Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Wästgötafinans, kreditupplysning är Bisnode.

Jo, verkligen intressant att se vad som händer där. Nu blir ju detta ett lån i djungeln tillsammans med alla andra blancolån. De stack ju ut förut pga bisnode samt med en hygglig ränta för att just ta upplysningen via bisnode. Med UC kommer de ju inte sticka ut som kreditgivare, varken med ränta eller som lån. De upplevdes ju även tidigare som väldigt restrektiva samt ”stränga” i sin bedömning. Vore intressant att veta om det trots detta ändå inte funkade avseende kreditförluster etc.. om så är fallet så är det ju princip bevisat att bisnode inte funkar för kreditbolagen avseende större konsumentlån då avsaknaden av kundernas större kreditengagemang omöjliggör en bra kreditbedömning. En annan vild gissning är att de med bisnodeupplysningen inte kan säkerställa överskuldsättning hos sina kunder vilket exempelvis skulle kunna ge vite/nedslag från finansinspektionen.. som sagt. Enbart gissningar.

Jo, verkligen intressant att se vad som händer där. Nu blir ju detta ett lån i djungeln tillsammans med alla andra blancolån. De stack ju ut förut pga bisnode samt med en hygglig ränta för att just ta upplysningen via bisnode. Med UC kommer de ju inte sticka ut som kreditgivare, varken med ränta eller som lån. De upplevdes ju även tidigare som väldigt restrektiva samt ”stränga” i sin bedömning. Vore intressant att veta om det trots detta ändå inte funkade avseende kreditförluster etc.. om så är fallet så är det ju princip bevisat att bisnode inte funkar för kreditbolagen avseende större konsumentlån då avsaknaden av kundernas större kreditengagemang omöjliggör en bra kreditbedömning. En annan vild gissning är att de med bisnodeupplysningen inte kan säkerställa överskuldsättning hos sina kunder vilket exempelvis skulle kunna ge vite/nedslag från finansinspektionen.. som sagt. Enbart gissningar.
Ironiskt nog är mitt Wästgötalån det bästa lånet jag har. Tog ju ett för kontantinsatsen och fick då typ 6% i ränta. Tog också ett blanco på SBAB för resten av kontantinsatsen och fick typ 4,5 % i ränta. Idag ligger Wästgöta på 7,5 och SBAB på 8,5. Och bolånet rörligt på 5,2 % (hade bundet på 1,49 i två år, omsättning i juli i år tyvärr).

På hemsidan står det fortfarande Bisnode, samtidigt har dem höjt det möjliga lånebeloppet till 600'000?

Ingen ny info ännu, inte per brev iaf, och vi är i mitten av december med stundande storhelger. Bra att du mailade @Rufus.

Nu har jag cirka 100 tusen hos Wästgöta och cirka 80 hos Nordnet. Hög ränta hos Wästgöta, 12% nästan. Det var värt då det inte var via UC. Nu har jag ju redan fått en kreditupplysning gjord av Nordnet (även Nordea då jag tog ett stort bolån samt inbakad blancolån). När saker börjar klarna (no pun intended) kommer jag kolla om Nordnet kan ge mig de 100 tusen och till en lite lägre ränta. Hellre en kreditgivare än två, om det är ungefär samma ränta eller kanske till och med lägre.

Av någon märklig anledning har mitt blancolån på ena banken ändrats till att vara avslutad, tror den kommer rättas till vid nästa uppdatering, så jag funderar på om det inte är bäst att passa på söka ett nytt lån direkt nu. Även om det vore oärligt inte ange rätt skuldsaldo...

Fortfarande inte uppdaterat. Bara blancolån på 80 tusen som syns. Ska jag passa på söka 100 tusen och förhoppningsvis få ner räntan? Kanske även bra säga till dem att jag vill låna för betala av ett annat lån (men inte säga något om de andra 130 tusen i lån)? 12% är för högt när det ska rapporteras till UC, känns inte heller värt ha flera långivare och krediter utan tvärtom sämre. Kanske försöka med Nordnet direkt? Vill inte vara kvar hos Wästgöta. Samtidigt vill jag inte ta på mig kreditupplysningar i onödan.

Sist jag ansökte om lån fick jag bara kassa erbjudanden. Nordnet var överlägset bäst, sen kom Coop. Jag känner därför det blir bäst skippa Lendo och därför ta via Nordnet direkt.

Någon som har en tanke? :)

Senast ändrad:
Vad skumt. De har ändrat sidorna igen. De hade en logga med Wästgöta och Moank ihop nyligen.
Det som gäller för kreditupplysning nu:
Wästgöta: Bisnode & Kreditz
Julalånet: UC
Förmodligen är det inte helt klart än hur de ska sätta upp allt.

Vad skumt. De har ändrat sidorna igen. De hade en logga med Wästgöta och Moank ihop nyligen.
Det som gäller för kreditupplysning nu:
Wästgöta: Bisnode & Kreditz
Julalånet: UC
Förmodligen är det inte helt klart än hur de ska sätta upp allt.

Nog som du säger. Märkligt. De kan ha insett det dumma med att plötsligt inte längre ha UC-fritt lån, vilket gjorde de unika sett till beloppen man kunde söka.

Fortfarande inte uppdaterat. Bara blancolån på 80 tusen som syns. Ska jag passa på söka 100 tusen och förhoppningsvis få ner räntan? Kanske även bra säga till dem att jag vill låna för betala av ett annat lån (men inte säga något om de andra 130 tusen i lån)? 12% är för högt när det ska rapporteras till UC, känns inte heller värt ha flera långivare och krediter utan tvärtom sämre. Kanske försöka med Nordnet direkt? Vill inte vara kvar hos Wästgöta. Samtidigt vill jag inte ta på mig kreditupplysningar i onödan.

Sist jag ansökte om lån fick jag bara kassa erbjudanden. Nordnet var överlägset bäst, sen kom Coop. Jag känner därför det blir bäst skippa Lendo och därför ta via Nordnet direkt.

Någon som har en tanke? :)

Inte uppdaterat ännu. Så tror det blir en ansökan imorgon.

Skulle nog avvakta tills vi definitivt vet om Wästgöta börjar rapportera lån till UC som är tagna innan "fusionen" med Moank. Själv kommer jag söka samlingslån om så blir fallet då ja inte vill ha två aktiva privatlån registrerade i UC.

Skulle nog avvakta tills vi definitivt vet om Wästgöta börjar rapportera lån till UC som är tagna innan "fusionen" med Moank. Själv kommer jag söka samlingslån om så blir fallet då ja inte vill ha två aktiva privatlån registrerade i UC.
Det vore väl konstigt om Moank inte rapporterar det. Det är ju fortfarande en skuld och att lånet byter fordringsägare ändrar inte på skuldens faktum. De gör väl till och med fel om de inte rapporterar in en skuld...

Jag ska kolla nu med Lendo vad de tycker. Då jag antingen kommer söka samlingslån via dem eller utöka lånet hos Nordnet. Jag tänker vara före Wästgöta i steget.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp