Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Äntligen!!! Beviljad skuldsanering.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Du får nog räkna med att ha utmätning en stund innan skuldsanering är aktuellt, i skuldsaneringsbesluten brukar man ta med om utmätning gett något, det är ju tex inte rimligt att du ska få en skuldsanering om du har värdesaker kvar i din ägo, någon tavla eller jaktvapen eller vad det nu kan vara.
De skuldsaneringsbeslut jag ser om dagarna skulle jag säga tar ungefär ett halvår från ansökan till det är klart...

Jag förstår, har dock inget av högre värde kvar, bytt ner mig bilmässigt, sålt allt som var av värde, kan man skriva med sånt i ansökan eller? Jag misstänker att utmätning inte kommer ge så hemskt mycket då jag har ca 450k i skulder, ca 10 fordringsägare och hälften av dom med ockerränta, men som räcker med att ge utmätningen ett halvt eller ett år eller vad pratar vi om ungefär?

Jag gav upp för tre år sedan och uppsökte en budget- och skuldrådgivare. Jag hade skulder upp över öronen, jag skäms för att erkänna hur mycket det var men jag hade t ex 21 stycken mobillån. Men min budget- och skuldrådgivare sade inget negativt. Jag fick veta att det bästa jag kunde göra var att släppa allt och satsa på att ansöka om skuldsanering. Jag var tvungen att släppa alla skulder, och då menar jag alla. Det tog tid för alla att trilla in hos KFM men till slut var nästan alla hos KFM. Jag började med löneutmätning cirka fem månader efter jag hade släppt allt. Min ansökan om skuldsanering skickades in ca 10 månader efter jag hade släppt allt. Det tog efter det ca fem månader innan jag fick inledande. Det tog sedan fyra månader innan allt var godkänt och klart och nu har jag haft skuldsanering i drygt ett år. Jag har en betalplan för fem år där jag ser för var månad till vem jag ska betala och hur mycket. Jag var livrädd för att hamna hos KFM för några år sedan men det var tvärtom en lättnad när jag kunde släppa allt och få ett slut på den onda cirkeln jag hade hamnat i. Jag jagade mobillån hela tiden och nappade på alla möjliga dyra smålån som dök upp. Det är över nu och jag mår så bra. Visst det kan se hemskt ut att ta en upplysning på sig själv och se att man har 35-40 betalningsanmärkningar men en dag försvinner dessa (nästa år faktiskt) och en dag är jag skuldfri och då kommer min ekonomi att vara jättebra och jag behöver aldrig mer vara beroende av lån. Det är en härlig känsla. Så om ni har hamnat i en ond cirkel av lån och ni mår uruselt och ni går back var månad efter alla räkningar är betalda så överväg att i varje fall ta en samtal med en budget-och skuldrådgivare. Alla behöver inte ansöka om skuldsanering men det kan vara bra att prata med någon om en lösning på problemen. Budget-och skuldrådgivare har tystnadsplikt.

Jag gav upp för tre år sedan och uppsökte en budget- och skuldrådgivare. Jag hade skulder upp över öronen, jag skäms för att erkänna hur mycket det var men jag hade t ex 21 stycken mobillån. Men min budget- och skuldrådgivare sade inget negativt. Jag fick veta att det bästa jag kunde göra var att släppa allt och satsa på att ansöka om skuldsanering. Jag var tvungen att släppa alla skulder, och då menar jag alla. Det tog tid för alla att trilla in hos KFM men till slut var nästan alla hos KFM. Jag började med löneutmätning cirka fem månader efter jag hade släppt allt. Min ansökan om skuldsanering skickades in ca 10 månader efter jag hade släppt allt. Det tog efter det ca fem månader innan jag fick inledande. Det tog sedan fyra månader innan allt var godkänt och klart och nu har jag haft skuldsanering i drygt ett år. Jag har en betalplan för fem år där jag ser för var månad till vem jag ska betala och hur mycket. Jag var livrädd för att hamna hos KFM för några år sedan men det var tvärtom en lättnad när jag kunde släppa allt och få ett slut på den onda cirkeln jag hade hamnat i. Jag jagade mobillån hela tiden och nappade på alla möjliga dyra smålån som dök upp. Det är över nu och jag mår så bra. Visst det kan se hemskt ut att ta en upplysning på sig själv och se att man har 35-40 betalningsanmärkningar men en dag försvinner dessa (nästa år faktiskt) och en dag är jag skuldfri och då kommer min ekonomi att vara jättebra och jag behöver aldrig mer vara beroende av lån. Det är en härlig känsla. Så om ni har hamnat i en ond cirkel av lån och ni mår uruselt och ni går back var månad efter alla räkningar är betalda så överväg att i varje fall ta en samtal med en budget-och skuldrådgivare. Alla behöver inte ansöka om skuldsanering men det kan vara bra att prata med någon om en lösning på problemen. Budget-och skuldrådgivare har tystnadsplikt.

Skönt att du fick igenom skuldsaneringen :)

Hur väl redogjorde du för skuldernas uppkomst? Radade du upp skuld för skuld och fick beskriva varenda öre eller var det mest generellt att du vart desperat och tagit lån för att betala lån och för att hålla dig borta från kfm?

Jag gjorde ansökan tillsammans med min skuldrådgivare som fyllde i alla uppgifterna om mina skulder. Jag hade med mig alla papper från inkasso, KFM med mera. För var skuld tog vi det senaste pappret om skulden som jag hade fått och så skrev vi den summan där stod. Vi skrev vem jag var skyldig pengar, t ex ett mobillåneföretag men jag skrev inte på ansökan vad jag använt pengarna till för jag hade ju så många skulder, typ 40 skulder som skulle radas upp. Jag fick istället skriva en A4-sida om mina skulder och vad jag använt pengarna till. För mig handlade det ju mest om överlevnad. Mobillån för att kunna betala mina vanliga skulder. Ett mobillån ledde till att jag var tvungen att ta två nya för att kunna betala det första. För att kunna köpa kläder eller skor (aldrig lyxvaror) så fick jag handla på postorder för att ha råd och kunna betala på konto. För att försöka få slut på mobillånen tog jag mindre lån med skyhög ränta men dessa sänkte mig också för månadskostnaderna där gjorde att jag fick fler och fler skulder var månad att betala.
Jag skulle rekommendera att en skuldrådgivare hjälper dig att fylla i en ansökan eftersom skuldrådgivaren vet precis vad som gäller och är ett stöd hela tiden genom processen. När jag var orolig över inkassoföretagens hot kunde jag ringa min skuldrådgivare om det. När ett inkassoföretag hade lämnat in två gånger till KFM om samma skuld fick jag också där hjälp av min skuldrådgivare så att detta rättades till. Det har ibland varit tufft men att hamna hos KFM och få skuldsanering var ingenting mot hur dåligt jag mådde när jag hade alla mina skulder.

hur mycket får du leva på när du betalt in hyran och elen.. om man tjänar 24 000 innan skatt,, hur mycket får man behålla då på skuldsaneringen??

Vad innebär skuldsanering? Är man låst å inte kan ta lån? Kan man ta å hyra lgh osv,"?

Vad innebär skuldsanering? Är man låst å inte kan ta lån? Kan man ta å hyra lgh osv,"?

Det innebär att kronfogden beslutar att alla dina skulder ska du betala av så mycket som möjligt på under 5 års tid, det som är kvar efter dessa 5 år tas bort. man ska själv sköta alla betalningar och misssköter man det kan någon av de du är skyldig pengar kräva att saneringen upphävs. Du kan i princip bara få sanering en gång i livet, så misssköter du det så är det bara att betala tillbaka rubbet, även om det är omöjligt.

Att du ska sköta betalningarna själv är en del av den ekonomiska rehabiliteringen, lära sig betala och göra det i tid, inte handla utöver sin förmåga och sånt.
Skuldsaneringsinledandet är i sig en betalningsanmärkning, en allvarlig sådan, jag hoppas innerligt att ingen bank eller annan är så obegåvad att dom beviljar lån åt någon med skuldsanering, men det sker säkert.
Huruvida du kan få en lägenhet är nog upp till hyresvärdens goda vilja, om dom är pigg på att hyra ut till någon som haft sånna bekymmer att sköta sin ekonomi att dom behöver skuldsanering så går det så klart bra.

Om man lyckas dra på sig nya skulder under skuldsaneringen (tex mobilabbonemang som inte betalas, hyresskulder, återbetalning av bostadsbidrag till f-kassan, skadestånd efter något krogsslagsmål eller vad det nu kan vara) så får man nog vackert se till att betala dessa.

Nya skulder innebär tvärtemot vad folk i allmänhet tror, inte att skuldsaneringen upphävs. Så länge man sköter den betalningsplan (om man har någon) och anmäler om man får rejält bättre inkomst o sånt, så fortsätter skuldsaneringen, även om man drar på sig nya skulder under tiden. De skulder som uppstått under saneringen försvinner dock _inte_ när saneringen avslutas efter i normalfallet 5 år.
Lyckas man dra på sig nya skulder som går ända till kronofogden för indrivning, så är inte heller det något skäl för att upphäva skuldsaneringen. Kronofogden tar dock ingen som helst hänsyn till att skuldsanering pågår när det kommer nya skulder för indrivning, utan man räknar ut vad man kan ta på personens lön, precis som för en som inte har skuldsanering.
När en löneutmätning kickar in så brukar det inte ta så många månader (typ 1-2) innan personen inte kan följa sin avbetalningsplan i skuldsaneringen, och att inte följa planen, det kan innebära att saneringen hävs..

Missköter är med 2 s.. pinsam felstavning, men jag verkar i alla fall varit konsekvent i att stava lika fel på alla ställen.:eek:

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp