Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Vräkningar...

Skäms på Dig som uttrycker Dig i sådana ordalag... Alla har väll rätten att få tycka, tänka och uttrycka sig fritt, eller vill Du inskränka den möjligheten när texten inte passar Dig?!
Här finns inget hat WHATSOEVER, men efter att själv ha arbetat 20 plus år inom JUST fastighetsbranschen som förvaltare, så kan Du tro att jag har sett och upplevt både det ena & de andra...
Sen har ja all respekt och förståelse för att det många gånger, men inte alltid, finns tragiska omständigheter bakom varje situation...
Ja la ut denna tråd just för att jag ville belysa denna tragik gällande just avhysningar, men som sagt, ja står för att jag anser att det i många fall är oansvarigt att äventyra sitt boende...
Fastighetsbolagen bedriver ingen välgörenhet! Varför skulle dom...

...och varför Du blandar in folks skuldsättning i ovanstående resonemang är fullkomligt obegripligt !

...men jo ALLA förtjänar en 2:a chans, men kanske inte 3,4 chanser...vilket ofta är situationen som uppstår i en bostadstvist !
@Kimsan72 inget illa ment men det låter illa när du skriver ” äventyra ” sitt boende pga skuldsatthet när du själv sitter där med miljonskuld. Jag tror inte att man ” väljer att äventyra ”. Hade din dotter varit liten när du fick löneutmätning så hade det till slut kanske varit även problem med hyran och till slut så blir den psykiska påfrestningen så stor att du inte heller klarat det.
På forumet har det i olika trådar varit personer som stått utan bostad som även har barn och hamnat där av olika anledningar.
Som sagt allt är inte svart eller vitt och jag håller inte med dig och tycker att ditt inlägg ej är okej.
Du har dock frihet att skriva vad du vill såklart.

@Kimsan72 inget illa ment men det låter illa när du skriver ” äventyra ” sitt boende pga skuldsatthet när du själv sitter där med miljonskuld. Hade din dotter varit liten när du fick löneutmätning så hade det till slut kanske varit även problem med hyran och till slut så blir den psykiska påfrestningen så stor att du inte heller klarat det.
På forumet har det i olika trådar varit personer som stått utan bostad som även har barn och hamnat där av olika anledningar.
Som sagt allt är inte svart eller vitt och jag håller inte med dig och tycker att ditt inlägg ej är okej.
Du har dock frihet att skriva vad du vill såklart.

Nä, Du håller sällan med om något som jag skriver & det är helt OK... :)
Vi lever ju än så länge i en fri värld :)

Jag reagera lite hårt, min förklaring är lite konstig med kort och gott så tolkade jag lite som att det är lugnt att köra bil onykter så länge man inte kör ihjäl nån...sry sry jag låter den stå kvar.

Jag reagera lite hårt, min förklaring är lite konstig med kort och gott så tolkade jag lite som att det är lugnt att köra bil onykter så länge man inte kör ihjäl nån...sry sry jag låter den stå kvar.

Tack för Ditt förtydligande, men så menade jag inte!
Folk får kalla mig ”bezzerwizzer” bäst dom vill, men om igen, så efter 20+ år i branschen, så ser vi många gånger absolut TRAGIK som leder upp till bostadslöshet, men nästan lika ofta handlar det om prioriteringar. Folk som medvetet lägger sina pengar på festande, resor, etc och därmed medvetet inte tar ansvar för sitt boende.
Vi ser ofta oxå enorm störnings problematik i våra fastigheter. Varning på varning skickas ut. Allt för att säkerställa övriga boendes trygghet, för visst har alla rätt till ett tryggt boende?
Likväl råder ingen bot och bättring & när det inte sker, så är det dessvärre vräkning som gäller.
Det finns många parametrar som måste och skall tas i beaktelse innan en vräkning sker. Fastighetsägare tar inte lättvindigt på denna problematik & som sagt, besittningsskyddet är starkt för en hyresgäst...
Vi måste även meddela Socialen direkt när ett problem blir återkommande vare sig det rör sig om obetald hyra eller störnings ärenden. Socialen är de som borde ”step in”, men så sker sällan förrän vräkningen är ett faktum.
Privata fastighetsbolag bedriver ingen välgörenhet. Vi ska säkerställa att hyrorna kommer in och att alla boende i fastigheten kan känna sig trygga i sin miljö.

Hade jag haft barn nu i min sits hade jag och barnet lätt blivit bostadslösa.. Exempel: skilsmässor kan ställa till det o att hänga sig kvar när man inte får eller är önskad .. ja då kvittar det .. man äventyrar inte - man blir utsparkad i en kyla där ny bostad näst intilll är omöjligt pga skulderna. Jag hade tur som hann ordna bostad innan det föll - det har inte alla.
Men jag vet inte om du menar att de med omtndig barn ska tänka mer på att inte skuldsätta sig?
Visst äventyrar vi det allihop. Även den som har ”första-handskontrakt” riskerar sitt boende .. det kan hända saker på vägen ingen kan förutse. Granne från helvete, brand, försäljning .. besittningsskydd .. visst men om ägaren påstår att man förverkat sin hyresrätt av märkliga anledningar så är en rättslig process både dyr o tung. Ord mit ord mot en som kanske har en miljon i skuld ..
Alla är utsatta. & de med barn såklart mer.
Finns det något tillfälle där jag kan hjälpa till med mina resurser så öppnar jag mer än gärna dörren. Att belägga skuldsatta med barn ännu mer är inte ok.

Tack för Ditt förtydligande, men så menade jag inte!
Folk får kalla mig ”bezzerwizzer” bäst dom vill, men om igen, så efter 20+ år i branschen, så ser vi många gånger absolut TRAGIK som leder upp till bostadslöshet, men nästan lika ofta handlar det om prioriteringar. Folk som medvetet lägger sina pengar på festande, resor, etc och därmed medvetet inte tar ansvar för sitt boende.
Vi ser ofta oxå enorm störnings problematik i våra fastigheter. Varning på varning skickas ut. Allt för att säkerställa övriga boendes trygghet, för visst har alla rätt till ett tryggt boende?
Likväl råder ingen bot och bättring & när det inte sker, så är det dessvärre vräkning som gäller.
Det finns många parametrar som måste och skall tas i beaktelse innan en vräkning sker. Fastighetsägare tar inte lättvindigt på denna problematik & som sagt, besittningsskyddet är starkt för en hyresgäst...
Vi måste även meddela Socialen direkt när ett problem blir återkommande vare sig det rör sig om obetald hyra eller störnings ärenden. Socialen är de som borde ”step in”, men så sker sällan förrän vräkningen är ett faktum.
Privata fastighetsbolag bedriver ingen välgörenhet. Vi ska säkerställa att hyrorna kommer in och att alla boende i fastigheten kan känna sig trygga i sin miljö.

Även en person som prioriterar att festa istället för att betala hyran, kan ha olika typer av problem kanske just med prioriteringar, förnekelse är rätt vanligt det handlar ju oftast av nån bakomliggande orsak i alla fall. Oftast förstår folk inte i sitt medvetande vad som kan hända om man inte skärper sig förens det är för sent.

Säger inte att du har fel men min uppfattning är att det är ytterst ovanligt att en helt "frisk" person som är medveten om konsekvenserna bara rent ut sagt "skiter i" /prioriterar fel för att det är det de vill.

Vågar nästan ta gift på att minst 80% av de som hamnar där, om de får frågan "hur kunde du låta detta ske" så är svaret "jag vet inte" och det beror troligtvis på förnekelse. Man hamnar i sånt av massa olika anledningar så klart. Och bara för att en person sabbar sin ekonomi på grund av festande är inte den personen automatiskt mindre ansvarsfull än en som hamnat där på grund av missbruk. För troligtvis är festandet bara ett annat sätt att fly än spel eller alkohol/droger.

Som spelmissbrukare känner jag själv av att folk inte kan förstå vad jag gjort när de utgår från sig själva, vilket tyvärr de flesta gör, men träffar jag på nån med nån form av riktigt empati och förmåga att sätta sig in i andras värld och som kanske har erfarenhet av missbruk, då blir det nått helt annat för de personerna dömer inte de är oftast intresserade istället för de vill förstå.

Känns som det kanske kanske är så att du är en sån som tänker "jag skulle aldrig" för att du utgår från din verklighet, dina erfarenheter och tankar, inte personen du möter. Vill inte låta så anklagande som jag gör, men just det här med "jag skulle aldrig" är nått jag mött så ofta personligen och blivit dömd för att det sänkt mig och har garanterat förlängt tiden som det tagit för mig att nå dit jag är idag.

Även en person som prioriterar att festa istället för att betala hyran, kan ha olika typer av problem kanske just med prioriteringar, förnekelse är rätt vanligt det handlar ju oftast av nån bakomliggande orsak i alla fall. Oftast förstår folk inte i sitt medvetande vad som kan hända om man inte skärper sig förens det är för sent.

Säger inte att du har fel men min uppfattning är att det är ytterst ovanligt att en helt "frisk" person som är medveten om konsekvenserna bara rent ut sagt "skiter i" /prioriterar fel för att det är det de vill.

Vågar nästan ta gift på att minst 80% av de som hamnar där, om de får frågan "hur kunde du låta detta ske" så är svaret "jag vet inte" och det beror troligtvis på förnekelse. Man hamnar i sånt av massa olika anledningar så klart. Och bara för att en person sabbar sin ekonomi på grund av festande är inte den personen automatiskt mindre ansvarsfull än en som hamnat där på grund av missbruk. För troligtvis är festandet bara ett annat sätt att fly än spel eller alkohol/droger.

Som spelmissbrukare känner jag själv av att folk inte kan förstå vad jag gjort när de utgår från sig själva, vilket tyvärr de flesta gör, men träffar jag på nån med nån form av riktigt empati och förmåga att sätta sig in i andras värld och som kanske har erfarenhet av missbruk, då blir det nått helt annat för de personerna dömer inte de är oftast intresserade istället för de vill förstå.

Känns som det kanske kanske är så att du är en sån som tänker "jag skulle aldrig" för att du utgår från din verklighet, dina erfarenheter och tankar, inte personen du möter. Vill inte låta så anklagande som jag gör, men just det här med "jag skulle aldrig" är nått jag mött så ofta personligen och blivit dömd för att det sänkt mig och har garanterat förlängt tiden som det tagit för mig att nå dit jag är idag.

Detta beklagar jag självklart innerligt! :(
Jag pratar enkom utifrån hur vi på Fastighetsbolagen resonerar och tänker. Vad våra ägare begär av oss. Jag har arbetat på många stora fastighetsbolag och arbetssättet är detsamma. Vi bedriver ingen välgörenhet. Enkom de kommunala fastighetsbolagen har ibland en mer tolerant och kanske även ett mer humant sätt att arbeta på. Detta vet jag dock inte med säkerhet.
När det kommer till vårt agerande gentemot hyresgäster, så har vi tydliga direktiv att förhålla oss till. Vad mina känslor innefattar tas ingen hänsyn till... :(

...men jag hör vad Du säger & tar det till mig... fair enough?!! :)

Detta beklagar jag självklart innerligt! :(
Jag pratar enkom utifrån hur vi på Fastighetsbolagen resonerar och tänker. Vad våra ägare begär av oss. Jag har arbetat på många stora fastighetsbolag och arbetssättet är detsamma. Vi bedriver ingen välgörenhet. Enkom de kommunala fastighetsbolagen har ibland en mer tolerant och kanske även ett mer humant sätt att arbeta på. Detta vet jag dock inte med säkerhet.
När det kommer till vårt agerande gentemot hyresgäster, så har vi tydliga direktiv att förhålla oss till. Vad mina känslor innefattar tas ingen hänsyn till... :(

Ok det kändes när jag läste din trådstart som att du tyckte att alla med barn som blir vräkta är oansvariga och inte lämpliga som föräldrar i alla fall om det till synes handlar om "prioriteringar".

Men i ditt svar nu lät det annorlunda. Så om jag missuppfattat ditt första inlägg ber jag om ursäkt för det.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp