Långivare med aktiv utlåning

1. Klaralån - Lån utan UC
2. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
3. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Zmarta - Jämför lån (ny)
5. Tomly - Lån utan UC
6. Kredio - Lån utan UC
7. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
8. Binly - Lån utan UC
9. Brixo - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Credifi - Lån utan UC
12. Nätlån - Lån utan UC
13. Merax - Swish-utbetalning, ingen UC

4finance, Vivus och Onea kastas ut ur branschorganisationen

http://news.cision.com/se/svenska-k...-snabblaneforetaget-vivus--4finance-,c9546473

Det som inte var förenligt med de etiska reglerna är att 4Finance, enligt vad som framkommit i en anmälan till Konsumentverket, vid upprepade tillfällen har uppmanat kund med betalningssvårigheter att betala höga straffavgifter, s.k. ”förlängningsavgifter” istället för att erbjuda en återbetalningsplan där kunden kan amortera på sitt lån. Dessutom har 4Finance hotat med Kronofogden och betalningsanmärkningar om kunden inte betalar straffavgifterna. Enligt föreningen är både affärsmodellen i sig och agerandet i det aktuella fallet grava överträdelser av de regler som föreningens medlemmar har åtagit sig att följa.

Våra medlemmars affärsmodell skall innehålla tydliga och transparenta villkor med tydlig prissättning av små lån som går att betala tillbaka på relativt kort tid, dvs. en tillfällig likviditetsförstärkning. Lånen skall enbart erbjudas till personer som efter noggrann kreditprövning kan bedömas ha möjlighet att återbetala sitt lån i tid, säger Magnus Sjögren, ordförande i Svenska Konsumentkreditföretagen. Våra medlemmar skall göra noggranna kreditprövningar innan de beviljar lån, och skulle någon av låntagarna genom senare inträffade omständigheter få svårt att betala tillbaka så skall medlemsföretagen så långt det är möjligt underlätta för kunden och erbjuda en anpassad amorteringsplan. Företag som inte vill jobba efter de reglerna platsar inte i vår förening.
Det är bra att Konsumentverket har inlett en granskning och jag förutsätter att de prövar om 4Finance agerande är förenligt med god kreditgivningssed eller på annat sätt strider mot lag säger Magnus Sjögren.
Vad händer om man kommer fram till att 4finance, alltså Vivus och Onea, brutit mot regler och lagar? Kan dom få en hård bestraffning för sitt agerande? Kan kunderna få någon upprättelse genom att lånen ogiltigförklaras enligt ursprungsvillkoren eller att betalade förlängningsavgifter ska dras av på lånet i efterhand, eller liknande?

Konumentverket har som det står inlett en granskning mot 4finances, Vivus och Oneas "grava överträdelser" som det kallas av branschorganisationen där bland annat Folkia ingår och andra större aktörer.

Vad kan konsekvenserna bli? Kan man göra något själv som missnöjd låntagare?

Senast ändrad:
Jag funderar också på att anmäla Vivus till KO eftersom det står i deras villkor att det går att få en amorteringsplan.

Jag kan bekräfta att jag fått en avbetalningsplan hos Vivus, men vill veta hur det är med Onea? Ligger efter med en månadsinbetalning, och är de bra på att diskutera sådant med, jag har förfallodag den 10 varje månad, vill ha den 25 när jag får lön. Vill INTE hamna hos KFM genom Onea, så undrar hur bra de är att prata med och bevilja ny avbetalningsplan?

Tyvärr är skillnaden till dom andra i branschorganisationen marginell. Vad har exempelvis Folkia själva gjort alla dessa år? Lånat ut stora belopp till folk som har mycket små inkomster och som sannolikt inte kommer kunna betala tillbaka detta. Det är säkerligen stora mängder ärenden som ligger hos kronofogden. Vad gör dessa övriga bolag själva för att se sin del i den uppkomna situationen?

Det är bra om dom kommit till lite insikter, förmodligen med tvång eftersom dom vet om kommande lagar, men bolag som Folkia har inte lyft ett finger för dom som hamnat hos kronofogden på grund av deras egen dåliga bedömning av folks återbetalningsförmåga.

Hade bolag som Folkia menat allvar hade man erkänt att man själva inte alltid gjort rätt, att man inser det idag och vill ta sin del av skadan, kanske göra en frivillig förlikning på halva beloppen med fryst ränta eller liknande för alla som råkat väldigt illa ut sedan tidigare. Men som sagt, Folkia gör ingenting själva mig veterligen. Då är det inte värt någonting det dom säger, för dom är knappt bättre själva.

Hade Folkia menat allvar hade dom själva hört av sig och svarat här och nu! Det är lätt att snacka, men har Folkia själva alltid gjort rätt? Är man fria från skuld i alla lägen? Kan man göra mer? Varför gör man inte mer? Folkia har själva en svinhög dröjsmålsränta därtill. Varför har man det om man värnar om dom som fått problem?

Senast ändrad:
Ja man får avbetalning hos vivus men inte bara sådär man ska ha dock förlängd lånet i 1 år innan de erbjuder avbetalning på själva lånet..

Tar du ett lån sedan efter månad begär du avbetalning så går de inte med och säger KF son gäller eftersom du har förlängning alternativ men efter 1 år går de med .

Jag föstå inte varför ni vill anmälda nästan alla sms företagarna ! Ni visste tidigare vad det betyder om man låna hos dom alla. Ni är jämnt sur om de skicka vidare till Inkasso eller KFM ! Ingen tvinga er att ta ett lån hos de. Tron ni verkligen att ni får ett present från de om ni inte betala era faktura ? Om ni låna pengar hos mig och vill inte betala eller hålla inte era avbetalningsplaner då komma jag oxå och jagar er ! Eller hur ?? Om ni vill dansa , så måste ni oxå betala för musik !!!!

Till ockerräntor utnyttjar människor i dåliga ekonomiska situationer.
Fy fan vilket sätt att tjäna pengar på.
Om du bjuder upp se då till att göra en vettig kreditkontroll FY FAN Men nu ska det sättas en maxtak på räntan hoppas du går i konkurs

Finns inte ord vad jag anser om dig blir inte rumsrent bjud upp till dans du välkommen

Jag föstå inte varför ni vill anmälda nästan alla sms företagarna ! Ni visste tidigare vad det betyder om man låna hos dom alla. Ni är jämnt sur om de skicka vidare till Inkasso eller KFM ! Ingen tvinga er att ta ett lån hos de. Tron ni verkligen att ni får ett present från de om ni inte betala era faktura ? Om ni låna pengar hos mig och vill inte betala eller hålla inte era avbetalningsplaner då komma jag oxå och jagar er ! Eller hur ?? Om ni vill dansa , så måste ni oxå betala för musik !!!!

Det är ett fenomen som inte ska få finnas i ett samhälle som jag skulle vara en del av. Det kan du lita på! Det här är kräk som utnyttjar folk som är desperata, folk som har problem med sig själva och pengamissbruk i väldigt många fall. Det VET dessa människor som driver bolagen, det är en skam och vidrigt rakt av att bedriva sådan verksamhet och försöka göra pengar på andras olycka och förfall. Det ska förbjudas rakt av!

Om du också är en ockrare som i organiserad form lånar ut till enorma räntor och kräver in uppåt dubbla beloppen och slår på svaga och utsatta i samhället så ska inte du heller låna ut pengar. Det är definitivt min åsikt.

Det är grundproblemet. Problemet nu när det tyvärr finns är att det ska skötas enligt stenhårda regler. Beteendet jag beskrev ska inte få finnas, det är ett gigantiskt problem och det förstör många människors liv i lång tid framöver. Det ska fram i ljuset vilka dessa ockrare är i offentliga register och dom bör förklara sin verksamhet och dess syfte. Eftersom något syfte inte kan förklaras bör det inte få finnas.

Och som jag skrev är dom alla i princip lika illa, det är marginell skillnad varav det kan tyckas löjeväckande att ett sådant bolag som Folkia tar sig ton, vad har dom själva gjort alla dessa år? Vad gör dom idag för att reda ut konsekvenserna av sin egen oerhört bristfälliga lånehantering? Nu har dom ju ändrat lånform numer, men tidigare var det precis samma sms-lån som alla andra och låga krav för höga belopp som dom vet inte kan återbetalas. Det är sanningen.

Att Folkia sitter på sina höga hästar idag är skrattretande, dom har inte lyft ett finger för dom som drabbats av deras egna verksamhet, som varit lika illa som andra sms-bolags verksamheter, ändå påstår sig Folkia värna om att folk inte ska få problem på grund av deras lån. Vad gör dom när det händer då? Ingenting! Det är HYCKLERI.

Folkia exempelvis skulle mycket väl kunna ta sin del av problemet, att man inte alltid gjort rätt och inser problemet åtminstone numer, att man går med på en förlikning av äldre lån, stoppar räntan, bara begär in kapitalbeloppen eller liknande och ger dom drabbade året ut på sig eller liknande, så skulle det nog lösa sig för dom flesta. Men Folkia är precis lika illa som alla andra, dom skulle inte missa en spänn även om dom själva haft lika bristfällig kreditbedömning som andra.

betala höga straffavgifter, s.k. ”förlängningsavgifter” istället för att erbjuda en återbetalningsplan

Målet handlar alltså om förlängningsavgifter är ok eller inte. Vad tycker ni, är de bra eller dåliga? Som jag ser det är det en rejäl skillnad på förlängningsavgift och avbetalningsplan. Den förstnämnda är ett erbjudande som vilket annat, den sistnämnda är en inkassoåtgärd. Rätta mig om jag har fel, om man inte betalar tillbaka lånet och det inte förlängs, får man inte en återbetalningsplan då?

Känns inte som om något blir bättre direkt för att förlängningar tas bort. En steg närmare inkasso bara.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp