Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Ångest, kan man ansöka om skuldsanering i min situation ?

Jo, jag kollar runt på det. Det som tryter mest är en energi. Jag är trött / sliten / deprimerad / ångestfylld / sover dåligt och försöker jobba bra på mitt jobb och sen hem och försöka vara en normal pappa och sambo. Vilket även det tar energi.
Men absolut. Jag hade mer än gärna haft en inkomst till.
Vad extra jobbar du med? Vad ger det extra i månaden? Hur orkar du?

Jag förstår precis hur det känns, va likadant för mig när det va som värst. Jobbar som dörrvakt 3-4 dagar i månaden så blir runt 5000 kr extra efter skatt.
Ett annat tips är att försöka sälja av saker, jag hade "skräp" i förrådet som jag fick runt 20 000 kr för.

Ångest.
Ett ord. Så mycket känslor. Fan.

Jag har efter en lång tid med skulder kommit till ett skede där jag inte vet hur jag skall agera. Jag behöver er hjälp och support.

Det senaste året har allting eskalerat och jag har tagit ”varenda” sms lån och använt alla krediter jag haft tillgängliga till att betala månadens räkningar.

Allt detta har fungerat månadsvis så länge jag har blivit beviljad en ny kredit hos ett nytt bolag. (Ni vet hur det fungerar antar jag )

Jag har även ansökt om jämkning på skatten året ut, men det blev ingen jätte skillnad på lönen. Lite extra men det har ej hjälp direkt.

Mitt företag blev även drabbat av Corona , på så sätt att jag blev permiterad. Var hemma mer en period, men fick även mindre pengar i lön.

I detta nu har jag ingen kontroll på alla utgifter. Det enda jag vet är att jag går minus varje månad. Vågar / orkar inte kolla hur mycket.

Mina förutsättningar är:

Ålder 30 +

2 barn hemma

Hyreslägenhet med hyra 9500kr

Årslön ca 420 000

Skulder ca 700 000 + ( växer hela tiden eftersom jag ej kan betala )

Inga anmärkningar idag.

Vid årskiftet kommer jag ha ca 4 -5 FF på Uc kvar. I nuläget är det 9 st.

Bisnode är körd 1 år framåt.

Creditsafe / safenode har jag lån hos idag. Kan ej höja. Redan bönat och bett.

Jag har mejlat till alla aktörer som jag har de stora blancolånen hos. Ingen kan hjälpa mig. ”Vänta ut FF och få ner din totala skuld” ja , det är lätt i min situation!?

Mina funderingar är om jag skall släppa allt till Inkasso och sedan till KFM? Hur hade ni agerat? Kommer mina 700 000 bli mycket mycket mer i skuld ?

Jag kommer inte kunna betala mina skulder om jag inte får ett större samlingslån. Jag måste vänta minst till årsskiftet. Risken är stor att jag fått en anmärkning då...

Om jag låter allting gå till KFM. Då får jag ”ett samlingslån” där? Eller? Hur fungerar det?
Får jag en prick i registret när jag hamnar där? Så gäller det i 5 år? Eller är det 5 år från att skulden är betald hos KFM?

Kan man ansöka om skuldsanering i min situation ?

Jag har en sambo som vet allt, men hon har ingen möjlighet till att låna eller stå som låntagare hon heller. Jag är bara glad att hon inte lämnat mig ännu.

Hur påverkar det min sambo ekonomiskt om jag har alla skulder hos KFM? Eller en skuldsanering ? Hur påverkar det hennes ekonomi?
(Vi är ej gifta , bara sambos)

Man har ångest och mår riktigt dåligt över att man har slösat bort pengar på skit. Att man dom första åren låtsat som ingenting. Bara kört på. Löst det genom att låna mer.

Att man inte har lagt undan pengarna till barnen istället, ja bara det får en att vilja lägga sig ner och aldrig vakna.

Jag äter tabletter för att kunna somna, och jag får hjälp med psykolog men inget av detta hjälper mig mer ekonomiskt just nu.

Det känns ganska skönt att bara strunta i alla räkningar (förutom hyran och förskola och försäkring). Bara låta allt vara...

Oansvarigt? Ja? Korkat? Ja .Men bara tanken att släppa allt. Undra vad som är i brevlådan. Alla påminnelse sms och mejl... ja den tanken är skön.

Tror jag fick med allt. Är svårt att sätta ord på all ångest och panik man har. Man vet samtidigt att det är en själv som orsakat allt.

Självmord har självklart varit ett alternativ , men så tänker man på barnen och familjen. Då kommer man på andra tankar. Samtidigt som ens självkänsla är så långt ner på botten att man undrar vad ens barn och sambo ska ha en till ? Man är mest bara i vägen och mår dåligt.

Tacksam för all hjälp och tips.

Du får ju inte ett samlingslån om du släpper allt till kronofogden. Däremot om du får löneutmätning så är det ju bara en summa som dras till ett ställe. Du har ju dock kvar alla separata lån som kommer växa var för sig med olika räntor och pengarna som dras vid utmätning fördelas på alla olika lånen vilket förmodligen kommer göra att dom ökar istället för minskar med tanke på hur många de är.

Du får en betalningsanmärkning för varje lån som går vidare till kronofogden så har du 10 lån kommer du få 10 anmärkningar.

Hur du bor är också en sak att ta hänsyn till. Hyr du eller äger du ditt boende? Kan du bo kvar där du bor under flera år framöver? För när anmärkningarna väl finns där är det näst intill omöjligt att få ett nytt boende.

När tog du ditt senaste lån?

Du får ju inte ett samlingslån om du släpper allt till kronofogden. Däremot om du får löneutmätning så är det ju bara en summa som dras till ett ställe. Du har ju dock kvar alla separata lån som kommer växa var för sig med olika räntor och pengarna som dras vid utmätning fördelas på alla olika lånen vilket förmodligen kommer göra att dom ökar istället för minskar med tanke på hur många de är.

Du får en betalningsanmärkning för varje lån som går vidare till kronofogden så har du 10 lån kommer du få 10 anmärkningar.

Hur du bor är också en sak att ta hänsyn till. Hyr du eller äger du ditt boende? Kan du bo kvar där du bor under flera år framöver? För när anmärkningarna väl finns där är det näst intill omöjligt att få ett nytt boende.

När tog du ditt senaste lån?

tack för alla svar!
Jag har börjat skriva ihop en excelfil. Ska få ordning på en totalskuld. Har kontaktat skuldrådgivare i min kommun och jag har en telefontid bokad i slutet av november. Mitt mål är att ha all fakta klar till det mötet.
Mitt senaste lån tog jag för bara ca 2 månader sen. Kommer inte ihåg exakt. Via bisnode eller creditsafe .Men allt har gått till att betala räkningar...

jag bor idag i en hyresrätt och kan ej bo mindre än vad vi gör. Vi har två barn och har trångt som det är.

problemet idag är att telefonen ringer i ett. Sms haglar in. Mejlen kommer varje gång man uppdaterar telefonens mejl.
alla vill att man skall betala in månadens / förra månadens räkning.
Jag ser till att hyran / telefon / förskola dras direkt vid lön. Resten har jag ingen koll på.

Jag tänker att det inte spelar någon roll om man har 1 eller 10 anmärkning?
1 anmärkning hos KFM så är man ändå ”körd”? Därför funderar jag på att släppa allt? Spelar typ ingen roll.

hade skulden varit mindre. Då hade det känts som om man hade en möjlighet att komma ikapp.
Men det är sååå många olika lån. Mer räkningar än lön.
Hade man haft ett eller två samlingslån då hade det kanske funnits en möjlighet att betala. Att göra rätt för sig.

Jag får se vad skuldrådgivare tycker.
Åter igen . Tack alla för svaren!

Nu har inte jag läst hela tråden men..

1. Ja det kommer kännas som en oerhörd lättnad att släppa allt! Jag gjorde detsamma, dock med skulder på 1.6mkr

2. Du behöver inte vänta flera år på söka en skuldsanering. Börja spärra dig, gå en kbt behandling och försök in i det sista att betala så gott du kan. Detta påvisar du sen i saneringsansökan att du verkligen har försökt att betala av på dina skulder. Du måste kunna uppvisa att du varit spelfri en tid tillbaka. I mitt fall så lät jag det gå 14mån från sista dagen jag spelade till att jag sökte en sanering. Fick min sanering beviljad för ca 2v sen.

3. Du kan få saneringen på 3, 4 eller 5 år. Detta avgör handläggaren och har du barn så tryck lite extra på ångesten över att ni inte kommer kunna utföra aktiviteter som "normala barn gör". Det kan vara till en hjälp att få till en sanering på 3 år. Dom som får på lägre antal år har oftast barn. Jag har inga och i mitt fall Fick jag en sanering på 5 år.

Behöver du tips eller råd så dra ett PM.

INGET är kört och för din del går 4-6 år ganska fort! Se ljuset i tunneln. Jag vet exakt hur du känner för jag har själv varit där på botten och krälat mig upp!

Tack för alla svar! Bra att veta att man kan klättra upp ur skiten! Även om det är väldigt mörkt ibland. Hade man inte haft barn och sambo hade man säkert gjort den enkla lösningen och försvunnit.

uppdatering:

Har sammanställt en Excel-fil på mina skulder.
Jag har skrivit in ungefär belopp på skulden på många av lånen då jag inte vet exakta skulden idag.
Jag har mejlat några av långivarna och frågat om aktuell skuld , om jag kan få ner månadskostnad på något sätt , betalningsfria, skyllt på Corona, ja allt.
Skall försöka mejla alla innan helgen är över.

I min sammanställning så var min skuld ca 770 000 hos 23 olika aktörer.
Denna siffra är garanterat högre i verkligheten eftersom jag vet att jag ligger efter hos några och fått påminnelse avgifter.

känns ”skönt” att ha lite mer koll på skulden, men den är högre än vad jag trodde från början. 23 långivare. (!?) man undrar vad fan man har gjort. Hur man har tänkt.
Känns omöjligt att ha koll på alla 23 lån.
Vilka har autogiro? Vilka ska jag betala manuellt? Vilken var betalningsfri? Vilka har gått till inkasso? - Släppa allt?
Även om man tar sig an snöbollsmetoden så känns det som om lånen med högst skuld kan försvinna till inkasso om jag fokuserar på att få bort små lånen längst ner på listan?

Känns som om det är en bra idé att ha mejlat alla innan jag har mitt möte med skuldrådgivare. Då vet man vad man kan göra.

Samtidigt känner man sig än mer värdelös, än mer dålig pappa /sambo.

Man sover fortfarande extremt lite och har kraftiga ångest och dumma tankar. Jag vill inget hellre än att få ordning / kontroll på situationen.
snart kommer julen. Skall mina barn inte få några klappar?

ursäktar som vanligt för ett snurrigt inlägg.

Tack för alla svar! Bra att veta att man kan klättra upp ur skiten! Även om det är väldigt mörkt ibland. Hade man inte haft barn och sambo hade man säkert gjort den enkla lösningen och försvunnit.

uppdatering:

Har sammanställt en Excel-fil på mina skulder.
Jag har skrivit in ungefär belopp på skulden på många av lånen då jag inte vet exakta skulden idag.
Jag har mejlat några av långivarna och frågat om aktuell skuld , om jag kan få ner månadskostnad på något sätt , betalningsfria, skyllt på Corona, ja allt.
Skall försöka mejla alla innan helgen är över.

I min sammanställning så var min skuld ca 770 000 hos 23 olika aktörer.
Denna siffra är garanterat högre i verkligheten eftersom jag vet att jag ligger efter hos några och fått påminnelse avgifter.

känns ”skönt” att ha lite mer koll på skulden, men den är högre än vad jag trodde från början. 23 långivare. (!?) man undrar vad fan man har gjort. Hur man har tänkt.
Känns omöjligt att ha koll på alla 23 lån.
Vilka har autogiro? Vilka ska jag betala manuellt? Vilken var betalningsfri? Vilka har gått till inkasso? - Släppa allt?
Även om man tar sig an snöbollsmetoden så känns det som om lånen med högst skuld kan försvinna till inkasso om jag fokuserar på att få bort små lånen längst ner på listan?

Känns som om det är en bra idé att ha mejlat alla innan jag har mitt möte med skuldrådgivare. Då vet man vad man kan göra.

Samtidigt känner man sig än mer värdelös, än mer dålig pappa /sambo.

Man sover fortfarande extremt lite och har kraftiga ångest och dumma tankar. Jag vill inget hellre än att få ordning / kontroll på situationen.
snart kommer julen. Skall mina barn inte få några klappar?

ursäktar som vanligt för ett snurrigt inlägg.
Jag hade 29 olika långivare, fruktansvärt och obegripligt. Jag är också chockad över hur man kan låna ut så mycket pengar till någon. Det är såklart mitt eget ansvar och fel att jag satte mig i den situationen.

Jag hade 29 olika långivare, fruktansvärt och obegripligt. Jag är också chockad över hur man kan låna ut så mycket pengar till någon. Det är såklart mitt eget ansvar och fel att jag satte mig i den situationen.

29? Det är många! Jag är inte långt bakom.
Nej, jag skyller inte på långivarna. Man är vuxen och signerar själv på papper för lånen. Men jag läste på ett forum att en hade önskat att varje lån skulle komma hem i brev form med en stor röd text på kuvertet ”DETTA ÄR ETT LÅN” , så att alla kunde se direkt att man är ute på hal is. Då kanske man hade tänkt en gång extra.
Men som du säger, man har sig själv att skylla.

29? Det är många! Jag är inte långt bakom.
Nej, jag skyller inte på långivarna. Man är vuxen och signerar själv på papper för lånen. Men jag läste på ett forum att en hade önskat att varje lån skulle komma hem i brev form med en stor röd text på kuvertet ”DETTA ÄR ETT LÅN” , så att alla kunde se direkt att man är ute på hal is. Då kanske man hade tänkt en gång extra.
Men som du säger, man har sig själv att skylla.
Det är absolut mitt ansvar men man tänker inte rationellt när man är i kris och därav jag känner att lånebolagen borde också se att det inte är okej att låna ut till någon med så höga skulder.

Nu har inte jag läst hela tråden men..

1. Ja det kommer kännas som en oerhörd lättnad att släppa allt! Jag gjorde detsamma, dock med skulder på 1.6mkr

2. Du behöver inte vänta flera år på söka en skuldsanering. Börja spärra dig, gå en kbt behandling och försök in i det sista att betala så gott du kan. Detta påvisar du sen i saneringsansökan att du verkligen har försökt att betala av på dina skulder. Du måste kunna uppvisa att du varit spelfri en tid tillbaka. I mitt fall så lät jag det gå 14mån från sista dagen jag spelade till att jag sökte en sanering. Fick min sanering beviljad för ca 2v sen.

3. Du kan få saneringen på 3, 4 eller 5 år. Detta avgör handläggaren och har du barn så tryck lite extra på ångesten över att ni inte kommer kunna utföra aktiviteter som "normala barn gör". Det kan vara till en hjälp att få till en sanering på 3 år. Dom som får på lägre antal år har oftast barn. Jag har inga och i mitt fall Fick jag en sanering på 5 år.

Behöver du tips eller råd så dra ett PM.

INGET är kört och för din del går 4-6 år ganska fort! Se ljuset i tunneln. Jag vet exakt hur du känner för jag har själv varit där på botten och krälat mig upp!
Kan man kontakta dig på ett annat sätt än här?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp