- Meddelanden
- 31 513
- Mottagna reaktioner
- 16 524
- Poäng
- 11 977
Kan man maila och fråga om det är ok köpa en moped och vad den får kosta?
Det kan du göra men du kan inte få något svar som fredar dig där sedan.
Kan man maila och fråga om det är ok köpa en moped och vad den får kosta?
Det går att utmäta. Huruvida utmätningen skulle stå sig vid en överklagan beror väl på vilken bevisning som läggs fram som talar emot att du skulle "äga" mopeden och vilket humör tingsrätten är på den dagen.Vi säger att mopeden finns hemma på våran tomt, jag står på försäkringen och nyckeln har dottern hand om.
En vad jag tror, ganska normal situation, typ?
Nej, den gossen har säkert rådighet över nyckeln samtidigt som hans pappa har kvitto på mopeden och även är den som står på försäkringen.Nej, men jag skrev ju förvaras hos farföräldrarna. Menar du att kf skulle ta sonens kompis moped om han är på besök också?
Äger du hela fastigheten så kommer den inte att utmätas för din makes eller sons skulder.Finns inget övervärde i huset ändå. Köptes när det var som dyrast och nu har marknaden häromkring sjunkit ganska mycket. Men visst har jag en del saker som ligger i farozonen om kf kom på besök.
Ok, så i detta fallet så är det just att jag står på ägarbeviset och försäkringen som väger tyngst, så att den är fall för utmätning.Det går att utmäta. Huruvida utmätningen skulle stå sig vid en överklagan beror väl på vilken bevisning som läggs fram som talar emot att du skulle "äga" mopeden och vilket humör tingsrätten är på den dagen.
Svaret du fick var inget om vad som väger tyngre, utan att det beror på tingsrätten.Ok, så i detta fallet så är det just att jag står på ägarbeviset och försäkringen som väger tyngst, så att den är fall för utmätning.
Ett exakt likadant senario, med den skillnaden att jag som skuldsatt inte står på någonting, utan min fru/sambo/flickvän står för allt gällande mopeden. Samma utfall?
Skulle säga att den står på din bostadsadress väger allra tyngst, det går inte att utmäta lös egendom som man inte hittar.Ok, så i detta fallet så är det just att jag står på ägarbeviset och försäkringen som väger tyngst, så att den är fall för utmätning.
Ett exakt likadant senario, med den skillnaden att jag som skuldsatt inte står på någonting, utan min fru/sambo/flickvän står för allt gällande mopeden. Samma utfall?
Det har jag också trott, men det har skrivits om dolt ägarskap eller nåt. Jag äger hela fastigheten, lade in hela kontantinsatsen, står själv på lånen, står själv på allt som har med fastigheten att göra som elabonnemang, sophämtning, försäkring etc. Nu är ju fastigheten inte värd mer än lånet iallafall.Äger du hela fastigheten så kommer den inte att utmätas för din makes eller sons skulder.
Låter inte som ett dolt ägandeskap.Det har jag också trott, men det har skrivits om dolt ägarskap eller nåt. Jag äger hela fastigheten, lade in hela kontantinsatsen, står själv på lånen, står själv på allt som har med fastigheten att göra som elabonnemang, sophämtning, försäkring etc. Nu är ju fastigheten inte värd mer än lånet iallafall.