- Meddelanden
- 487
- Mottagna reaktioner
- 210
- Poäng
- 407
Var det inte ICA banken som var besvärlig att amortera extra på blancolån? Att man blev ifrågasatt? Har läst det någonstans här på forumet att ICA banken är lite komplicerade ifall man vill amortera också.
Säg att jag betalar 1500:-/månaden på ett blancolån men sätter in 10.000 av mina skattepengar och sedan i några månader betalar 2500-3000:-/månaden istället för 1500:-/månaden. Börjar ICA banken att bråka med mig då?
Nope tror inte. Varför skulle de?
Säg du har ränta på 10%
Du amorterade så att lånet blev 80k
Den nya räntan blir:
80.000 x 0,1 = 8k. 8000/12 = 666,66kr/månad
Du har ff samma löptiden kvar så månadskostnaden blir lägre.
Viktigt att du stämmer av med långivaren, att du amorterar en buffert tex direkt efter månadsfakturan. Bara fråga i förväg att du vill amortera x summa så hur mkt blir din månadskostnad och du ska få ett bra svar med lägre månadskostnad.
Även om du amorterar enligt planen så räntan blir lägre med tid, efter ca första året. Så har det alltid varit vid annuitets, och då betalar du in samma ungefär kostnaden varje månad och det betyder att amorteringsdelen blir högre varje månad vilket är bra.
Men att man blev ifrågasatt, om men amorterar en buffert då är det inte konstigt för det är deras skyldighet också att se ett underlag på pengarnas ursprung (lagen om penningtvätt osv). Om du säljer tex en MacBook för 10k och du får betalt via Swish så be köparen att skriva det under meddelandefältet.
Senast ändrad: