Önskar lånelöfte förslag på bank som kan bevilja det?

Jag har fått lånelöfte om 2.1m från Handelsbanken. Men vill (och anser mig klara) lån på 3m.
Önskar amortera max 2% (helst1%).
Har nån förslag på bank som kan bevilja det?
Månadslön 43500:-
Kontantinsats 600000:-
Ensamstående 2 barn 50%, underhåll för 2 barn (4100:)
Inga övriga skulder/krediter
Ingen csn-skuld

Låter som en ohållbar ekvation med dina förutsättningar att få ett lån på 3 miljoner samt 1% amortering enligt nuvarande regler.

Bankerna stresstestar din ekonomi med 7% ränta för bolånet samt dina utgifter för barnen och då räcker nog inte dina inkomst till.

Det bästa är att boka ett möte med banken som beviljat dig 2,1 och se om de kan höja alternativt spara mer pengar till kontantinsatsen!

Vad du anser dig klara och vad banken tycker är två olika saker.

3 miljoner med 43500/månad, glöm det. + 2 barn deltid.. nej nej.
Var realistisk nu.

Sedan vill alla ha mer så de kan köpa drömlägenheten.
Sedan ska du också bestämma över ammortering? Ok, det fungerar inte riktigt så.

Hur mycket är 43.000 efter skatt? 29.000?

Vad säger tex sbabs kalkyl att max är?

Jag har fått lånelöfte om 2.1m från Handelsbanken. Men vill (och anser mig klara) lån på 3m.
Önskar amortera max 2% (helst1%).
Har nån förslag på bank som kan bevilja det?
Månadslön 43500:-
Kontantinsats 600000:-
Ensamstående 2 barn 50%, underhåll för 2 barn (4100:)
Inga övriga skulder/krediter
Ingen csn-skuld
Vill citera nästan alla tidigare skribenter i tråden; din UC Verkar fantastisk, du har en bra kontantinsats redo och enligt vad du själv beskriver ”inget övrigt som förstör”. Vår ekonomi verkar något likvärdig, enda skillnaden är dina barn som jag inte har, däremot CSN. Har själv fått erbjudande från SBAB på 3,3 milj kronor (Lasses rekommendation också), så kolla där. Finns inte mycket som kan stoppa dig nu, prognosen är lysande

Låter som en ohållbar ekvation med dina förutsättningar att få ett lån på 3 miljoner samt 1% amortering enligt nuvarande regler.

Bankerna stresstestar din ekonomi med 7% ränta för bolånet samt dina utgifter för barnen och då räcker nog inte dina inkomst till.

Det bästa är att boka ett möte med banken som beviljat dig 2,1 och se om de kan höja alternativt spara mer pengar till kontantinsatsen!
Mer till kontantinsats än en 6hundring? Är du rolig? Räcker gott och väl till en bostad på 3 miljoner. Sluta sänk TS med pessimism då du inte har grund för det.

räkna på en KALPkalkyl där barnen är inkluderade så har du samma syn som banken. Lycka till, du fixar det!!

Mer till kontantinsats än en 6hundring? Är du rolig? Räcker gott och väl till en bostad på 3 miljoner. Sluta sänk TS med pessimism då du inte har grund för det.

räkna på en KALPkalkyl där barnen är inkluderade så har du samma syn som banken. Lycka till, du fixar det!!
Hur menar du med pessimism som jag inte har grund för?

Om banken inte lånar ut mer pengar måste du gå in med mer pengar själv, alltså ökad kontantinsats för att kunna köpa bostaden.

Stoppade in TS förutsättningar i SBABs kalkyl och Brf i Stockholm, kalkylen säger nästan 2,4 miljoner vilket inte är orimligt.

Förövrigt måste TS gå in med 900 000 i kontantinsats för att undvika extra amorteringskravet på 2 %. Men jag saknar nog grund för mina uttalanden.

Hur menar du med pessimism som jag inte har grund för?

Om banken inte lånar ut mer pengar måste du gå in med mer pengar själv, alltså ökad kontantinsats för att kunna köpa bostaden.

Stoppade in TS förutsättningar i SBABs kalkyl och Brf i Stockholm, kalkylen säger nästan 2,4 miljoner vilket inte är orimligt.

Förövrigt måste TS gå in med 900 000 i kontantinsats för att undvika extra amorteringskravet på 2 %. Men jag saknar nog grund för mina uttalanden.
Ta det lugnt kompis, det var inget påhopp. Ett bolån på runt 3 miljoner kräver en kontantinsats på ca 450”’. Därav kändes 600 ganska generöst. Allt annat verkar för övrigt vara i sin ordning. Men antar att barn ställer till det, har likvärdiga förutsättningar bortsett från att jag inte har barn, och har fått lånelöfte på 3,3 miljoner. Därav att 2,4 låter lite. Fattar att barn kostar men att det diffar nästan en miljon i löfte är för mig ett mysterium

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp