Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Amortera extra

Hej!
Fick ett samlingslån på 470000 av Remember i Juni 22. Fick en bra ränta på 7% o minskade mina kostnader. Men nu med räntehöjningar så är räntan på 9.85 just nu. Så surt! Och ökat min månadskostnad med 800 kr. Har fått nytt jobb nu o har lite möjlighet att amortera lite extra men med hur mycket kommer månadskostnaden att minska? Tänkte även kasta in skatteåterbäringen på lånet. Är det värt det? Tänkte vänta tills hösten med bättre uc o färre ff att se om man kan få ner räntan eller få ett bättre lån? Vilket är det bästa o göra?

Hej!
Fick ett samlingslån på 470000 av Remember i Juni 22. Fick en bra ränta på 7% o minskade mina kostnader. Men nu med räntehöjningar så är räntan på 9.85 just nu. Så surt! Och ökat min månadskostnad med 800 kr. Har fått nytt jobb nu o har lite möjlighet att amortera lite extra men med hur mycket kommer månadskostnaden att minska? Tänkte även kasta in skatteåterbäringen på lånet. Är det värt det? Tänkte vänta tills hösten med bättre uc o färre ff att se om man kan få ner räntan eller få ett bättre lån? Vilket är det bästa o göra?
Behåll lånet och amortera mera! Det är att annuitetslån, dvs du betalar mest ränta i början av låneperioden. Om du löser lånet bara efter ett år har du amorterat minst och betalat mest ränta. Så behåll lånet och amortera så mycket du kan. Som det ser ut idag kommer du dessutom inte kunna få så myckt bättre ränta någon annanstans.

Om du inte har något sparande - en buffert för oförutsedda händelser, så skulle jag rekommendera dig det i första hand och därefter amortera av, lite varje månad.

Är det ett annunitslån så minskar inte månadsbeloppet utan bara återbetalningstiden.

Är det ett annunitslån så minskar inte månadsbeloppet utan bara återbetalningstiden.

Nej, det stämmer inte. Månadskostnaden sänker ner speciellt om man amorterar en buffert även om det är ett annuitet. Återbetalningstid blir inte lägre.
Jag förstår hur du tänker men det blir en ny månadskostnad. Viktigt att meddela/prata med långivaren om det.

Till TS: som Liz skrivit, bättre att betala in en buffert på en gång från början typ 40k och då kommer din månadskostnad bli lägre än 1000kr typ/tex men när du gör en större inbetalning önskar dem även ett underlag på pengarnas ursprung enligt lagen om penningtvätt så tänk på det.

Senast ändrad:
Nej, det stämmer inte. Månadskostnaden sänker ner speciellt om man amorterar en buffert även om det är ett annuitet. Återbetalningstid blir inte lägre.
Jag förstår hur du tänker men det blir en ny månadskostnad. Viktigt att meddela/prata med långivaren om det.

Till TS: som Liz skrivit, bättre att betala in en buffert på en gång från början typ 40k och då kommer din månadskostnad bli lägre än 1000kr typ/tex men när du gör en större inbetalning önskar dem även ett underlag på pengarnas ursprung enligt lagen om penningtvätt så tänk på det.
Är du säker på det du skriver?
Ett annuitetslån är samma månadsbetalning under hela lånets tid. En extra amortering gör inte att kommande månadsbetalningar minskar, bara att räntan minskar men amortering går upp med samma belopp så totalen att betala är densamma.
Ett lån med rak amortering minskar därför att amorteringen är densamma varje månad, men räntan minskar ju i takt med att skulden minskar.

Ett annuitetslån är samma månadsbetalning under hela lånets tid. En extra amortering gör inte att kommande månadsbetalningar minskar, bara att räntan minskar men amortering går upp med samma belopp så totalen att betala är densamma.
Ett lån med rak amortering minskar därför att amorteringen är densamma varje månad, men räntan minskar ju i takt med att skulden minskar.

:)

Bilagor

• 598CC200-83F5-45F0-A5CC-66B763EBEA58.jpeg
    598CC200-83F5-45F0-A5CC-66B763EBEA58.jpeg
    287.4 KB · Visningar: 174
  • 0B70FA30-B2D6-4BE5-8F38-B8BEB0780DA7.jpeg
    0B70FA30-B2D6-4BE5-8F38-B8BEB0780DA7.jpeg
    273.1 KB · Visningar: 149

Det du har skrivit som man hittar på Google överallt kan stämma när man inte amortera. Hoppas du är nöjd nu med långivarens bekräftelse:)
Har en annan direkt bekräftelse från en annan långivare. Kan leta efter senare men det jag skrivit är rätt, om man amorterar mer så klart.

Senast ändrad:
Det kan vara olika på annuitetslån. Antingen sjunker månadsbeloppet vid extra amortering eller så sänks återbetalningstiden och månadsbeloppet är detsamma. Jag hade ett annuitetslån på en bank och där fick jag själv välja vilket jag ville ha av dessa två scenarior. Nu har jag ett annat annuitetslån hos en annan bank där månadsbetalningen blir mindre vid extra amortering.

Var det inte ICA banken som var besvärlig att amortera extra på blancolån? Att man blev ifrågasatt? Har läst det någonstans här på forumet att ICA banken är lite komplicerade ifall man vill amortera också.

Säg att jag betalar 1500:-/månaden på ett blancolån men sätter in 10.000 av mina skattepengar och sedan i några månader betalar 2500-3000:-/månaden istället för 1500:-/månaden. Börjar ICA banken att bråka med mig då?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp