Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Avslagen överklagan pga inte gjort allt för att sänka räntan

Hur många år tar dom egentligen höjd för? Var går gränsen?
Handläggare försökte för några år sedan korta ner åren ganska mycket, dom tyckte väl det bra om alla kunde få skuldsanering eller något, vet inte exakt. Det blev protester hos borgenärer och lades praxis på ca 15 om jag minns rätt.

Hur många år tar dom egentligen höjd för? Var går gränsen?
Bolån skrivs så vitt jag minns på 30 år. Helt utan en tanke på att samma lån ska ha amorterats ner till noll under dessa 30 år.
Inte helt off topic då det ger en viss inblick i hur banker resonerar kring lån.

Jag undrade också vilket av de två alternativen de menade.

Detta ovan var vad domstolen tyckte iaf. KF s avslag innan var att jag kunde betala av på 12 år, enligt deras datorprogram. Handläggaren kunde inte förklara hur beslutsstödet (datorprogrammet) kom fram till 12 år.

Ja, jag ska nog ansöka igen, men först antar jag att jag bör försöka sänka räntorna och dokumentera att jag försökt.
Ja att försöka sänka räntan, få avbetalningsplaner är nog sånt som tittas på.
Dock så gjorde jag bara ett försök att få en avbetalningsplan och det var på ett lån på över 350000 kr och de gav mig sex månaders avbetalning bara så jag släppte allt
.

Om jag hörde rätt vad handläggaren sa, 13 eller nåt? Vad jag har hört på andra ställen, cirka 15.

Avslaget från början är bara jättekonstigt. Han matsfe in skuldsaldona och räntorna, och hans program svarade 12 år. Men när jag körde samma värden i Excel blev det över 40 år.
Hade du många borgenärer som var emot skuldsanering? Var det enbart pga din inkomst, att du inte försökt sänka ränta och beräkningen att du kan lösa det här på en 12 års period?

Hade du många borgenärer som var emot skuldsanering? Var det enbart pga din inkomst, att du inte försökt sänka ränta och beräkningen att du kan lösa det här på en 12 års period?
Enligt handläggaren som gjorde avslag var det för att det här kommer vara betalt på 12 år, inga problem. Programmet de använder på Kronofogden säger så och det kan ibte ha fel.

Enligt Tingsrätten som avslog överklagan, så var det för att jag inte gjort tillräckligt för att sänka räntan.

Enligt handläggaren som gjorde avslag var det för att det här kommer vara betalt på 12 år, inga problem. Programmet de använder på Kronofogden säger så och det kan ibte ha fel.

Enligt Tingsrätten som avslog överklagan, så var det för att jag inte gjort tillräckligt för att sänka räntan.
Okej men då vet du vart du ska börja så det är bara att söka igen.

Okej men då vet du vart du ska börja så det är bara att söka igen.

Ja, jag har försökt förhandla ner räntan, men de (4 banker) gick inte med på det. En gick med på det om jag betalade halva skulden direkt och resten på 6 månader. (Vilket var ett ganska komiskt erbjudande. Om jag hade såna möjligheter hade jag varit ur den här rävsaxen på några år helt utan hjälp.)

Den fjärde banken var mer intressant och informativ. De sa att det är inte helt ovanligt att banker accepterar ett ackord (en stor betalning i klumpsumma) plus delvis avskrivning plus delvis avbetalning på resten.

Dock så måste man ju få tag i den här stora klumpsumman någonstans, och ingen vill låna ut något längre, så det var mer en teoretisk möjlighet. Men det var uppfriskande att bankpersonal spenderade ändå en kvart på att gå igenom olika alternativ med avsikt att hjälpa.

Ja, jag har försökt förhandla ner räntan, men de (4 banker) gick inte med på det. En gick med på det om jag betalade halva skulden direkt och resten på 6 månader. (Vilket var ett ganska komiskt erbjudande. Om jag hade såna möjligheter hade jag varit ur den här rävsaxen på några år helt utan hjälp.)

Den fjärde banken var mer intressant och informativ. De sa att det är inte helt ovanligt att banker accepterar ett ackord (en stor betalning i klumpsumma) plus delvis avskrivning plus delvis avbetalning på resten.

Dock så måste man ju få tag i den här stora klumpsumman någonstans, och ingen vill låna ut något längre, så det var mer en teoretisk möjlighet. Men det var uppfriskande att bankpersonal spenderade ändå en kvart på att gå igenom olika alternativ med avsikt att hjälpa.
Då lämnar du alla dessa uppgifter på vad du gjort och söker igen. Då har du försökt i alla fall.

När fick du avslaget? Innan förslaget skickades ut?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp