera min skuldsanering, om jag hade en sån. Jag vet inte vad för typ av information som delas mellan KFM och Skatteverket, men information delas ju eftersom KFM slukar skatteåterbäring så fort Skatteverket beslutar om det.

Och jag håller med om att Skatteverket förmodligen inte grottar ner sig i det. Det är inte deras jobb. Men det är KFMs jobb, och jag antar att de - precis som med skatteåterbäringen - är intresserade av arv.

Jag skulle då inte riskera min skuldsanering, om jag hade en sån. Jag vet inte vad för typ av information som delas mellan KFM och Skatteverket, men information delas ju eftersom KFM slukar skatteåterbäring så fort Skatteverket beslutar om det.
Det är inte ens KFMs jobb under skuldsanering. Det är ditt jobb som har skuldsanering att göra rätt för dig och meddela.

Under pågående sanering så gör KFM ingenting om det inte inkommer en omprövningen från något håll. Dvs ingen på KFM sitter o kollar om folk m beslutad sanering får arv el vinster. Det blir upp till gäldenären att ompröva. Någon borgenär skulle ju också på något sätt få reda på att personen fått ett stort arv o begära omprövning. Hur dom gör det vet man aldrig. Skulle det då framkomma att personen fått ett stort arv o undanhållit det så skulle det absolut kunna leda till att saneringen upphävs. Därför bättre ompröva själv innan nått sånt händer.

Hur lång tid har du kvar av din skuldsanering? Personligen hade jag försökt skjuta på överföringen, alternativt sett till att pengarna kom in på exempelvis mina föräldrars konto. Tänk dig att ligger 500 k plus vid avslutad skuldsanering istället för att ge ockrande låneföretag pengarna.
Det hade jag aldrig gjort, det kommer fram och du blir av med din skuldsanering och hamnar på ruta 0 igen.

Vid arvstvister har jag hört att det kan ta år innan arv betalas ut, det är ju dessvärre inget man kan påverka själv. Jag tänker bara vad som skulle hända i ett sånt fall där man faktiskt inte kan få något arv skiftat pågrund av tvist.

Är det först när arvet är utbetalt de kan göra anspråk på det eller även innan så att en sådan sak skulle kunna hindra hela saneringen?

Vid arvstvister har jag hört att det kan ta år innan arv betalas ut, det är ju dessvärre inget man kan påverka själv. Jag tänker bara vad som skulle hända i ett sånt fall där man faktiskt inte kan få något arv skiftat pågrund av tvist.

Är det först när arvet är utbetalt de kan göra anspråk på det eller även innan så att en sådan sak skulle kunna hindra hela saneringen?
Innan det är utbetalat så är det ju inte klart så då är det lungt. Är det tvist kan det ju vara att någon hävda att du inte ska ha några pengar så svårt att "kräva" pengar av dig då

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp