Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Anger du alltid deklarerade /12? Jag har inte gjort det, har givit min baslön vilket är väsentligt lägre. Kanske har större möjligheter om jag anger den deklarerade?
Nuvarande fasta månadslönen. När jag hade varierad lön så fast lön plus tillägg i underkant. T ex när jag hade 6 - 8000 kr i ob per månad angav jag fast lön plus 6000.
Räknar inte med inkomst från kapital osv när jag har det. Dvs den lön jag anger är i underkant mot vad jag tjänar och vad jag kommer deklarera i inkomst nästa gång.
Kan dela med mig av en branschstandard jag fick höra från en väldigt insatt person. Om man gör en ansökan och inkomsten diffar mer än 10% från föregående år så blir det per automatik manuell kontroll hos många banker.
Det vill säga om du deklarerade 400.000 så kan man ta 400.000/12= 33.333, men uppskattar man ex att lönen kommer åka under året med 9% så kan man ta: 33.333 x 1,09 = 36.333kr i ansökan utan att få kontroll. Tror man att den ökar med 5% så tar man 33.333 x1.05, ökar den med än 10% får man skriva in det men räkna med en kontroll.
Ni förstår poängen av detta hur man räknar i en ansökan
Härligt med många svar. Det verkar vara lite olika bud här. Vissa kör på förra årets deklarerade inkomst, andra på nuvarande grundlön, någon på deklarerad plus barnbidrag. Kul, det finns inte något klart svar. Något som i alla fall är tydligt är att det är dumt att medvetet ljuga och ange en inkomst som är felaktig --> det är bedrägeri.
Rätt eller fel att räkna med kommande lönehöjning? Rätt eller fel att räkna med vanligt förekommande tillägg såsom bonus eller ob-tillägg?
Jag tycker att man ska försöka pricka in vad man kommer att deklarera i innevarande år, även om det innehåller förväntning om bonus/tillägg/löneökning. Man riskerar att ange en för hög, men om det är en realistisk plan tycker jag att det är okej (och inte i närheten av bedrägeri). Att ange en lägre inkomst än nödvändigt tycker jag bara är onödigt.