Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Vivus hjälp

Hej.
hoppar in här i tråden, fick ett Mail idag från vivus att krediten är uppsagd. Dom skriver att dom ska ta rättsliga åtgärder och kan leda till betalningsanmärkning. Vågar man härda ut fler dagar pch hoppas det går till gothia eller vad gör man? Har pratat med dom flertal gånger men dom hjälper ju inte till för att vara inkasso för att slippa det rättsliga. Hur hade ni gjort?
Tack på förhand.
Till att börja med ska man ju försöka göra det man kan för att betala.
Om inte tycker jag du ska vänta ut tills att det skickas till inkasso och under tiden försöka räkna på din ekonomiska situation så att du vet på ett ungefär vad du ska kunna ge för förslag (belopp per månad att betala) gällande avbetalningsplan hos inkassobolaget som du kommer hamna hos som till 95 % sannolikhet kommer att vara Arvato Finance, det vill säga Gothia inkasso.

Till att börja med ska man ju försöka göra det man kan för att betala.
Om inte tycker jag du ska vänta ut tills att det skickas till inkasso och under tiden försöka räkna på din ekonomiska situation så att du vet på ett ungefär vad du ska kunna ge för förslag (belopp per månad att betala) gällande avbetalningsplan hos inkassobolaget som du kommer hamna hos som till 95 % sannolikhet kommer att vara Arvato Finance, det vill säga Gothia inkasso.
Jag har betalt in det jag kan per månad men dom är inte nöjda ändå. Omöjliga att prata med.
okej jag får ha is imagen och vänta och se.
tack för ditt svar.

Jag fick detta trevliga mailet idag:

Hej!

Då vi trots upprepade påminnelser inte erhållit någon betalning från dig har vi tvingats säga upp din kredit. Det betyder att hela lånesumman har förfallit till omedelbar betalning och ditt ärende kan komma att överlämnas till Kronofogdemyndigheten.

Du har dock fortfarande möjlighet att återupprätta ditt avtal. För att göra detta måste du betala in det förfallna beloppet. Din betalning ska vara oss tillhanda omgående, för att undvika att vi vidtar rättsliga åtgärder.

För att slutbetala ber vi dig kontakta oss för dagsaktuell skuld då vi beräknar dröjsmålsränta på kapitalbeloppet fram till dess att betalningen mottagits.

Har du ingen möjlighet att betala din skuld just nu? Ring oss omgående på telefon 08-420 400 21. Vi vill gärna försöka hitta en lösning tillsammans med dig!

Med vänlig hälsning Vivus Inkasso

Det roliga är att jag försökt få fram en vettig avbetalningsplan på Mail men de har vägrat att gå med på detta. Så nu har jag blockat deras nummer för orkar inte med att bli uppringd och skrämd hela tiden. Så ja då får jag också chansa på att det kommer gå vidare till arvato och inte kronofogden!

Jag fick detta trevliga mailet idag:

Hej!

Då vi trots upprepade påminnelser inte erhållit någon betalning från dig har vi tvingats säga upp din kredit. Det betyder att hela lånesumman har förfallit till omedelbar betalning och ditt ärende kan komma att överlämnas till Kronofogdemyndigheten.

Du har dock fortfarande möjlighet att återupprätta ditt avtal. För att göra detta måste du betala in det förfallna beloppet. Din betalning ska vara oss tillhanda omgående, för att undvika att vi vidtar rättsliga åtgärder.

För att slutbetala ber vi dig kontakta oss för dagsaktuell skuld då vi beräknar dröjsmålsränta på kapitalbeloppet fram till dess att betalningen mottagits.

Har du ingen möjlighet att betala din skuld just nu? Ring oss omgående på telefon 08-420 400 21. Vi vill gärna försöka hitta en lösning tillsammans med dig!

Med vänlig hälsning Vivus Inkasso

Det roliga är att jag försökt få fram en vettig avbetalningsplan på Mail men de har vägrat att gå med på detta. Så nu har jag blockat deras nummer för orkar inte med att bli uppringd och skrämd hela tiden. Så ja då får jag också chansa på att det kommer gå vidare till arvato och inte kronofogden!
Förstår inte varför de skriver att man ska ringa dem för att hitta en "lösning". Det har de inte hjälpt till med förut. Oftast är deras lösning att man ska betala typ 10 000 kr omgående för att de ska kunna tänka sig att ge en plan.

Okej, så ingen Kalle eller anmärkning. Fan dom kör verkligen skrämsel teknik :(
De vet att folk blir rädda att få anmärkning, så de kör med det. Jag frågade de om de verkligen kommer att skicka till Kf, JA sa de flera ggr, men min skuld gick till Gothia.

Förstår inte varför de skriver att man ska ringa dem för att hitta en "lösning". Det har de inte hjälpt till med förut. Oftast är deras lösning att man ska betala typ 10 000 kr omgående för att de ska kunna tänka sig att ge en plan.
Ja men precis det är ju helt sjukt att de inte ens verkar vilja hitta en lösning.
För pengarna vill de ju såklart ha! Men men då får man ha lite mer is i magen och vänta tills de skickar det till gothia.

Usch nu blev jag orolig igen:
Vad tror ni? Vad ska jag göra?

Hej, tack för ditt mail!

Vi ber om ursäkt för den fördröjda svarstiden.

Det rör sig inte om skrämselpropaganda. Då vi primärt sett bedriver vår egen inkasso är det inom vår rätt att vid uppsägning ta ärendet vidare till Kronofogden. Att ärendet skulle överlämnas till en extern inkasso är ingenting som är garanterat, och är ingen regelbunden rutin.

Vi vill även betona att all information kring vår verksamhet som inte kommer direkt från oss kan vara utdaterad eller rent felaktig. Vi rekommenderar att du besöker Vivus.se för aktuell information kring vår produkt. De allmänna villkoren samt vår integritetspolicy finns alltid tillgänglig och uppdateras alltid direkt vid eventuell ändring.

Lägsta beloppet kan inte sänkas eftersom det är en förlängningskostnad uträknad utifrån den totala skulden, detta enligt avtalet du godkänt. Det finns ingen fast månadskostnad då Vivus är en korttidskredit.

Vid övriga frågor är du välkommen att ringa in till oss.

Med vänliga hälsningar,
Gustav

4Finance AB

Så klart att det alltid finns en viss risk när man släpper skulder men min egna erfarenhet är att när jag frågade om de verkligen kommer att skicka till Kf sa de Ja. Jag pratade med de i telefon och frågade flera ggr och de sa att betalar inte jag typ 12 000 kr så skickar de till kf. Hade jag haft pengarna så kanske att jag hade betalat (av ren rädsla) men det hade jag inte och det sista jag sa till killen jag pratade med var Ja men då så, då får ni skicka till Kf.
Sen gick det till Gothia.

Jag skulle inte provocera dem om jag var du med att diskutera med dem huruvida det är skrämselpropaganda fr deras sida eller inte för de kanske skickar till kf bara för det.

Men såvida jag vet har ingen här på forumet fått sin skuld skickat till Kf.

Förstår att det känns jobbigt att veta hur man ska göra. Jag hade inte pengarna de ville ha så jag hade inget val än att släppa.
Detär enormt stressande att ha skuld hos Vivus om man inte kan betala tillbaka, det är ett helvete! Så jag är glad att jag slipper dem!

Skickar dom påminnelse hem via post eller sköts allt digitalt ?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp