Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Alektum Group - skickar inte till KFM?

Dröjsmålsräntan är fastställd i avtal eller villkor vid tecknandet/köp. Inkassobolag ökar inte räntesatsen lite som dom vill....

Endast om de ursprungliga villkoren har gett möjlighet till ränteförändring, oftast är det Räntefritt utåt vid köpet (exempelvis Klarna/Qliro liknande bolag), men avtalen(Terms of Service) säger att de kan komma att ta ut Lagstadgad dröjsmålsränta (8%+referensränta). Så om ursprungliga fordringsägare säljer skulden vidare, så kan den nya ägaren börja räkna ränta 30 dagar efter köpdagen. (Dagen då skulden bytte ägare.) Lite olika beroende på land osv, men i Sverige har jag för mig att det är 30 dagar.
Nya fordringsägaren ska även skicka brev(denutation) och informera att fordran har bytt ägare och man har således 30 dagar på sig innan dröjsmålsränta börjar appliceras.

Att Alektum inte skickar till KFM, om du har flera skulder hos KFM redan som du inte heller betalar, så undviker de att betala de 300kr för ett betalningsföreläggande. Skulden ligger kvar hos Alektum och dröjsmålsräntan tickar på. Ser deras system att du exempelvis börjar betala av dina skulder, eller börjat få inkomst så säger systemet till att det borde vara lönsamt att skicka till KFM nu.
Alektum har många fordringar med lägre kapitalbelopp, så de är större chans att gäldenären gör en frivillig betalning för att bli av med en skuld på ~1000 och slippa Betalningsföreläggandet på 300kr och/eller utmätning/verkställande som jag tror är ~600kr.

Hur lång tid tar det innan de skickar vidare? Har ställt frågan i en annan tråd. Har varit i kontakt med dem men får inga tydliga svar. Försöker förstå hur lång tid jag har på mig.
Har du fått reda på hur lång tid det tar för Alektum group att skicka till kfm? Jag frågade men handläggaren var inte så tillmötesgående och jag fick inget svar alls.

Har du fått reda på hur lång tid det tar för Alektum group att skicka till kfm? Jag frågade men handläggaren var inte så tillmötesgående och jag fick inget svar alls.
Mina har inte gått till KF, det har gått 1,5 år nu. Dem skickar lite påminnelser ibland och ändrar datumen för betalning på fakturan bara.

Mina har inte gått till KF, det har gått 1,5 år nu. Dem skickar lite påminnelser ibland och ändrar datumen för betalning på fakturan bara.
Tack för snabbt svar . Mitt Ferrarum gick dit nu och det blev 60 000kr. Ringde dit och hon sa betala in det du kan så kanske det går till kfm ändå eller så kanske det inte gör det. Ska det ändå gå till
Kfm vill jag ju hellre betala in på andra skulder och inte ”slösa” till dom…

Jag har 55 hos dem kmr ta 14 månader hos kfm. Betala andra grejer säger jag. Jag hade en plan med dem att de skulle inte flytta till KFM men de gjorde så ändå.

Tack för snabbt svar . Mitt Ferrarum gick dit nu och det blev 60 000kr. Ringde dit och hon sa betala in det du kan så kanske det går till kfm ändå eller så kanske det inte gör det. Ska det ändå gå till
Kfm vill jag ju hellre betala in på andra skulder och inte ”slösa
Jag har 55 hos dem kmr ta 14 månader hos kfm. Betala andra grejer säger jag. Jag hade en plan med dem att de skulle inte flytta till KFM men de gjorde så ändå.
Okej. Hade du betalplan eller sa dom samma som till mig att du skulle betala in det du kunde? Men om jag inte kan betala hela summan direkt till kfm då blir det löneutmätning?

Skulle betala i januari sen när det var dags så var det KFM och då kunde de inte tw tillbaka det. Som sagt hade nog lagt pengarna på andra bränder om du kan släcka dem.

Men Maria N blir inte räntan hög då

Skulle betala i januari sen när det var dags så var det KFM och då kunde de inte tw tillbaka det. Som sagt hade nog lagt pengarna på andra bränder om du kan släcka dem.

Men Maria N blir inte räntan hög då
Tack för svar!!

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp