Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Äga moped och kronofogden

Vår moped blev utmätt förra veckan inte hört nåt mer och inte sett den på kf hemsidan så vi håller tummarna.

men annars ska vi köpa en annan billigare till våren. Är det bättre att låta någon annan äga den för att förhindra utmätning eller hur ska man tänka? Sonen kan ju va ägare men han bor ju på vår adress

Vår moped blev utmätt förra veckan inte hört nåt mer och inte sett den på kf hemsidan så vi håller tummarna.

men annars ska vi köpa en annan billigare till våren. Är det bättre att låta någon annan äga den för att förhindra utmätning eller hur ska man tänka? Sonen kan ju va ägare men han bor ju på vår adress
Står den på er adress kan den utmätas för era skulder.
Vem som står som registrerad ägare är inte juridiskt bindande.

Den ska alltså ägas av någon på annan adress? Men om de ser att vi brukar den?

Nä, men han kan heller inte äga egendom.
Nej, men nu var det ju tal om att typ farföräldrar äger och förvarar mopeden och sonen nyttjar den. Då har ju inte föräldrarna någon besittning och sonen som nyttjar den är ju inte gäldenär.

Egendom i gäldenärens besittning, 4:18 UB.
Jag får väl se om kronofogden kommer och plockar mina bilar, mina fyrhjulingar, mina högtalare, TV-apparater, släpkärror och min häst, hästutrudtning eller varför inte mitt hus för att betala på mannens och sonens skulder.

Jag får väl se om kronofogden kommer och plockar mina bilar, mina fyrhjulingar, mina högtalare, TV-apparater, släpkärror och min häst, hästutrudtning eller varför inte mitt hus för att betala på mannens och sonens skulder.
Pantbrev och fastigheter går inte att utmäta med UB 4:18 som grund, det blir 4:17 och 4:24 istället och det är en helt annan sak.
Hästen tror jag inte någon kommer ta, så väldigt dyrt med uppstallning av sånt.

Det skulle kunna vara fullt möjligt enligt UB 4:19 1 st (samägd egendom i äktenskap eller äktenskapsliknande förhållanden) vad gäller maken.
Varför är alla så skuldsatta?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp