Långivare med aktiv utlåning

1. Klaralån - Lån utan UC
2. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
3. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Zmarta - Jämför lån (ny)
5. Tomly - Lån utan UC
6. Kredio - Lån utan UC
7. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
8. Binly - Lån utan UC
9. Brixo - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Credifi - Lån utan UC
12. Nätlån - Lån utan UC
13. Merax - Swish-utbetalning, ingen UC

Vivus avbetalningsplan möjligt eller inte???

Eftersom jag ska lösa mitt Onealån när skatteåterbetalningen kommer så kontaktade jag Vivus för att höra om jag samtidigt kunde få en avbetalningsplan på min skuld hos dem. Enligt deras lånevillkor kan jag som låntagare själv ansöka om avbetalningsplan. Men till min förvåning fick jag till svar att det var inte alls säkert att jag fick det trots det som stod i villkoren. Handläggaren tyckte istället att jag skulle förlänga och delbetala ner skulden.
Jag sa då att jag ville bli av med skulden utan att vare sig förlänga eller delbetala bara få en avbetalningsplan. Handläggaren svarade mig då att jag borde kontakta inkassoavdelningen för det var de som beviljade avbetalningsplan varvid jag svarade att jag vill inte att detta ska vara något inkassoärende då det står i villkoren att jag har rätt till att få en plan.
Då fick jag till svar att det var endast inkasso som beviljade plan oavsett om jag lät skulden gå dit eller kontaktade dem själv. Helsnurrigt tycker jag så vad gör jag??

My god, blir inte klok på vivus och onea. Prova ring på måndag, prata med en annan handläggare, antagligen ett annat svar... :) Nej men har inte läst villkoren, men står det att man ska få möjlighet till avbetalningsplan innan inkasso?

My god, blir inte klok på vivus och onea. Prova ring på måndag, prata med en annan handläggare, antagligen ett annat svar... :) Nej men har inte läst villkoren, men står det att man ska få möjlighet till avbetalningsplan innan inkasso?[/QU.

Så här står det i dras villkor attt man ska kontakta kundtjänst inte inkasso:

Låntagaren kan hos Vivus ansöka om att betala tillbaka sitt lån enligt en av Vivus fastställd avbetalningsplan. Uppläggningsavgiften för en avbetalningsplan är 170 kronor samt 50 kronor per avisering . De regler som gäller för ansökan om lån gäller även vid en ansökan om avbetalningsplan. Den ränta som utgår för lån som betalas tillbaka enligt avbetalningsplan är i enlighet med vid var tid gällande prislista som finns att hitta på Vivus hemsida eller lämnas av Vivus kundtjänst

My god, blir inte klok på vivus och onea. Prova ring på måndag, prata med en annan handläggare, antagligen ett annat svar... :) Nej men har inte läst villkoren, men står det att man ska få möjlighet till avbetalningsplan innan inkasso?[/QU.

Så här står det i dras villkor attt man ska kontakta kundtjänst inte inkasso:

Låntagaren kan hos Vivus ansöka om att betala tillbaka sitt lån enligt en av Vivus fastställd avbetalningsplan. Uppläggningsavgiften för en avbetalningsplan är 170 kronor samt 50 kronor per avisering . De regler som gäller för ansökan om lån gäller även vid en ansökan om avbetalningsplan. Den ränta som utgår för lån som betalas tillbaka enligt avbetalningsplan är i enlighet med vid var tid gällande prislista som finns att hitta på Vivus hemsida eller lämnas av Vivus kundtjänst

Jo men uppläggningsavgiften hos inkasso är ju 170kr så de menar sitt inkasso i villkoren. Jag har inte fått nån avbetalningsplan förrän lånet hamnat hos deras inkasso, då går det bra att avbetala

Jo men uppläggningsavgiften hos inkasso är ju 170kr så de menar sitt inkasso i villkoren. Jag har inte fått nån avbetalningsplan förrän lånet hamnat hos deras inkasso, då går det bra att avbetala
Då ska de skriva det i villkoren att man ska kontakta deras inkassoavdelning inte kundtjänst. Jag kanske är petig men jag tycker att det som står i lånevillkoren ska gälla där står uttryckligen att jag som låntagare kan begära en avbetalningsplan inte att jag måste låta skulden gå till inkasso först och sen be om en avbetalningsplan.

Senast ändrad:
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp