Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Äntligen!!! Beviljad skuldsanering.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag har en fråga … kommer få en löneutmätning snart inom 1-2 månader förmodligen . Vad är det dom gör då ? (Kan någon beskriva med enkla ord ) jag förstår att det tar nåt summa från lönen varje månad men hur kommer dom veta hur mycket jag tjänar ? Kollar dom fjolårets skattedeklaration eller ? Om jag har sommarjobb nu kan väll skicka dom pengar iväg på polarens konto innan jag har fåt utmätningen ? Då kommer dom kunna ta dom pengarna iaf va ?
Och en till grej … ska få runt 10 k på skatteåterbäringen men dom kommer komma i augusti tror jag …är det 100% klart att fogden tar hela återbäringen eller ?

Kronofogden kommer att kontakta din arbetsgivare som kommer att beordras att betala en del av din lön till KF. Du får bara behålla en viss summa varje månad, resten betalas in till KFM av din arbetsgivare. Och ja, skatteåterbäringen ryker.

Kronofogden kommer att kontakta din arbetsgivare som kommer att beordras att betala en del av din lön till KF. Du får bara behålla en viss summa varje månad, resten betalas in till KFM av din arbetsgivare. Och ja, skatteåterbäringen ryker.
Jaja men min situation är lite knepig så jag kommer att byta jobb nu är det bara tillfälligt… och sen kommer jag ha 2 st. Då hur får de reda på när jag bytt jobb och sånt ? Måste jag varna dom ? Kommer ha fast lön på 15 k på den ena och den andra blir timmar vikariat så det blir väll olika varje månad . Hur brukar dom göra där då ?

Jaja men min situation är lite knepig så jag kommer att byta jobb nu är det bara tillfälligt… och sen kommer jag ha 2 st. Då hur får de reda på när jag bytt jobb och sånt ? Måste jag varna dom ? Kommer ha fast lön på 15 k på den ena och den andra blir timmar vikariat så det blir väll olika varje månad . Hur brukar dom göra där då ?
Dom kolla med Skatteverket direkt ! Dom ser månad för månad nu ! Så dom kontakta det nya jobbet rätt så omgående

Dom kolla med Skatteverket direkt ! Dom ser månad för månad nu ! Så dom kontakta det nya jobbet rätt så omgående
Jaja tack som fan för hjälpen …
En till fråga förresten …. Om jag skulle få lägenhet betald av arbetsgivaren kommer jag ändå få ha kvar (pengarna för hyran ) eller får man lov att deklarera med en hyresavi ?

Jaja tack som fan för hjälpen …
En till fråga förresten …. Om jag skulle få lägenhet betald av arbetsgivaren kommer jag ändå få ha kvar (pengarna för hyran ) eller får man lov att deklarera med en hyresavi ?
Man får alltid förbehåll för bostadskostnaden.
Om du vill göra dig själv en tjänst, använd de pengarna till riktade betalningar mot den lägsta skulden.

Halloj, snubblar in och ställer lite frågor.
Jag har läst min kungörelse som publicerades den 22/2-23, där det står att jag har fått inledd skuldsanering. Kanon.

Igår ringde min handläggare på kfm upp och ville ha godkännande för att addera ett par småräkningar som kommit in från ett inkassobolag, jag godkände, men glömde fråga om var i processen hon var.
Hur länge pågår detta adderande, när kommer man till avslut?
Jag har fått förslag på betalningsplan och godkänt den, och det stod i brev på Kivra att jag blir klar i februari -28 med sanering.
Är detta detsamma som att jag redan beviljats och det har vunnit laga kraft? Det är lite sådär med informationen kan jag tycka... ;)

Nästa fråga, jag har fått beräknat att jag inte ska betala något alls på min sanering då jag levt på socialbidragsnorm i ett par år efter att ha utförsäkrats.
Om jag får jobb så är det som bäst som timvikarie och då fluktuerar ju antalet timmar ganska mycket beroende på vad som erbjuds. MEN.. Jag har fått erbjudande (efter att man räknat ut min betalningsplan) att jobba på ett LSS-boende under några veckor i sommar.

Jag ser det som en chans att se om jag kan komma in i arbete alls igen, jag är egentligen sjukskriven sommaren ut men vill själv testa att jobba för jag orkar inte ha dessa kontobesiktande handläggningar månad efter månad, man ifrågasätts verkligen och får kämpa sig grön för minsta krona, och minsta swish genererar avdrag nästa månad. Det är, om man frågar mig, ganska kränkande. Men med mental och fysisk ohälsa under lång tid har jag inte haft andra val.

Därför vill jag mer än något annat komma in på ett jobb om jag kan.
Frågan är ju, jag har skickat in info om mina barn, resor och andra kostnader som alla andra, men förbehållsbeloppet verkar sträcka sig enormt mycket högre än mitt socialbidrag.
Det mesta jag fått ut någonsin från socialen med resor, umgänge osv har varit ca 13.500 kr med alla utgifter.
På beräkningen hos kfm så provräknade jag på en bruttolön på 25000 kr (något jag antagligen inte kommer över som timmis) och då stod det att efter skatt fick jag ändå behålla hela beloppet som var kvar baserat på mina uppgifter, närmare 19.000 kr.
Detta är samma uppgifter som jag gett min handläggare, kan tilläggas.

Behöver jag rapportera till henne att jag fått tillfälligt vikariat för att testa om jag kan börja komma in i arbete när det underskrider detta?
Det jag läst mig till i tråden säger att det borde jag väl inte behöva förrän jag eventuellt kommer upp i brutto över 25000 in då beräkningen sa som den gjorde?
Handläggaren gjorde ingen ingående uträkning med hänvisning till att jag levde på socialbidrag, hon beklagade faktiskt att jag gjorde det och därmed hade svårt att få det att gå runt alls.

Man får alltid förbehåll för bostadskostnaden.
Om du vill göra dig själv en tjänst, använd de pengarna till riktade betalningar mot den lägsta skulden.
Ja det är väll smartast det du säger men samtidigt vet ju alla att leva för 5500 nu när allt är svin dyrt är ju tufft . Och har ju skuld på 250 000 kr så det blir ju svårt att återbetala

Ja det är väll smartast det du säger men samtidigt vet ju alla att leva för 5500 nu när allt är svin dyrt är ju tufft . Och har ju skuld på 250 000 kr så det blir ju svårt att återbetala
Det gör faktiskt skillnad om det är en skuld på 250 000 kr eller 29 skulder på samma belopp, det var ett tips i all välmening.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp