Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Vilket inkassobolag använder Brixo vid obetald kredit 2025?

Om man blir skickad till KFM hur snabbt får man ett utslag? Alltså hur lång tid tar det att få ett skuldsaldo hos KFM och hur lång tid tar det innan löneutmätning drar igång?
Jag betalade inte ett lån jag har i mars och inte nu k april. Den 2 månader nu.

Om man blir skickad till KFM hur snabbt får man ett utslag? Alltså hur lång tid tar det att få ett skuldsaldo hos KFM och hur lång tid tar det innan löneutmätning drar igång?
Jag betalade inte ett lån jag har i mars och inte nu k april. Den 2 månader nu.
Jag tror processen ser ut ungefär såhär:

Uppskattad väntetid för att bli delgiven efter ärendet kommit till KFM: 2-6 vardagar. Skulle gissa på ca 1 arbetsvecka.

1746196431927.png

Sen beror det på hur länge du väntar med att skriva under delgivningen. Jag brukar säga att 4-5 veckor inte är någon fara.

Efter man skrivit på delgivning så får man "att betala", betalar man inte så tickar tiden mot utslag.

Uppskattad väntetid för utslag efter ”att betala” 4 månader:

1746196404605.png

Efter utslag så ska det verkställas:
Uppskattad väntetid: 25 vardagar

1746196575072.png
Efter verkställighet så får man dokumentet om inkomstuppgifter.
Man har 14 dagar på sig att fylla i det. Så man kan vänta till dag 14 utan att göra något fel.

Sen efter man skrivit på inkomstuppgifter så tar det 1-3 arbetsdagar innan löneutmätningsbeskedet kommer till dig och arbetsgivaren.

Så uppskattad väntetid om man väntar 4 veckor med att skriva under delgivning: 2-6 arbetsdagar + 4 veckor + 4 månader + 5 veckor + 2 veckor + någon arbetsdag.

Så uppskattat ca 6-7 månader total tid från att ärendet trillar in hos KFM till Löneutmätningen är igång. Sen så kan det diffa en del. Sett dom som fått igång löneutmätning efter 3-4 månader och dom som väntat 1 år. Så verkar inte vara någon exakt vetenskap.
Men uppskattat ca ett halvår.

Senast ändrad:
Man bör inte ta info här som sanning.
Det är tex inte så att det kommer ett "skuld att betala" efter delgivningen, det kommer ett utslag och inget annat.

Man bör inte ta info här som sanning.
Det är tex inte så att det kommer ett "skuld att betala" efter delgivningen, det kommer ett utslag och inget annat.
I det utslaget/brevet/kravet att någon ska betala så står det ”skuld att betala” det är samma sak som vi pratar om. Men betalar man inte det som står i brevet så går det till beslut efter ca 4 månader är uppskattad väntetid.

Tidsestimeringen som jag räknat ihop är från KFM själva. Och den ändras inte för att namnet på brevet tydligen inte hade juridiskt korrekt term i vad jag skrev.

Man ska inte missa poängen över en felaktig term.

I det utslaget/brevet/kravet att någon ska betala så står det ”skuld att betala” det är samma sak som vi pratar om. Men betalar man inte det som står i brevet så går det till beslut efter ca 4 månader är uppskattad väntetid.

Tidsestimeringen som jag räknat ihop är från KFM själva. Och den ändras inte för att namnet på brevet tydligen inte hade juridiskt korrekt term i vad jag skrev.

Man ska inte missa poängen över en felaktig term.

Efter man skrivit på delgivning så får man "att betala", betalar man inte så tickar tiden mot utslag.

Nej. Efter man skrivit på delgivningen kommer utslag. Därefter kan brevet med rubriken skuld att betala komma.

Nej. Efter man skrivit på delgivningen kommer utslag. Därefter kan brevet med rubriken skuld att betala komma.
Tack för rättelse då. Men estimerade tiden blir fortfarande samma i detta fall för hela processen

Okej. Så, att jag får behålla min skatteåterbäring i juni borde vara säkrad?! Stressad att något ska hinna hända och att KFM behåller den och pytsar ut på annat håll….

Okej. Så, att jag får behålla min skatteåterbäring i juni borde vara säkrad?! Stressad att något ska hinna hända och att KFM behåller den och pytsar ut på annat håll….
Ja det är I praktiken för sent att få in ärenden utan utslag i tid för att vara med där.

Betalar man inom tiden efter man skrivit på delgivningen kommer väl inget utslag? Viktigt ha kontakt med företaget så de drar tillbaka i ärendet från KFM i och med med att betalning skett inom tiden, även fast de säger att de gör det skulle jag säkerställa detta.

Ja precis jag fick betala 3000 för att de skulle dra tillbaka det o sen fick jag avbetplan på 2000kr /månad. Hade svårt att betala 2000kr i månaden så de godtog 700kr de 2 första månaderna o därefter 2000kr/månad
Hur stor var din skuld när den kom till kronofogden? De vill ha 3000 kr på en skuld på 3800 som de skickat till KF. Håller de vad de lovar och drar tillbaka om jag betalar?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp