Tack @KassaKon för att du tog dig tid för att berätta om din situationLååång story. Korta versionen: separerade och gick från hemmet med nästan bara ett par lådor med mina personliga kläder och ägodelar och en av bilarna. Gick med på en väldigt dålig deal vad gäller betalning för det gemensamma huset och fick skaffa nytt boende och finansiera flytt, nya möbler och bohag med lånade pengar. Fick inte ens med mig sängkläder och dylikt till barnen (4 barn 11-17 år vid den tidpunkten). Köpte 6 mån senare hus med ny Karl och det var väl då strulet med ekonomin började på riktigt. Strul med bolånet för han hade betalningsanmärkning som han inte hade berättat om och kontraktet var undertecknat utan bolånsklausul så det blev många turer innan jag till slut köpte huset själv. Med ett par ytterligare blancolån för att finansiera ersättning till säljaren för att vi hade dröjt med slutbetalning och för lagfart som vi inte hade tänkt på. Dessa lån skulle lösas med överskottet som sambon skulle få när han sålde sitt hus, vilket sedan inte hände. Det blev sålt med förlust och plötsligt hade jag ett skuldbrev på 400000kr att underteckna för det. Sedan gick mannens firma omkull och han kunde inte betala varken på skulden eller sin egen försörjning eller sina två tonåringars försörjning utan det var jag som fick dra runt allt. Och det gick inte så bra med fler lån och krediter till följd i en ständig lånekarusell med jakt på nya lån för att betala gamla lån och krediter. Till sist ramlade just skulden efter husförsäljningen till kronofogden och i rask takt därefter samtliga övriga lån och krediter. Det blev löneutmätning och till sist skuldsanering. Sålde huset och flyttade för att få ned boendekostnaderna till ett minimum. Betalar ca 13000kr/ mån och har nu gjort 34 av 60 inbetalningar. Kapitalskulden var ca 800000kr och totalskulden ca 1400000kr när saneringen startade.
! Vilken kämparanda! Starkt jobbat och glöds åt att du till slut fick skuldsanering. Vill inte ens tänka på vad min skuld på 1,5 miljon kommer ligga på om ett par år.