Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Arbetet som Bostadsförvaltare...

Jag kan bara säga att det är tack vare Riksbyggens fantastiska inkassoavdelning som jag har kunnat göra framsteg i mitt ekonomiska helvete. Jag funderar ofta på hur det kommer sig att de är så bra och medmänskliga, humana, aldrig hotar utan alltid sträcker ut en hand och gör allt för att hjälpa till.
Jag tror bestämt att det inte är av lathet man struntar i hyran. Visst finns det en och annan som inte betalar hyran och drar på utlandssemester men de flesta tror jag gör det helt enkelt för att det inte finns ngt val, man kan inte trolla fram pengar. Även om man gör fel val så är man övertygad i stunden att man väljer rätt, man är tvungen att rädda dagen. Man tänker väl kortsiktigt när det brinner både här och där.
Med tanke på vad jag har fått gå igenom så kan jag aldrig i mitt liv döma ngn annan som inte betalar hyran i tid och som kämpar med skulder och ekonomin. Jag vet att hyran alltid ska betalas i tid. Ändå går det inte alltid att göra det. Det vänder sig i magen på mig fr morgon till kväll de gångerna jag har en obetald hyresavi.

Senast ändrad:
Men det Gnetaren skriver är tänkvärt. Jag har haft kollegor som betett sig som rena psykfall mot andra kollegor och sen försvarat sig genom att säga att det är skillnad på sak och person. "Det är inte dig som person jag kritiserar, det är dig i din yrkesroll". Jag har alltid hävdat att det inte går att separera de två, vi är de vi är oavsett utövning. Jag vill inte utgå ifrån att Gnetaren har rätt om dig Kimsan, men jag håller till 100 % med honom om man lyfter ut dig ur argumentet. Jag fullkomligen avskyr folk som dömer andra, särskilt när de själva har skelett i garderoben.

Jag hävdar att människan och livet är mycket mer komplex än så. Jag är definitivt inte samma person i min yrkesroll som jag är privat. För skulle det vara så skulle jag aldrig klara av att utöva mitt yrke. Och det är skillnad på sak och person. Kan tycka kollegor/vänner/släkt/familj kan göra urdumma saker eller utföra sitt jobb uselt och ibland behöver det framföras men ogillar inte de nödvändigtvis som person för det.
Ibland är just de egna problemen det man vill hjälpa andra att slippa hamna i. För den sakens skull är det inte alltid enkelt att göra det i sin yrkesroll. Det man däremot kan göra är att upplysa hur verkligheten ser ut för att på så sätt hjälpa andra.

Jag hävdar att människan och livet är mycket mer komplex än så. Jag är definitivt inte samma person i min yrkesroll som jag är privat. För skulle det vara så skulle jag aldrig klara av att utöva mitt yrke. Och det är skillnad på sak och person. Kan tycka kollegor/vänner/släkt/familj kan göra urdumma saker eller utföra sitt jobb uselt och ibland behöver det framföras men ogillar inte de nödvändigtvis som person för det.
Ibland är just de egna problemen det man vill hjälpa andra att slippa hamna i. För den sakens skull är det inte alltid enkelt att göra det i sin yrkesroll. Det man däremot kan göra är att upplysa hur verkligheten ser ut för att på så sätt hjälpa andra.

Tack !

Vem du är i din yrkesroll definieras av den du är som person. Att kritisera ett sakfel som en person har gjort är inte det jag pratar om. I övrigt pratar du om att selektivt "stänga av" värderingar för att slippa känna konsekvensen av det du tvingas göra i din yrkesroll. Det kommer tillbaka.

edit: ser ni inte hyckleriet?

Vem du är i din yrkesroll definieras av den du är som person. Att kritisera ett sakfel som en person har gjort är inte det jag pratar om. I övrigt pratar du om att selektivt "stänga av" värderingar för att slippa känna konsekvensen av det du tvingas göra i din yrkesroll. Det kommer tillbaka.

Kanske för dig och många andra men definitivt inte för mig. Att stänga av är ett sätt att klara av sitt jobb. Och framförallt för att skilja arbete från just egna värderingar. I många yrken bör och ska de inte sammanblandas.

Vad menar du i så fall med sak och person?

edit: ser ni inte hyckleriet?

Utveckla gärna vad du menar med hyckleriet.

Det är fysiskt omöjligt att vara olika personer, så till vida du inte lider av personlighetsklyvning. Även om du väljer att ta på dig uniformen och utföra ditt jobb utefter kanske arbetsplatsens värderingar så är det fortfarande du innanför. Om det känns helt ok så kanske du inte har de personliga värderingar du trodde. Eller så kommer det kosta dig i längden att bortse från dina personliga värderingar. Det finns inte ens utrymme för åsikter i den frågan, det är så det fungerar. Vissa människor har dock större förmåga att anpassa sig än andra, men det är också den största anledningen till vad som populärt kallas utbrändhet - just anpassningen till andra människor eller situationer som inte lirar med en själv.

Det är fysiskt omöjligt att vara olika personer, så till vida du inte lider av personlighetsklyvning. Även om du väljer att ta på dig uniformen och utföra ditt jobb utefter kanske arbetsplatsens värderingar så är det fortfarande du innanför. Om det känns helt ok så kanske du inte har de personliga värderingar du trodde. Eller så kommer det kosta dig i längden att bortse från dina personliga värderingar. Det finns inte ens utrymme för åsikter i den frågan, det är så det fungerar. Vissa människor har dock större förmåga att anpassa sig än andra, men det är också den största anledningen till vad som populärt kallas utbrändhet - just anpassningen till andra människor eller situationer som inte lirar med en själv.

Intressant att du kan diagnosticera många människor i detta land att lida av personlighetsklyvning, inklusive mig. Och även på egen hand besluta att ingen annan åsikt kan råda. Jag har jobbat så i 15+ år och än så länge inte varit utbränd men tack för omtanken. Alla människor kan inte jobba med sådant som lirar med ens värderingar till 100% särskilt om man arbetar inom offentlig verksamhet. Detta skulle vidare innebära att man behöver byta jobb de ggr ett val leder till byte av politisk majoritet i stat, landsting eller kommun.

Nej Kimsan, Inte ett dugg absurt! Vare sig du har bestämmanderätt eller inte så visar det du skriver på noll sympati i de rader jag citerar. Tvärtom försöker du sätta dig på andra och hävda att du är extra begåvad och kompetent med hjälp av att försöka hävda deras obegåvning och inkompetens. Sätter man det i sammanhanget om vad du skrivit tidigare så medans de får skylla sig själva så borde hela världen lägga sig för dina fötter och hjälpa dig? Nej, Ta tag i dina egna problem innan du tar dig rätten att sätta dig på andra! Tills dess är ditt misslyckande lika stort som deras. De som inte klarar av att ens ringa för att inte bli vräkta. För du klarar ju inte heller att ta tag i någonting egentligen eller hur? Du bara fortsätter att köpa dyra märkeskläder, klippa dig var 6 vecka. springa på dyra kaféer och resturanger, köra dyra bilar och bo mitt i stan? Men just det ja, jag glömde ju att du faktiskt (på detta forum) erkänner att du är överskuldsatt. Ja det är ju en stor bedrift... Va du vet kanske en av dessa "lata" hyresgäster som inte ens ringer när de riskerar vräkning" gör detsamma.
Usch va elakt skrivet om Kimsan! Blir riktigt ledsen över dina ord!
Kimsan betyder mycket för detta forum o hacka inte på henne det gör mig både bedrövad o ledsen!
Sen är detta forum till för att stötta och hjälpa andra inte stjälpa eller trycka ner nån!

Tror folk blir förvånade över att du skriver att man är nonchalant för att man inte ringt eller ringer ang sen betalning oavsett om det är i din jobbroll så är det ju fortfarande ditt sätt att se på folk som inte betalar i tid som nonchalanta.
Om man tänker lite längre kan man kanske förstå att vissa av dessa inte har råd en månad eller har kraft att ringa för den delen heller (vet själv hur svårt det kan vara att sjuta upp 10 olika betalningar när man är nere).

Kul att du skriver men du måste ju förstå att folk kommer in och ger sina synpunkter på det du skriver.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp