Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Vräkning akut

Hej,

Jag har under 1 års tid gått på spelbehandling och inte spelat. Men denna månad fick jag tyvärr återfall och inte betalade hyran.

Jag hyr lägenhet i andra hand av en privatperson. I avtalet är det 3 månaders uppsäggningstid åt båda håll. Men om man bryter mot avtalet som jag så kan han säga upp direkt och jag måste flytta inom 5 dagar. Han har sagt upp kontraktet.

Jag har panik. Har inte möjlighet att flytta eller hitta ny boende på så kort tid. Han säger att han kommer att komma och slänga ut mig om 5 dagar.

När man hyr en lägenhet i första hand av en bostadbolag så vet jag att de måste ansöka hos kronofongden först och det är bara de som kan vräka.

Men hur funkar det i det här fallet när det är andra hand och privatperson? Kan han vräka mig om 5 dagar som han säger? Han säger att han kommer bytta nyckel och slänga ut mina saker. Snälla hjälp.

Hej,

Jag har under 1 års tid gått på spelbehandling och inte spelat. Men denna månad fick jag tyvärr återfall och inte betalade hyran.

Jag hyr lägenhet i andra hand av en privatperson. I avtalet är det 3 månaders uppsäggningstid åt båda håll. Men om man bryter mot avtalet som jag så kan han säga upp direkt och jag måste flytta inom 5 dagar. Han har sagt upp kontraktet.

Jag har panik. Har inte möjlighet att flytta eller hitta ny boende på så kort tid. Han säger att han kommer att komma och slänga ut mig om 5 dagar.

När man hyr en lägenhet i första hand av en bostadbolag så vet jag att de måste ansöka hos kronofongden först och det är bara de som kan vräka.

Men hur funkar det i det här fallet när det är andra hand och privatperson? Kan han vräka mig om 5 dagar som han säger? Han säger att han kommer bytta nyckel och slänga ut mina saker. Snälla hjälp.
Även om du hyr i andra hand så finns vissa saker som inte kan avtalas bort.
Att du måste flytta inom 5 dagar är en sådan sak som inte stämmer.
Kontakta hyresgästföreningen så hjälper dem dig om du är medlem.

Även om du hyr i andra hand så finns vissa saker som inte kan avtalas bort.
Att du måste flytta inom 5 dagar är en sådan sak som inte stämmer.
Kontakta hyresgästföreningen så hjälper dem dig om du är medlem.
Menar du att han inte kan vräka mig om 5 dagar? Behöver han fortfarande ansöka hos kronofongden? Vad gör jag om han byter lås?

Jag bifogar text det står i avtalet nedan. Sista punkten står det att man ska flytta inom 5 dagar. Han säger att han kommer vräka mig på tisdag nästa vecka då de 5 dagsr har gått.

Bilagor

• IMG-20250130-WA0000.jpg
    IMG-20250130-WA0000.jpg
    212.7 KB · Visningar: 33
Menar du att han inte kan vräka mig om 5 dagar? Behöver han fortfarande ansöka hos kronofongden? Vad gör jag om han byter lås?

Jag bifogar text det står i avtalet nedan. Sista punkten står det att man ska flytta inom 5 dagar. Han säger att han kommer vräka mig på tisdag nästa vecka då de 5 dagsr har gått.
Han kan inte vräka dig utan Kronofogden, enbart kronofogden kan besluta om vräkning.
Det där är ett "avtal" som är till för att skrämmas. Funkar ju bevisligen då du funderar på att följa det.

Han kan inte vräka dig utan Kronofogden, enbart kronofogden kan besluta om vräkning.
Det där är ett "avtal" som är till för att skrämmas. Funkar ju bevisligen då du funderar på att följa det.
Okej, tack.
Jag vet inte hur sånt här funkar det är därför jag frågar. Jag har panik just nu.
För han hitar mig att komma och bytta lås och slänga ut mina saker. Han sa att han kommer 4/2 kl. 18:30. Vad göra jag då?

Okej, tack.
Jag vet inte hur sånt här funkar det är därför jag frågar. Jag har panik just nu.
För han hitar mig att komma och bytta lås och slänga ut mina saker. Han sa att han kommer 4/2 kl. 18:30. Vad göra jag då?
Ringa polisen.

Men, du kan ju inleda med att meddela att han får gå via Kronofogden för vräkningen. ALternativt göra upp en plan för hur du ska kunna komma på rätt köl med din hyra igen.
Personen i fråga behöver garanterat dessa pengarna för att i sin tur betala kostnaderna för bostaden så du har ju inte bara satt dig själv i skiten (Om det nu inte är överhyra, men då kan du ansöka om att få återbelat hyran https://www.hyresgastforeningen.se/stod-och-rad/andrahand-och-inneboende/hyr-du-till-ockerhyra/ )

Okej, tack.
Försök att prata med honom och ev. få till en uppgörelse där du lovar reglera hyresskulden på ett för honom acceptabelt sätt.
Att förlora rätten att bo i lägenheten för att sedan riskera bli vräkt efter en tid förvårar ju om inte annat möjligheten till nytt hyreskontrakt i närtid hos andra hyresvärdar.

Jag tror att den du hyr av faktiskt har rätt att säga upp kontraktet eftersom i avtalet står 5 dagar om du bryter mot avtalet och det har ju du gjort. Det behöver inte kallas vräkning.
Nån får gärna rätta mig om jag har fel men när det gäller andrahandsuthyrning så tror jag inte att man har samma skydd som vid förstahandskontrakt

I bästa fall där du bo kvar tre månader och hitta annat boende under tiden.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp