Hej,
Jag har samma erfarenheter av Vivus och Onea. Har fått låna av dom om och om igen trots inkasso och kronofogden.
Ibland kan det dock vara några veckors "karens tid", känns som man måste falla ur alla delar av deras sstem först.
Sen har jag en helt annan uppfattning ang tid till kronofogden, detta var dock ett tag sedan så det kan ha ändrats, men senast i Jan i år hade jag med dom att göra.
Jag tycker dom ältar och ältar, ringer och skickar brev och mail.
Jag var 376 dagar sen med betalning till både vivus och onea, det skickades aldrig till KF, dock så kom ett brev efter 376 dagar med ett erbjudande om att dom skrev av räntan och jag endast betalade kapitalbeloppet!
Men detta varierar säkert från fall till fall
Mvh/Miklo
Sistnämnda variant låter som att deras handläggare eller system, utifrån uppgifter dom har om dig, taxerad inkomst osv, bedömt att det helt enkelt inte var lönt att lägga över ärendet till KFM, utan låtit det legat kvar på långtidsbevakning, och emellanåt brukar man köra "räder" på långtidsbevakningsskulder för att få lös lite pengar, man plockar ut skulder utifrån vissa kriterier, låter dom betala kapitalskuld mot avskrivning av resten, kapitalskuld och hälften av räntorna och skriver bort avgifter och resten av räntor, osv, varianterna är oändliga.