Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Äntligen inledande

Det blir ju så även vid löneutmätning så du och din familj drabbas oavsett tyvärr.-:(
Ja det är väl så. Men ekonomin med skuldsanering är jag inte orolig för...Det vet jag att det löser vi,vi har mindre per månad nu än vad vi hade fått då. Men huset är det enda jag inte vill ska ske ngt med,där är min rädsla.

Om huset objektivt sett är fullbelånat kan det inte utmätas.

Det blir ju så även vid löneutmätning så du och din familj drabbas oavsett tyvärr.-:(

Nja, nu ska vi inte överdriva/förstora det hela. Visst blir familjen som helhet påverkad, men mannens inkomst får dom ej röra. Däremot så kan han anses behöva ta en större andel av kostnaderna för boende och fasta avgifter om hans inkomst avviker uppåt.

Till TS, du får försöka luta Dig tillbaks, ta djupa andetag & fortsätt fokusera framåt. Är det bara Du som har skuldsatt Dig? Är inte mannen din alls delaktig i lånen?
Har Du någon form av missbruks problematik som ligger till grund för skuldsättningen ? Om inte, så känns det allt lite märkligt att Du har skuldsatt Dig så här & Din man inte alls har varit delaktig i det...

...men snälla, söta, rara... jag har varit där Du är idag - jag känner såååå oerhört för Dig, men RING KF - prata med dom... dom är inga monster och som sagt, dom ger Dig tydliga direktiv på vad som gäller... :)

Nja, nu ska vi inte överdriva/förstora det hela. Visst blir familjen som helhet påverkad, men mannens inkomst får dom ej röra. Däremot så kan han anses behöva ta en större andel av kostnaderna för boende och fasta avgifter om hans inkomst avviker uppåt.

Till TS, du får försöka luta Dig tillbaks, ta djupa andetag & fortsätt fokusera framåt. Är det bara Du som har skuldsatt Dig? Är inte mannen din alls delaktig i lånen?
Har Du någon form av missbruks problematik som ligger till grund för skuldsättningen ? Om inte, så känns det allt lite märkligt att Du har skuldsatt Dig så här & Din man inte alls har varit delaktig i det...

...men snälla, söta, rara... jag har varit där Du är idag - jag känner såååå oerhört för Dig, men RING KF - prata med dom... dom är inga monster och som sagt, dom ger Dig tydliga direktiv på vad som gäller... :)
Jag menade med huset, att det hanteras likadant vid skusan som vid löneutmätning.

Ja det är väl så. Men ekonomin med skuldsanering är jag inte orolig för...Det vet jag att det löser vi,vi har mindre per månad nu än vad vi hade fått då. Men huset är det enda jag inte vill ska ske ngt med,där är min rädsla.
Har din man också skulder? Han kan inte ta ett lån för att hjälpa dig? Så ni får ner månadskostnaden iaf och det blir hanterligt..

Har din man också skulder? Han kan inte ta ett lån för att hjälpa dig? Så ni får ner månadskostnaden iaf och det blir hanterligt..
Han har med lån,men jag känner att jag klarar inte av detta mer. Vill ha en lösning. Mitt första alternativ är att få avbetalningsplan hos olika inkasso men det är svårt.

Hur pass restriktiva är ni med att låta gäldenärenen behålla pengar för resor till och från arbetet? Tittar ni (ifrågasätter) på kollektiva alternativ innan Ni godkänner körning med egen bil?!
I min första inkomstuppgift tog jag inte upp resor till och från arbetet eftersom jag har förmånsbil, jag blir förmånsbeskattad för värdet av drivmedlet (inkl moms) + 20%, för jag var så rädd att inte få behålla bilen. Vid den andra inkomstförfrågan, som var i början av året, så räknade jag ut att min resekostnad netto till jobbet var 650 kr/månad och det fick jag igenom utan någon diskussion. Gjorde likadant för min sambo, som inte har löneutmätning, men likväl ska redovisas.

Man kan inte bara sluta betala och söka sanering. Är en lång väg fram till det. Varför man fått skulder vad man gjort för att betala sina skulder. När du pratat med skuldrådgivaren så kommer du veta mer.

Mycket bra fomulerat... Jag blir faktiskt lite rädd för hur lättvindigt många verkar ta detta med att ansöka om skuldsanering... Det ska inte vara lätt att få ej ses som en första åtgärd för att bli skuldfri. Först och främst måste man inse att man själv ÄGER sina skulder och göra sitt yttersta för att reda ut "skiten"... Kanske till syvende och sist, så får vi stå där med löneutmätning i ett antal år om vi inte lyckas förhandla ner räntor, avbetlningar, etc med de olika borgenärerna som vi har. Ingen annan har försatt oss i den skuldbörda som vi har...det har vi själva åstadkommit och vi måste bära ansvar för den...
Nu finns det självklart avvikelser tll ovanstående som kanske kan bidra till att man enklare/snabbare söka skuldsanering, som t.ex. sjukdom, långvarig arbetslöshet, skiljsmässa, dåliga fastighetsaffärer, etc...men jag tror att TS måste försöka vända på varenda sten möjlig innan hon börjar prata skuldsanering...

Han har med lån,men jag känner att jag klarar inte av detta mer. Vill ha en lösning. Mitt första alternativ är att få avbetalningsplan hos olika inkasso men det är svårt.
Att släppa till inkasso är ok om man får bra avbetalningsplaner. Det är svårt att få och när man är hos inkasso upplever jag att man sitter med kniven mot strupen om man inte klarar av och betala nån månad. För mig gick det inte utan jag fick släppa till kfm. Hoppas du har bättre tur :)

Att släppa till inkasso är ok om man får bra avbetalningsplaner. Det är svårt att få och när man är hos inkasso upplever jag att man sitter med kniven mot strupen om man inte klarar av och betala nån månad. För mig gick det inte utan jag fick släppa till kfm. Hoppas du har bättre tur :)

Ja, inte minst kan det bli ohållbart om man har en väldans massa olika skulder till olika bolag... då kan det nog blir svårt att hålla de olika avbetalningsplanerna... :( Sen har jag även noterat att folk har lyckats få till sk. "bra" avbetlningsplaner med extremt låga månadsbelopp, men då kämpar man likväl i extrem motvind då skulderna många ggr ökar, men man håller sig likväl precis ovanför vattenytan...

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp