Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

1,5 miljoner i skuld. Kan inte längre leva såhär, vad ska jag göra?

Hej!

Jag har dragit på mig en massa skulder genom åren och lyckats samla mina mindre skulder genom samlingslån men det är tufft nu.
Jag betalar och betalar varje månad men inte mycket som händer med skulderna.
Såhär ser det ut:

Coop: 282 855 kr. 6,8% ränta. Månadsavgift: 5300kr
Collector: 477 036 kr. 10,60% ränta. Månadsavgift: 5500kr
Ikano: 189 949 kr. 7,44% ränta. Månadsavgift: 2579kr
Remember: 383 165 kr. 9,95% ränta. Månadsavgift: 4200kr
Nordax: 195 359 kr. 17,9% ränta. Månadsavgift: 4000kr

Hyra: 9500kr
Lån: 21500kr
Diverse avgifter: 1500kr
Totalt: 32500kr

Jag orkar inte mer. Månad efter månad.

Min fråga gäller då skuldsanering, skulle det kunna vara ett alternaiv för mig? Eller ska jag bara fortsätta kämpa på :(
Någon som har lite råd o tips att dela med sig :(

Hej!
vad tjänar du ? , jag har ganska likt dig sett till skulder och utgifter.. men har bestämt mig för att fortsätta kämpa för jag tyckte nackdelarna vägde tyngre än fördelarna med skuldsanering för mig .
Fortsätter räntor gå upp lär det nog bli tufft dock .

Jämkar du ?

Hej!

Jag får ut ca 38 efter skatt.
Jämkar inte, har aldrig riktigt förstått det där...?
Så tröttsamt att leva såhär, får knappt något kvar efter allt är betalt och vet inte hur länge till jag orkar leva såhär :(

Hej!

Jag får ut ca 38 efter skatt.
Jämkar inte, har aldrig riktigt förstått det där...?
Så tröttsamt att leva såhär, får knappt något kvar efter allt är betalt och vet inte hur länge till jag orkar leva såhär :(
bra lön!
Om du jämkar så betalar du mindre skatt istället för att få skatteåterbäring .
du borde sikta på de till nästa år för jag gissar att du får runt 30-40 000 varje år i återbäring ?
Då skulle du ha 2.5-4 000 mer att röra med varje månad istället om de underlättar :)

Skulle du hålla nuvarande inbetalningar så är du skuldfri om ca 9 år . Använder du även de extra pengarna så tar de ca 7 år .
(Nån annan får gärna hojta till här om de inte stämmer.

Skulle du ansöka om skuldsanering nu tar det nog ca 6 år . (Om du får det)
men som sagt oroligt läge nu med alla räntehöjningar .

Testa om du kan höja ikano och få in större delen av nordax där också. Ikano beviljade mig nyligen 350 000 med liknande :)

bra lön!
Om du jämkar så betalar du mindre skatt istället för att få skatteåterbäring .
du borde sikta på de till nästa år för jag gissar att du får runt 30-40 000 varje år i återbäring ?
Då skulle du ha 2.5-4 000 mer att röra med varje månad istället om de underlättar :)

Skulle du hålla nuvarande inbetalningar så är du skuldfri om ca 9 år . Använder du även de extra pengarna så tar de ca 7 år .
(Nån annan får gärna hojta till här om de inte stämmer.

Skulle du ansöka om skuldsanering nu tar det nog ca 6 år . (Om du får det)
men som sagt oroligt läge nu med alla räntehöjningar .
Vänta inte till nästa år, sök jämkning nu för sista tre månaderna och du behöver typ inte betala skatt. Bygg upp lite buffert och betala av på dyraste lånet. Sök sen för hela 2023 också och överdriv siffrorna så att du får kvarskatt som ska vara inne 2024. Använd de extra pengarna till att sänka dina dyra lån.

Vänta inte till nästa år, sök jämkning nu för sista tre månaderna och du behöver typ inte betala skatt. Bygg upp lite buffert och betala av på dyraste lånet. Sök sen för hela 2023 också och överdriv siffrorna så att du får kvarskatt som ska vara inne 2024. Använd de extra pengarna till att sänka dina dyra lån.
Hur går man tillväga för att söka det? Påverkar det negativt på något sätt?

Du kan alltid testa att söka skuldsanering men jag är tveksam att du uppfyller insolvenskriteriet dvs att du inte kan lösa de här skulderna på egen hand inom 10-15 år. Beror ju på såklart en massa faktorer vi inte vet om dig tex ev barn och så. Men med jämkning och låta några ff gå ut och sänka räntorna på de värsta lånen du har så ser det ut som att du skulle kunna hålla dig flytande i 10 år? Och ju mer du blir av med desto mer kan du betala av på lånen och minska dem i snabbare och snabbare takt. Har du gjort en excel med dina inkomster och utgifter och kollat hur lång tid det tar innan lånen är avbetalda?

Du kan alltid testa att söka skuldsanering men jag är tveksam att du uppfyller insolvenskriteriet dvs att du inte kan lösa de här skulderna på egen hand inom 10-15 år. Beror ju på såklart en massa faktorer vi inte vet om dig tex ev barn och så. Men med jämkning och låta några ff gå ut och sänka räntorna på de värsta lånen du har så ser det ut som att du skulle kunna hålla dig flytande i 10 år? Och ju mer du blir av med desto mer kan du betala av på lånen och minska dem i snabbare och snabbare takt. Har du gjort en excel med dina inkomster och utgifter och kollat hur lång tid det tar innan lånen är avbetalda?
Problemet att min höga inkomst kommer inte från ett vanligt 40h/v jobb, utan jag jobbar 40h per v plus helger på ett annat jobb. Vet inte hur länge till jag kommer orka jobba såhär.
Har inte gjort något excel...

Vart söker man jämkning?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp