Önskar lånelöfte förslag på bank som kan bevilja det?

Ta det lugnt kompis, det var inget påhopp. Ett bolån på runt 3 miljoner kräver en kontantinsats på ca 450”’. Därav kändes 600 ganska generöst. Allt annat verkar för övrigt vara i sin ordning. Men antar att barn ställer till det, har likvärdiga förutsättningar bortsett från att jag inte har barn, och har fått lånelöfte på 3,3 miljoner. Därav att 2,4 låter lite. Fattar att barn kostar men att det diffar nästan en miljon i löfte är för mig ett mysterium
Nja det där är väl själva definitionen av ett påhopp? Att anklaga någon på ett orättvist och felaktigt sätt.

Vi gör en enkel kalkyl baklänges på TS ekonomi för att påvisa låneutrymmet:
Inkomst: 32 000 kr (beroende på ort)
Barn 1: 2 500 kr (Behövs finnas kvar på kontot)
Barn 2: 2 500 kr
Rosen (TS): 7 200 kr
Återstående summa: 19 700 kr

TS kan alltså inte lägga mer pengar än 19 700 kr för boendet om det ska finnas pengar kvar till schablonkostnaderna.

Låt oss då räkna på en fiktiv bostad för 3 000 000:
Kostnad: 2 400 000 kr
Avgift: 3 500 kr
Ränta: 7 %
Amortering 3 %.
Detta ger månadskostnad:
Avgift: 3 500 kr.
Ränta: 14 000 kr.
Amortering: 6 000 kr.
Summa: 23 500 kr.

D.v.s ekvationen går inte ihop. TS kommer att gå back 3 800 kr i månaden.

Antaganden: TS inte har några övriga lån/skulder så som CSN, Blanco m.m.

OBS. Jag förstår att TS inte kommer ha 7 % ränta, men bankerna stresstestar ekonomin vid bolånet med räntesatsen på 7 %.

Senast ändrad:
Ta det lugnt kompis, det var inget påhopp. Ett bolån på runt 3 miljoner kräver en kontantinsats på ca 450”’. Därav kändes 600 ganska generöst. Allt annat verkar för övrigt vara i sin ordning. Men antar att barn ställer till det, har likvärdiga förutsättningar bortsett från att jag inte har barn, och har fått lånelöfte på 3,3 miljoner. Därav att 2,4 låter lite. Fattar att barn kostar men att det diffar nästan en miljon i löfte är för mig ett mysterium
Kan vara oxå att bankerna absolut inte vill hamna i en situation att barn sätts på gatan, katastrofal PR. För det krävs det att det finns större marginaler.

Nja det där är väl själva definitionen av ett påhopp? Att anklaga någon på ett orättvist och felaktigt sätt.

TS kan alltså inte lägga mer pengar än 19 700 kr för boendet om det ska finnas pengar kvar till schablonkostnaderna.

Amortering 3 %.
Detta ger månadskostnad:

OBS. Jag förstår att TS inte kommer ha 7 % ränta, men bankerna stresstestar ekonomin vid bolånet med räntesatsen på 7 %.

Hur hade det sätt ut för mig då? Om en lägenhet kostar 3.000.000

Räkna på 1.000.000 synliga Blanco + Lön på 80.000 kr innan skatt. Ingen bil.

Hade fan varit kul att se som fan!

Amortering 3 %.
Detta ger månadskostnad:

Bra kalkyl och ursäkta om du känner dig påhoppad, du ger jäkligt bra input och det var inte alls meningen att vara dryg!

din kalkyl stämmer ju till punkt och pricka, förstår nu också varför jag har större svängrum utan barn.

man kan ju ifrågasätta själva banksystem, du är belånad till 85% i regel och ska klara en ränta på 7% Worst case. Är man belånad till 85% Och räntorna stiger omänskligt mycket säljer man antagligen.... och därmed klara sin skuld :) Men det tillhör en annan tråd, man blir bara fundersam ibland..
trevlig kväll på er !

Hur hade det sätt ut för mig då? Om en lägenhet kostar 3.000.000

Räkna på 1.000.000 synliga Blanco + Lön på 80.000 kr innan skatt. Ingen bil.

Hade fan varit kul att se som fan!
Gjorde en kalkyl på dig på SBAB, fiktiva uppgifter såklart, en person född ca 1980 och bor i en storstad, kontantinsats hundra papp och blanco på 999,999 kr, inkomst 80.000. Tog stopp direkt med felmeddelandet ”lån över 500.000 beviljas ej” eller något liknande.

sjukt system, med din inkomst har du troligen mer än råd :)

Gjorde en kalkyl på dig på SBAB, fiktiva uppgifter såklart, en person född ca 1980 och bor i en storstad, kontantinsats hundra papp och blanco på 999,999 kr, inkomst 80.000. Tog stopp direkt med felmeddelandet ”lån över 500.000 beviljas ej” eller något liknande.

sjukt system, med din inkomst har du troligen mer än råd :)

Hehe, just SBAB blir knepigt, säg att du har 10.000.000 i årsinkomst men köpt en båt på kredit för 550.000 - då nekas du.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp