Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

1 miljon i skulder - var börjar man

Hej,

Föra ett par månader sedan hade jag "bara" 450 000 i skulder varav 170k till familjemedlemmar och resten till banker. Tog ett samlingslån på 450 000 för att stå på allting själv, men självklart spelberoende som man är, så spelade jag bort hela samlingslånet och lite därtill.

Berättade igår för familj och sambo om situationen och sitter här nu och ber till gud att dem stannar. So far so good. Men, jag kan inte spela en sekund till i mitt liv. Då är det kört för mig med relationerna vilket inte är mer än rätt.

Jag ska idag träffa en person som varit i ungefär samma situation som mig och be om råd, var jag ska vända mig med mitt spelberoende osv. Det är dags att ta tag i det.

Trots att ekonomin inte varit det jag tänkt på en sekund den senaste tiden (sjukt nog, man inser väll vad som är det viktigaste för en), så har jag en del frågor.

Jag har ut cirka 17.000 kronor per månad, en hyra på 3400 (min del) och totalt cirka 2000 kronor i mat, försäkring osv.

Jag har inte ens räknat ut en exakt summa, men mina lån kräver att jag betalar cirka 15.000 per månad och det i många år framöver - det är omöjligt.

Frågorna är många - jag ställer en massa och blir jättetacksam om ni orkar svara på en del av dem iaf.

1. Vad händer om jag släpper det till KF? Löneutmätning?
2. Tror ni jag kommer ha en chans till att skuldsanering framöver förutsatt att jag håller mig spelfri?
3. Hur ser det ut med lån till familjemedlemmar med KF/skuldsanering? Har ett låneavtal till en av familjemedlemmarna som jag skrivit på - den andra har jag inte det men det går kanske att fixa nu i efterhand och låtsas att det skrev när hon tog lån åt mig? Hon kan ju visa på att pengarna hon lånade gick till att betala av mina sms-lån.
4. Hur mycket kommer jag få över på löneutmätning?
5. Hur lång tid tar det att få löneutmätning?
6. Om jag släpper det - borde jag då lägga undan så mycket jag kan fram tills dem börjar utmäta så att jag kan ha lite extra kontanter att leva på?
7. Svartjobb under tiden man har löneutmätning? Jättedum idé? Tänker inga större summor, någon tusing i månaden.
8. Kanske konstig fråga att en del av fokus är där - men har en resa bokad till Grekland i Maj. Kommer jag att kunna åka på denna med min sambo trots allt?

Tack! Många frågor - lång tråd att läsa - men huvudet snurrar.

Hej,

Är i samma situation som dig, dock redan släppt en del krediter i december och resten släpper jag nu i januari.

1. Ja, löneutmätning.
2. Ja, det tror jag, hoppas ju på det själv. Uppkom dom tidigare skulderna på grund av spel också?
3. Alla skulder är inräknade i en skuldsanering som du har vid tillfället du ansöker. Skulder till staten och CSN har prioritet vad jag förstått.
4. Finns på kronofogdens hemsida hur du beräknar det. (Men gissar att dom max utmäter 7K) Antar att det lär inte ens betala dina räntor på de lån du har?
5. Vet jag faktiskt inte, inget av mitt är hos KF ännu. Kommer försöker förhala det.
6. Är min plan att göra, dock rätt svårt, låg efter med elräkningen och ett kreditkort maxat som står på min sambo så hela januari lönen gick för att lösa kreditkort och elräkningarna plus det vanliga, blev inte så mycket kvar att lägga undan. Kommer försöka förhala löneutmätningen så mycket jag kan så jag förhoppningvis kan få april lönen också.
7. Om man har möjlighet ja, är dock jättebra om dessa pengar aldrig går in på ditt konto då inte värt att chansa att KF begär ut kontoutdrag.
8. Klart du kan om du har råd.

Sjukt att inte banken löste in lånen åt dig, med din inkomst och få 900K lån, ifs så syns inte lånen du har till familj i UC. Så blir ju 700K typ men ändå.

Kan berätta lite vad jag gjort hittills.
Kontaktade kommuns skuldrådgivare - Var lång väntetid att få träffa henne så inte träffat henne men vi har pratat i telefon om min situation och hon ansåg att skuldsanering är enda vägen för mig.
Hon gav mig även nummer till spelmissbruk förbundet som jag hade initialt möte med förra veckan. Imorgon har jag första "grupp-mötet" vet inte riktigt vad jag ska förvänta mig av det.
Dock ska man få skuldsanering så är det mest troligt otroligt viktigt att man försöker behandla detta problem.

Har du lust att stapla upp dina lån med räntesatser, månadsbelopp, totalbelopp osv? Om du pallar kan du ju även ta med inkomster och samtliga utgifter men förstår att det är slitgöra. Är ju vår och Greklandsresa på g nu.

Fråga två är varför du ska vänta med åtgärder såsom svartjobb tills du har löneutmätning? Detta går fortfarande att lösa men det blir omöjligt att hjälpa dig i det här läget.

Inkomst
21.000 Brutto

Blanco
Lån till familjemedlem 1: 90.000 - 1200:-/mån
Lån till familjemedlem 2: 80.000 - 2200:-/mån
Ikano: 78.000 - 2400:-/mån
Balanzia: 138.000 - 1400:-/mån
Remember: 450.000 - 4500:-/mån
Brocc: 53.000 - 1165:-/mån
Lendify: 100.000 - 1111:-/mån
Collector: 75.000 - 1097:-/mån
Totalt: 1 064 000 - 15073:-/mån

Övrigt
Klarna 13.000
Betalkoll 10.000
Expresskredit 25.000
Viaconto 10.000
Fairlo 5000

Totalt: 63.000 - ca 5000/mån

Totalt: 1 127 000

Övriga fasta kostnader
Hyra 3000
Övriga hemkostnader (värme, el osv) 500
Gymkort 200
Mat 1500

Tydligt är att det inte går ihop och att enda utvägen känns som att släppa allting till utmätning. Räntorna kommer öka i en sån takt att min totala skuld inte kommer att minska och jag kommer därmed inte lyckas att betala av min skuld inom de kommande 10 åren, om ens någonsin då min skuld bara kommer att öka för varenda månad.

Äger du något du kan sälja av värde? Du listar ingen bilkostnad så antar ud inte har en bil?

Det stämmer. Ingenting av betydande värde att sälja, tex bil eller liknande.

Det kan låta märkligt för någon att säga det trots kalkylen ovan, men idag känner jag ett lugn inom mig som jag inte känt på väldigt lång tid. Att sanningen är ute.

Det stämmer. Ingenting av betydande värde att sälja, tex bil eller liknande.

Det kan låta märkligt för någon att säga det trots kalkylen ovan, men idag känner jag ett lugn inom mig som jag inte känt på väldigt lång tid. Att sanningen är ute.

Inte alls märkligt om du är spelberoende, du har lånat för att spela inte för att konsumera och köpa skit.
Även om jag haft klockor och dyra bilar under min spelperiod då det gått bra så är ju allt sålt eftersom jag behövde pengarna till spela sedan lånas det för att spela mer.

Att berätta om det för familjen/sambo osv hjälper, att slippa ljuga hela tiden och kunna prata om det. Första steget man måste ta. Är ju dock inte lätt är väldigt jobbigt att göra det enligt mig.

Du har din familj kvar iaf är jättebra, har bara min mor kvar, syskonen har jag inte pratat med på 2-3år förutom ett syskon som ringde nu när jag föll dit igen nu. Är rätt jobbigt det men accepterat det. Försökt sätta mig i deras situation och funderat om jag gjort samma sak. Men tror inte det, svårt att vara objektiv dock :) Så infekterat så lär aldrig ha någon relation med dem igen tror jag.

Har nu bokat tid hos skuld & budgetrådgivare på onsdag.

Tänkte fråga om löneutmätning, skuldsanering och allt möjligt. Någon som vet om dem har tystnadsplikt, om man tex kan fråga om det här med att lägga undan pengar fram tills man får löneutmätning?

Har precis betat av liknande summa till fogden, blev skuldfri i fredags efter 8-9 år. Riktigt gött men det sjuka är, det är som någon skrev i ett annat inlägg, trodde jag skulle vara eld o lågor nu när jag är ”fri”. Blev inte så. Visserligen ett lugn jag inte känt på länge här också, och naturligtvis känns det väldigt väldigt skönt och vill aldrig hamna där igen.
I början när jag släppte betalades det bara räntor, då skulden och ärendena var så höga och många.
Pratade då med min arbetsgivare om att bara jobba natt så man skulle få en massa OB samt att jag började jobba varannan helg. Tog också en massa extrapass(när man orkade).
Jag sökte också skuldsanering men skulden var för liten då(700 000kr), samt att de sa att jag hade lång tid kvar i arbetslivet så jag skulle klara att betala skulden inom 15 år tror jag det var. Men har förstått att det ska vara enklare idag att kunna få. Vet inte helt säkert.
Har du orken, ta så mycket jädra extrajobb du kan. Fogden hade ju en summa de drog varje månad. Men om jag jobbade extra och tjänade mer nån månad så fick jag behålla det som blev över när fogden hade dragit sitt. Så kunde ibland då pytsa in extra när jag tjänat mer.

Vet att i början kändes det piss att jobba extra då det kändes som det inte hände nåt med skulden. Jag flyttade även från sambon och blev särbo med henne, så inte hon skulle drabbas av min skit. Fick en billig etta så där fick fogden mer pengar att ta varje månad : )

Hoppas verkligen du kan få skuldsanering, då är det ”bara” 5 år framåt du behöver vara i skiten. Lycka till, men det första steget är taget genom att berätta. Precis som onetwo sa.
Det var nog värst tycker jag, att berätta för nära och kära. Men OJJJJJ vad skönt efteråt.

STOOORT LYCKA TILL.

Senast ändrad:
Har precis betat av liknande summa till fogden, blev skuldfri i fredags efter 8-9 år. Riktigt gött men det sjuka är, det är som någon skrev i ett annat inlägg, trodde jag skulle vara eld o lågor nu när jag är ”fri”. Blev inte så. Visserligen ett lugn jag inte känt på länge här också, och naturligtvis känns det väldigt väldigt skönt och vill aldrig hamna där igen.
I början när jag släppte betalades det bara räntor, då skulden och ärendena var så höga och många.
Pratade då med min arbetsgivare om att bara jobba natt så man skulle få en massa OB samt att jag började jobba varannan helg. Tog också en massa extrapass(när man orkade).
Jag sökte också skuldsanering men skulden var för liten då(700 000kr), samt att de sa att jag hade lång tid kvar i arbetslivet så jag skulle klara att betala skulden inom 15 år tror jag det var. Men har förstått att det ska vara enklare idag att kunna få. Vet inte helt säkert.
Har du orken, ta så mycket jädra extrajobb du kan. Fogden hade ju en summa de drog varje månad. Men om jag jobbade extra och tjänade mer nån månad så fick jag behålla det som blev över när fogden hade dragit sitt.

Vet att i början kändes det piss att jobba extra då det kändes som det inte hände nåt med skulden. Jag flyttade även från sambon och blev särbo med henne, så inte hon skulle drabbas av min skit. Fick en billig etta så där fick fogden mer pengar att ta varje månad : )

Hoppas verkligen du kan få skuldsanering, då är det ”bara” 5 år framåt du behöver vara i skiten. Lycka till, men det första steget är taget genom att berätta. Precis som onetwo sa.
Det var nog värst tycker jag, att berätta för nära och kära. Men OJJJJJ vad skönt efteråt.

STOOORT LYCKA TILL.

Är lättare idag att få skuldsanering har flera sagt. Någon lagstiftning som ändrats vad jag förstår, skuldens storlek och hur gammal den är inte primärt längre som det kanske varit tidigare.

Bra kämpat :)
Dina räntor måste ju vara i OK nivå iaf för att du lyckades lösa det utan skuldsanering, eller så har du väldigt hög inkomst.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp