Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Årsinkomst och skuldsanering/ omprövning

Är det den deklarerade beskattningsbara inkomsten som borgenärerna ser eller är det bruttosumman innan avdrag? Har ökat min bruttoinkomst med mer än 4000 men har också avdrag för nästan 100000.

Det borde vara den deklarerade inkomsten.

Om hyra och andra utgifter är samma: går det höfta lite hur mycket mer man får betala vid ökat utrymme på 4000? Är det 4000 eller räknar de ut en del av det?

Det bör höjas så hela utrymmet används om inte buffertsumman behöver ändras.

Fick svar idag på min ansökan om omprövning.
Avslag så betalar på som tidagare

Tog bara några veckor

En undran då... Säg att jag får 1000:- i månaden i löneökning varje år. 1000:- är ju inte skäl till att söka omprövning, men efter 3-4 år in i betalningsplanen så har ju lönen ökat med 3-4000:-/månad , mot vad den var från start. Ska man ompröva då? Förstår ni hur jag menar?

En undran då... Säg att jag får 1000:- i månaden i löneökning varje år. 1000:- är ju inte skäl till att söka omprövning, men efter 3-4 år in i betalningsplanen så har ju lönen ökat med 3-4000:-/månad , mot vad den var från start. Ska man ompröva då? Förstår ni hur jag menar?
Jag förstår. Tänker dock att tex hyra osv även ökar men det är kanske inte tillräcklig ökning.

Har någonstans läst KFM:s riktlinjer ang det där. Sedvanlig årlig löneökning räknas inte eftersom även normbelopp ökar och kronans värde kanske sjunker, utgifter som hyra ökar , etc etc.

Jag förstår. Tänker dock att tex hyra osv även ökar men det är kanske inte tillräcklig ökning.

Nä, genomsnittshyran ökar väll med ca. 1,5%/år, så de blir ju bara ca en hundring på en normalstor tvåa...

1000 kr i månaden i 4 år ger ju en bruttoökning på 4000 kr/ månad, men skäl för omprövning gäller ju om betalningsförmågan har ökat med 4000. Så dra bort skatten och räkna upp utgifterna först så ser du att utrymmet inte har ökat tillräckligt mycket.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp