Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Wästgötafinans, kreditupplysning är Bisnode.

Det vore väl konstigt om Moank inte rapporterar det. Det är ju fortfarande en skuld och att lånet byter fordringsägare ändrar inte på skuldens faktum. De gör väl till och med fel om de inte rapporterar in en skuld...

Jag ska kolla nu med Lendo vad de tycker. Då jag antingen kommer söka samlingslån via dem eller utöka lånet hos Nordnet. Jag tänker vara före Wästgöta i steget.
På vilket sätt gör dem fel? De bestämmer väl själva vem de rapporterar till eller inte.

Om de är anslutna till Moank, som de är, utgår jag från att de och alla andra långivare måste rapportera in skulder.
Eller så vänder du på det och de måste göra som Wästgöta som inte använt UC utan Bisnode. Det är väl ändå Wästöta (Jula) som köpt in sig i Moank och inte det motsatta.

Eller så vänder du på det och de måste göra som Wästgöta som inte använt UC utan Bisnode. Det är väl ändå Wästöta (Jula) som köpt in sig i Moank och inte det motsatta.
Nej, jag vänder inte på det, utan utgår från Wästgötas svar som finns postat här i tråden. I samband med överlåtelsen till Moank kommer skulden avregistreras från Bisnode.

Om de är anslutna till UC, som Moank är, utgår jag från att de och alla andra långivare måste rapportera in skulder.
Kreditföretaget "måste" inte rapportera skulderna vare sig till UC eller Bisnode. Det finns inget LAG som kräver att alla skulder ska rapporteras till diverse kreditupplysningsföretag. Dock gör ju de mer seriösa aktörerna detta på större belopp för att motverka överskuldsättning.

Som många är inne på så tror jag också det är troligt att Moank i framtiden även kommer rapportera in Wästgötas lån till UC men det är långt från självklart att de gör detta. Det kan ju även välja att fortsätta med Bisnode på Wästgöta-stocken.

Kreditföretaget "måste" inte rapportera skulderna vare sig till UC eller Bisnode. Det finns inget LAG som kräver att alla skulder ska rapporteras till diverse kreditupplysningsföretag. Dock gör ju de mer seriösa aktörerna detta på större belopp för att motverka överskuldsättning.

Som många är inne på så tror jag också det är troligt att Moank i framtiden även kommer rapportera in Wästgötas lån till UC men det är långt från självklart att de gör detta. Det kan ju även välja att fortsätta med Bisnode på Wästgöta-stocken.
Bryter det inte mot UC:s villkor? Jag tänker det blir meningslöst med det om vissa skulder inte syns, att vissa skulder inte behöver rapporteras.

Hoppas de ändrar sig och inte kör via UC. Annars faller hela poängen bort med Wästgötalån/Julalån.

Bryter det inte mot UC:s villkor? Jag tänker det blir meningslöst med det om vissa skulder inte syns, att vissa skulder inte behöver rapporteras.

Hoppas de ändrar sig och inte kör via UC. Annars faller hela poängen bort med Wästgötalån/Julalån.

Finns inga villkor, du kan köpa ett kreditupplysningspaket, utan att själv rapportera till deras register… Finns även såkallade microuc som inte syns som upplysningar om andra tar en full uc på dig.

Autogirot skulle dras 31 december men drogs idag då det ju varit röda dagar. Imorgon står det nog som betalt men hoppas inte det blir extraavgifter för att de själva valde att ta betalt då och inte tidigare.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp