Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Wästgötafinans, kreditupplysning är Bisnode.

Jag funderar som sagt också på göra det. Chanserna att få samlingslån är ju större nu innan det syns på UC. Kanske kan jag få ner räntan också. Om nu ens någon vettig vill låna ut till mig i dessa tider...

Synd att Lendos kampanj på samlingslån (0 kr i uppläggningsavgift) utgått nästan precis.

Funderar på söka SBABs privatlån då de inte har någon uppläggningsavgift. Frågan är hur svårt det är få samlingslån där? Funderade lite på Moank men för hög uppläggningsavgift och frågan är om det enbart är annuitetslån vilket jag vill undvika. Nu hade Wästgöta det, men då det låg utanför UC så var det för frestande att inte ta.

Funderar på söka SBABs privatlån då de inte har någon uppläggningsavgift. Frågan är hur svårt det är få samlingslån där? Funderade lite på Moank men för hög uppläggningsavgift och frågan är om det enbart är annuitetslån vilket jag vill undvika. Nu hade Wästgöta det, men då det låg utanför UC så var det för frestande att inte ta.

Intressant med att SBAB inte tar någon avgift. Samtidigt känner jag att jag hellre slösar en förfrågan via Lendo än en på en enda bank, där risken är stor de nekar en. Det Nordnet gjorde med mig, de ville inte öka från 80 till 180. Så sitter jag där med en förfrågan i onödan. Jag skulle aldrig söka utanför Lendo igen (om det inte är hos min vanliga bank men där vill jag inte söka då jag har ett riktigt högt bostadslån).

Sen är ju inte 400-500 kr i uppläggningsavgift stort i det hela men ändå.

SBAB kan vara riktigt intressant om jag bara ersätter lånet via Moank hos dem. För att få ner räntan något.

Senast ändrad:
Sökt via Lendo nu. Som vanligt kassa räntor. Coop "bäst" med sin ränta
på 11,17%. 500 kr i uppläggningsavgift.

Nej, tack! Jag har 10% på Nordnet-lånet samt 11,75% hos Moank.

Bank Norwegian och Resurs Bank erbjuder ränta till 12,75%. Nordax över 13% och Morrow Bank nästan 15%. Sinnessjuka räntor!

"Följande långivare har tagit del av din ansökan men inte gett dig ett erbjudande: Santander, Marginalen Bank, Collector, Ikano Bank, Wasa Kredit, Facit, Re:member och Lån & Spar Bank"

Jag ska testa ringa Lendo imorgon och kolla om de kan ändra min ansökan. Då för att sänka lånet till 100 tusen, bara ta bort Moank-lånet.

Två förfrågningar nu pga överlåtelsen till Moank. Först en hos Nordnet och nu en via Lendo. Lite surt.

Senast ändrad:
Usch inga roliga räntor inte.

Själv har jag 9,75% för Moank-lånet(Wästgöta) och 7,95% hos Nordea.

Det som är intressant med SBAB är att jag sökte för ca 1,5 år sen. Blev nekad, men ingen kreditupplysning registrerades. De kanske gör en initial utvärdering som första steg innan de kör upplysning mot UC. Ska höra med dem hur deras ansökningsförfarande fungerar.

Usch inga roliga räntor inte.

Själv har jag 9,75% för Moank-lånet(Wästgöta) och 7,95% hos Nordea.

Det som är intressant med SBAB är att jag sökte för ca 1,5 år sen. Blev nekad, men ingen kreditupplysning registrerades. De kanske gör en initial utvärdering som första steg innan de kör upplysning mot UC. Ska höra med dem hur deras ansökningsförfarande fungerar.

Intressant det med SBAB. Jag ansökte precis och fick detta:

"Vi kan tyvärr inte erbjuda ett privatlån

Baserat på uppgifterna i din ansökan kan vi efter en automatiserad kreditprövning inte bevilja dig lån i dagsläget. Enligt de kalkylkrav vi har, räcker inte din inkomst för att klara hushållets utgifter. Du är varmt välkommen tillbaka när dina ekonomiska förutsättningar ändras."

Det är nog som du tror. De verkar göra en kalkyl först.

Okej. Wästgöta är 2-3% för höga men egentligen rör det sig bara om några hundralappar extra eller vad det kan bli.

Jag ska (fortsätta) lägga fokus på minska mina utgifter rejält samt höja min inkomst. Det kommer göra mycket större skillnad än ett par hundralappar i månaden, rör sig om en positiv differens på 8000-13000 kr. Det rör min verksamhet, som dränerar mig på pengar, men jag ska starta igång en sidoverksamhet (kostar ingenting, samma lokal och delar allt med huvudverksamheten) och har signerat tre avtal redan med stora företag, speciellt det häromdagen med ett stort företag kändes bra. Problemet är jag är fattig för jag är kass på spara, har mycket högt bostadslån, flera privatlån samtidigt som jag lånat ut mycket pengar till folk.

Senast ändrad:
Intressant det med SBAB. Jag ansökte precis och fick detta:

"Vi kan tyvärr inte erbjuda ett privatlån

Baserat på uppgifterna i din ansökan kan vi efter en automatiserad kreditprövning inte bevilja dig lån i dagsläget. Enligt de kalkylkrav vi har, räcker inte din inkomst för att klara hushållets utgifter. Du är varmt välkommen tillbaka när dina ekonomiska förutsättningar ändras."

Det är nog som du tror. De verkar göra en kalkyl först.

Okej. Wästgöta är 2-3% för höga men egentligen rör det sig bara om några hundralappar extra eller vad det kan bli.

Jag ska (fortsätta) lägga fokus på minska mina utgifter rejält samt höja min inkomst. Det kommer göra mycket större skillnad än ett par hundralappar i månaden, rör sig om en positiv differens på 8000-13000 kr. Det rör min verksamhet, som dränerar mig på pengar, men jag ska starta igång en sidoverksamhet (kostar ingenting, samma lokal och delar allt med huvudverksamheten) och har signerat tre avtal redan med stora företag, speciellt det häromdagen med ett stort företag kändes bra. Problemet är jag är fattig för jag är kass på spara, har mycket högt bostadslån, flera privatlån samtidigt som jag lånat ut mycket pengar till folk.
Japp det var sådant svar jag också fick när jag sökte hos SBAB. Hoppas nu att de inte gjorde en kreditupplysning när du provade.

Hade lite flyt när jag tog Wästgöta-lånet då det blev något lägre ränta (8,75%) än det lånet jag löste hos Nordea (8,85%) Det var deras Julaclub-rabatt som sänkte räntan med 1%

Hoppas verkligen du får till det med bättre marginaler. Vi försöker hålla en buffert för 1 månads utgifter på 30k och amortera extra om marginaler finns. Det har definitivt förhindrat ökad skuldsättning för oss.
Bufferten är såpass helig att jag nästan får psykbryt om vi måste plocka pengar därifrån. Båda bilarna vi har behöver en del reparationer (trasig ac, defekt automatlåda) Dock rullar dom säkerhetsmässigt, och jag ser ingen anledning att slänga pengar på att få felen åtgärdade. Hehe vi klippte upp kreditkorten hemma och ungarna fick också klippa. Hoppas det gör att de tänker en gång extra framöver i livet.

Japp det var sådant svar jag också fick när jag sökte hos SBAB. Hoppas nu att de inte gjorde en kreditupplysning när du provade.

Hade lite flyt när jag tog Wästgöta-lånet då det blev något lägre ränta (8,75%) än det lånet jag löste hos Nordea (8,85%) Det var deras Julaclub-rabatt som sänkte räntan med 1%

Hoppas verkligen du får till det med bättre marginaler. Vi försöker hålla en buffert för 1 månads utgifter på 30k och amortera extra om marginaler finns. Det har definitivt förhindrat ökad skuldsättning för oss.
Bufferten är såpass helig att jag nästan får psykbryt om vi måste plocka pengar därifrån. Båda bilarna vi har behöver en del reparationer (trasig ac, defekt automatlåda) Dock rullar dom säkerhetsmässigt, och jag ser ingen anledning att slänga pengar på att få felen åtgärdade. Hehe vi klippte upp kreditkorten hemma och ungarna fick också klippa. Hoppas det gör att de tänker en gång extra framöver i livet.

Ja, jag hoppas det men det är sak samma egentligen. Lendo tog en nu också. Och Nordnet för 1,5 månad sedan. Jag kommer inte söka fler lån så nu kommer det förvisso inte ta 10,5 månad utan 12 månader att komma ner till 0 förfrågningar, knappt någon skillnad. Surt ändå men på det stora hela en liten sak.

Det var ju bra! Just det, jag fick den rabatten med och ingen uppläggningsavgift. Julalånet var bra, för de få som fick den och för det var utanför UC... man får vara glad för det goda de hann göra i ens liv. :)

Tack detsamma!

Snart med både fysiska och psykiska barriärer - inte våga röra er buffert och samtidigt klippa sönder kort. Det är ju klokt. Håller tummarna för inga mer problem dyker upp och att ni får större marginaler. :)

Senast ändrad:
Skaffade nyss MinUC - Kreditkollen igen. Moank syns som blancolån, som ju var givet. Faktiskt ändå bisarrt detta, man marknadsför det som ett lån utanför UC och så ändrar man det bara så.

Visst kan inte min bank (Nordea) se alla mina övriga blancolån? :/ Börjar bli lite orolig. Speciellt då startdatumet syns.

Senast ändrad:
Skaffade nyss MinUC - Kreditkollen igen. Moank syns som blancolån, som ju var givet. Faktiskt ändå bisarrt detta, man marknadsför det som ett lån utanför UC och så ändrar man det bara så.

Visst kan inte min bank (Nordea) se alla mina övriga blancolån? :/ Börjar bli lite orolig. Speciellt då startdatumet syns.
Gör Nordea en kreditupplysning på dig så kommer dom självfallet se det, om den aktuella skulden är redovisad till UC. Men utan kreditupplysning så har jag svårt att se hur dom skall se dina skulder, förutom eventuella skulder till Nordea då :).

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp