- Meddelanden
- 110
- Mottagna reaktioner
- 18
- Poäng
- 72
Jag gissar att detta gäller den dag då arvet betalas ut, jag kan väl inte bli krävd på min sanering innan jag fått pengarna?Om det är ett svenskt arv så kommer skatteverket att få veta precis hur mycket du ärver, även om du inte betalar skatt på arv. Av den anledningen får man utgå från att KFM får reda på precis hur mycket du ärver i samma sekund som skatteverket får reda på det. Skälet är att bouppteckningen ska skickas till skatteverket. Det står något på Skatteverkets hemsida om att även testamenten ska skickas in, men jag är osäker på om det också betyder efterlevandeavtal (som brukar göras om det inte finns testamente). Hursomhelst, skatteverket vet ju vem som är släkt med vem, och det är ju rätt enkelt att räkna ut fördelning.
Undanhåller du då pengar så riskerar du din skuldsanering.
samarbetar skatteverket med Kronofogden och meddelar menar du?
Tänker att i en skuldsanering är det ju upp till en själv att informera och syns inte på Skatteverket att jag har skuldsanering. Skatteverket skickar väl inte automatiskt uppgifter om vilka som är med i en bouppteckning när de inkommer till Skatteverket?
menar du att de kan luska ut via Skatteverket om jag skulle behålla några tusenlappar av det jag får?
Är det inte mer troligt att det skulle va borgenären som gör det om de får nys om att de inbetalda pengarna kommer från arv? Läste någonstans att arvskifteshandling inte reggas, bara bouppteckningen då resterande är en privat överenskommelse