Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Akut samlingslån

Hej, du tänker rätt men också fel. Du mår dåligt av skulderna, men vill samtidigt leva kvar i skulderna därför att du hoppas att – kanske, förhoppningsvis, möjligen – ska bostadsmarknaden bli bättre så att du kan få mera pengar att göra något av skulderna. Eller hur?

Jag tror faktiskt att det är bättre att sälja nu, eftersom räntorna nog kommer att öka åtminstone nästa år och bostadsmarknaden kommer att bli ännu mera stressad av att överbelånade försöker sälja sina bostäder för att minska bolånekostnaderna. Ju längre du väntar, desto djupare in i den svackan kommer du att hamna.

Och om bolånepriserna nu skulle gå upp om sex månader? Ja, då sitter du med hanterbara kostnader, en bra lön, och en ännu fungerande ekonomi som gör att du kan ta tag i saken på ett helt annat sätt än om du väntar, sjunker djupare ner i bostadskonjunktursvackan, och samtidigt drar på dig betalningsanmärkningar, inkasso och kanske kronofogdeskulder. Se ditt omedelbara problem som det är: att ersätta ditt nuvarande boende. Kanske andra hand? Inneboende ett tag? En annan ort?

Tillägg: något som jag ofta tänker här. Genvägar är skenvägar. Ett "akut lån" låter för mig som "ett dyrt lån". Det är en genväg, alltså en skenväg.

Hej, du tänker rätt men också fel. Du mår dåligt av skulderna, men vill samtidigt leva kvar i skulderna därför att du hoppas att – kanske, förhoppningsvis, möjligen – ska bostadsmarknaden bli bättre så att du kan få mera pengar att göra något av skulderna. Eller hur?

Jag tror faktiskt att det är bättre att sälja nu, eftersom räntorna nog kommer att öka åtminstone nästa år och bostadsmarknaden kommer att bli ännu mera stressad av att överbelånade försöker sälja sina bostäder för att minska bolånekostnaderna. Ju längre du väntar, desto djupare in i den svackan kommer du att hamna.

Och om bolånepriserna nu skulle gå upp om sex månader? Ja, då sitter du med hanterbara kostnader, en bra lön, och en ännu fungerande ekonomi som gör att du kan ta tag i saken på ett helt annat sätt än om du väntar, sjunker djupare ner i bostadskonjunktursvackan, och samtidigt drar på dig betalningsanmärkningar, inkasso och kanske kronofogdeskulder. Se ditt omedelbara problem som det är: att ersätta ditt nuvarande boende. Kanske andra hand? Inneboende ett tag? En annan ort?

Tillägg: något som jag ofta tänker här. Genvägar är skenvägar. Ett "akut lån" låter för mig som "ett dyrt lån". Det är en genväg, alltså en skenväg.
Självklart mår jag inte bra av skulderna och alla samtal/mail jag duckar dagligen. Men att jag vill leva kvar i skulderna verkar du helt ha fått om bakfoten, rekommenderar även dig som jag gjorde för Ny2018 att läsa hela inlägget. Tror det är Ny2018 som fått dig tro att jag vill vänta på att bostadsmarknaden ska vända. Hade jag haft någonstans att flytta, förstahand andrahand, annan ort eller inneboende så hade jag gjort det och gladeligen sålt lägenheten med ett par 100tusenlappar mindre än jag kunnat göra för något år sedan, allt för att rå bukt på nuvarande kris.

Hej! Nu är det så att jag har sabbat min ekonomi totalt de senaste 2 åren, har runda slängar 1.1miljon i blanko och småkrediter varav Ca 450.000:- av de är extremt hög ränta. Har bolån på strax över miljonen då jag "äger" min bostad. Jag har god inkomst på Ca 60.000:- brutto vilket har gjort till att jag lyckats hålla igång lånekarusellen en så lång tid. Har sedan förra månaden kommit fram till att jag måste sälja bostaden för att betala av det värsta så jag får mer än 2-300 kr över till mat/nöje varje månad. Sedan dess har jag letat efter en hyresrätt, första eller andra hand men det har inte gått så bra. Jag har ännu ingen betalningsanmärkning eller hamnat hos kronan, men det är nära nu. Skulle jag hamna där blir det genast mycket svårare att få komma till en kontraktsskrivning om jag nu skulle hitta en hyresrätt. Paniken är total då denna månad ligger jag efter med flera betalningar, en del har blivit till inkasso ärenden, får samtal och mail flera gånger om dagen.
Det jag undrar över är då, är det värt för mig att ansöka om ytterligare ett samlingslån så jag kan stå på benen i ett par månader till? Har många FF, 8st senaste året på UC. Om jag bör söka samlingslån, bör jag ansöka då om Ca 150.000 för att betala av de allra värsta krediter eller bör jag söka maximalt belopp under en maximal tid, dvs 600.000:- på 15-20 år? Vilken sorts ansökning och låneförmedlare ger mig störst chans till att få ett ihopbakslån i min sits? Mitt mål är som sagt att överleva i några månader till utan att få en betalningsanmärkning då lägenheten jag bor i är värderad Ca 1,7 miljoner, när den blir såld och jag har hittat en annan bostad så är jag på rätt bana igen.
Tacksam för svar!

Går det inte att baka in något lån i bolånet?

Självklart mår jag inte bra av skulderna och alla samtal/mail jag duckar dagligen. Men att jag vill leva kvar i skulderna verkar du helt ha fått om bakfoten, rekommenderar även dig som jag gjorde för Ny2018 att läsa hela inlägget. Tror det är Ny2018 som fått dig tro att jag vill vänta på att bostadsmarknaden ska vända. Hade jag haft någonstans att flytta, förstahand andrahand, annan ort eller inneboende så hade jag gjort det och gladeligen sålt lägenheten med ett par 100tusenlappar mindre än jag kunnat göra för något år sedan, allt för att rå bukt på nuvarande kris.
Jag missuppfattade ditt inlägg.

Går inte. Har kontaktat banken, förklarat min situation men enligt de är det inte möjligt.
Vad säger andra banker om att ta över och utöka ditt lån på bostaden? Min erfarenhet av banker är tyvärr att man ibland måste vara sin egna bank "otrogen" för att få bättre villkor.

Går det inte att flytta hela bolånet till en annan bank och eventuellt baka in då?
Vad säger andra banker om att ta över och utöka ditt lån på bostaden? Min erfarenhet av banker är tyvärr att man ibland måste vara sin egna bank "otrogen" för att få bättre villkor.
Det har jag faktiskt inte tänkt på, varit helt inne på att en försäljning är det enda sättet. Krävs ju ytterligare en förfrågan/kreditkoll via UC då, uppe i 9 nu det senaste året. Har ni någon aning om vilken bank jag bör kontakta först som man kan ha störst chans att få igenom detta?

Enligt detta forum verkar Nordea vara tillmötesgående. Personligen SBAB eller möjligen Swedbank, inte Handelsbanken.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp