Långivare med aktiv utlåning

1. Klaralån - Lån utan UC
2. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
3. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Zmarta - Jämför lån (ny)
5. Tomly - Lån utan UC
6. Kredio - Lån utan UC
7. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
8. Binly - Lån utan UC
9. Brixo - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Credifi - Lån utan UC
12. Nätlån - Lån utan UC
13. Merax - Swish-utbetalning, ingen UC

Abcfinans.com bluff?

Nä jag är en helt vanlig fattiglapp. Pointen i den här tråden handlade huruvida man kunde låna av de två sajterna eller inte. Jag kan ärligt säga att det funkar både att få låna och få betala tilttillbka. Det handlar om min upplevelse snarare än om reklam. Vidare har de liknande avgifter som sina ko konkurrenter. Principiellt tycker jag det är tokerier att spy skit över sms långivare. Det är som att klaga på systembolaget att man blev bakfull. Det är liksom helt valfritt att ta ett lån eller inte. Finns inte mycket mer att tiltillägga.

"Det är som att klaga på systembolaget att man blev bakfull. Det är liksom helt valfritt att ta ett lån eller inte. Finns inte mycket mer att tiltillägga."

Där har du helt fel. Blir så trött på att det finns dom som rättfärdigar det här...

Systembolaget säljer alkohol, men man gör det så ansvarsfullt som möjligt. Ingen har klagat på att banker existerar! Det som klagas på är bolagen som lockar desperata människor att låna till ockerränta. Det är det vi försöker sätta stopp för, herr Helmer.

"Det är som att klaga på systembolaget att man blev bakfull. Det är liksom helt valfritt att ta ett lån eller inte. Finns inte mycket mer att tiltillägga."

Där har du helt fel. Blir så trött på att det finns dom som rättfärdigar det här...

Systembolaget säljer alkohol, men man gör det så ansvarsfullt som möjligt. Ingen har klagat på att banker existerar! Det som klagas på är bolagen som lockar desperata människor att låna till ockerränta. Det är det vi försöker sätta stopp för, herr Helmer.

Trias, på Systembolaget ”lockar” man med OCKER MOMS istället ...

Trias, på Systembolaget ”lockar” man med OCKER MOMS istället ...

Må så våra. Jag dricker inte. Men att jämföra systembolaget med smslån är inte rätt. Sedan kan man väl börja protestera mot systemet om man är missnöjd med dom. Men det är det ju inte många som gör. Inte synligt iaf.

Må så våra. Jag dricker inte. Men att jämföra systembolaget med smslån är inte rätt. Sedan kan man väl börja protestera mot systemet om man är missnöjd med dom. Men det är det ju inte många som gör. Inte synligt iaf.

Nä, du har rätt...att jämföra detta är som att jämföra äpplen med päron... men ja tyckte de var lite kul då jag verkligen hatar alla dessa hutlösa skatter i detta land (ett änne som inte hör hemma i detta forum heller)
Jag dricker som de flesta andra MED MÅTTA & jo, vi Skåningar protesterar genom att handla i Tyskland istället

Nä, du har rätt...att jämföra detta är som att jämföra äpplen med päron... men ja tyckte de var lite kul då jag verkligen hatar alla dessa hutlösa skatter i detta land (ett änne som inte hör hemma i detta forum heller)
Jag dricker som de flesta andra MED MÅTTA & jo, vi Skåningar protesterar genom att handla i Tyskland istället

Jag diskuterade skatter senast igår. :)

Problemet är inte skatter, problemet är hur dom slösas!

Nä jag är en helt vanlig fattiglapp. Pointen i den här tråden handlade huruvida man kunde låna av de två sajterna eller inte. Jag kan ärligt säga att det funkar både att få låna och få betala tilttillbka. Det handlar om min upplevelse snarare än om reklam. Vidare har de liknande avgifter som sina ko konkurrenter. Principiellt tycker jag det är tokerier att spy skit över sms långivare. Det är som att klaga på systembolaget att man blev bakfull. Det är liksom helt valfritt att ta ett lån eller inte. Finns inte mycket mer att tiltillägga.

Problemet med åtminstone abcfinans är att vi inte vet vem som ligger bakom sidan och utlåningsverksamheten. Det är en olaglig verksamhet som inte är under uppsyn av finansinspektionen. Det är verkligen något att oroas över då det finns gott om dokumenterade fall där folk råkar illa ut av oseriösa och kriminella personer utan samvete. Både direkt genom hot om våld om man inte kan betala och indirekt genom indrivningar, sålda och köpta skulder och felaktiga anspråk. De är alltså inte en vanlig SMS-långivare.

Rent principiellt har jag inget emot själva företeelsen microlån. Idén har till och med vunnit Nobels fredspris 2006. Problemet är den hopplöst otillräckliga kreditkollen och att inga register över lån samkörs vilket innebär att man kan teckna sig för i princip alla smslån som finns samtidigt. Det behöver heller inte handla om att man får skylla sig själv, att det är valfritt att låna, i krissituationer tänker man inte alltid logiskt och rationellt.

Ska det nödvändigtvis likställas med Systembolaget och bakfylla så är det mer jämförbart med om kassapersonalen på Systemet skulle blunda och stoppa fingrarna i öronen (och högt säga "lalalalalalala") medan de glatt säljer mer sprit till en dyngrak person för tjugonde gången samma dag.

Systembolaget är värre än smslåneföretagen, dom har för det första monopol på sin verksamhet och skatten är väl på ca 90% minst, ett 1000 kr lån på Systemet skulle kosta 9000 kr + ränta. Sen går dessa skattepengar till fri tandvård m.m., m.m. för illegala invandrare..
Svenska Spel är ett annat ockerföretag som har monopol och ägs av staten och drar in pengar/skatt på usla odds för spelarna som i flesta fall är låg och mellanklass.
Lika mkt fritt val att låna, missbruka alkohol el spela, hade jag varit alkoholist och hade hur mkt pengar som helst skulle jag utan problem få ut pallvis med vodka över disk fr Systemet på en vardag. Hur ansvarsfulla är dom?

ABC Finans hemsida uppfyller inte villkoren för hur en hemsida ska vara korrekt. Det finns exempelvis inget företagsnamn, telefonnummer, adress eller org.nummer, de finns heller inte i Finansinspektionens register. Under villkor så står det "Dröjsmålsränta och avgifter vid försenad betalning utgår enligt de grunder långivaren vid var tid allmänt tillämpar".

ABC Finans hemsida uppfyller inte villkoren för hur en hemsida ska vara korrekt. Det finns exempelvis inget företagsnamn, telefonnummer, adress eller org.nummer, de finns heller inte i Finansinspektionens register. Under villkor så står det "Dröjsmålsränta och avgifter vid försenad betalning utgår enligt de grunder långivaren vid var tid allmänt tillämpar".

Wow, inte konstigt att de inte lämnar ut något kontonummer man kan betala tillbaka lånet till - med sådana villkor för dröjsmålsränta kommer de kunna komma med krav på i princip vad som helst närhelst i framtiden de behagar. Förutom då att vi inte vet hur långt de är villiga att gå för att driva in dessa skulder i och med att vi inte vet vilka som ligger bakom det hela.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp