Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Akut konkreta tips

För 18 månader sen lånade jag lite pengar av en släkting för att lösa en katastrofal situation. Jag har inte haft deadline på mig att betala och har redan betalat tillbaka lite. Idag hör hen av sig att de behöver pengarna typ nu. Jag har för att rädda relationen (det är en viktig och hjälpsam person för mig) inget annat val än att lösa detta.
Jag vet bara inte hur. Jag gråter inombords för att jag hade precis sommaren "säkrad" dvs inga katastrofer i sikte. Men sen kom detta? Vad ska jag göra :(

Ok, mer info behövs. Hur mycket är det? Hur ser dina förutsättningar ut (kreditbetyg osv)?

Säga som det är, att du inte har tillräckligt. Bästa vore att göra upp en betalningsplan.

Jag har usla förutsättningar och redan lån hos de flesta.
Det är inte ett alternativ att göra upp betalplan tyvärr.

Det handlar om 5000 kr "bara".
Men, kunde de inte ha lite mer framförhållning? Du får klart o tydligt förklara att du behöver veta sånt i god tid och att du inte har så mycket pengar över sommaren, så är de bara.. De måste ju förstå det oxå? Det är ju sommar? Styrkekram

Jag tycker det men just nu verkar de vara helt oförstående. Det är en lång historia men det är en relation jag måste värna om. Jag hade absolut annars sagt att framförhållningen är usel. Jag förstår era reaktioner och är tacksam för tips men jag måste lösa detta. Känns som att hela min midsommar (i-landsproblem, jag vet) och sommar (större hälsomässigt problem) är förstörd.

Nä men usch stackars dig! Det sista du behöver just nu! Förstår precis känslan, man tror att nu är väl läget någorlunda under kontroll och så vips får man ett hårt slag under bältet. Känns som alla dessa hemskheter inträffar när det är absolut minst lämpligt eller så känns det så för att man alltid lever på marginalgränsen (och under!)

Tro det eller ej men jag var i exakt samma situation förra sommaren, hade fått låna pengar av en väninna som visste hur jag kämpade och vi satt ingen tidsram heller för när jag skulle betala tillbaka. Förra sommaren hade jag 5000 kr kvar och då får jag ett sms (glömmer aldrig när jag fick det, minns exakt var jag stod och att hela rummet började gunga). Hon skrev att hon behöver pengarna direkt! Det var hemskt! Det enda jag kunde skrapa ihop på smslån var 2000 kr då jag redan hade lån på de ställen jag fick låna! tyvärr fick vår vänskap en rejäl törn pga detta. Det är tråkigt men det är verkligen som man säger att i nöden prövas vännen! Har lånat av två andra kompisar och jag vet att de behöver sina pengar men de sätter ingen press på mig utan säger att jag betalar när jag kan och att de litar på mig.
Fick för ett tag ett litet arv som jag hade tänkt ha som buffert och inte röra men alla pengarna är nu borta eftersom jag betalade bort de mest akuta skulderna och mina vänner gick med på att vänta!

Jag vet inte vad jag ska råda dig till men för min del, för ett år sedan när jag fick sms från min väninna så hade jag absolut inget annat val än att försöka låna vilket jag gjorde och sen var jag tvungen att säga som det var, att jag låg efter med hyran t om. Jag var så illa tvungen att säga att jag inte har ngn möjlighet att betala allt. Bära eller brista. Hon sa att hon förstod etc men det uppkom en tystnad oss emellan, inga telefonsamtal som förut och liknande så jag förstod att hon blev sur men jag kunde inget göra än att önska att hon aldrig hamnar i min situation!

Som jag ser det får du antingen försöka ta sms lån (jag vet att det är sämsta tänkbara alternativ och att du kanske t o m inte får låna nånstans), berätta för din släkting som det är eller försöka sälja av ngt så du får i alla fall några pengar. Jag hade inget av värde att sälja och fick inte låna mer än 2000 kr så för mig återstod det bara att berätta att jag bara kan betala 2000 kr och inget mer!

Stor kram!

Senast ändrad:
Har du inget du kan panta då? Jag anade skrot guld och fick över 5000:- på Sefina.

Har du testat betalkoll och Betalaräkning? Betalkoll tycker jag är suveränt!

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp