Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Vilken inkomst anger ni vid ansökan?

Hej!
Jag funderar lite på vilken inkomst och boendekostnader man ska ange i en låneansökan för att få så bra låneerbjudanden som möjligt. Jag brukar alltid ange min UC inkomst + 10 eller 20 procent för att få så bra erbjudanden som möjligt.
Vet inte om det är smart, men funkar bra för mig. En del långivare begär inte arbetsgivarintyg och även om de kollar arbetsgivarintyg så är det ju ganska nära sanningen. Jag tänker att det värsta som kan hända är att de räknar ner min inkomst till uc-inkomsten eller till arbetsgivarintyget.

Är jag tokig, eller låter det här som ett bra sätt? Gör ni andra så här? Finns det någon som har blivit "bränd" på att göra såhär? Och vad är den optimala nivån att "plussa" sin inkomst. Är det 10% är det 30%?
Någon med egna erfarenheter av att skarva på inkomsten?

Hej!
Jag funderar lite på vilken inkomst och boendekostnader man ska ange i en låneansökan för att få så bra låneerbjudanden som möjligt. Jag brukar alltid ange min UC inkomst + 10 eller 20 procent för att få så bra erbjudanden som möjligt.
Vet inte om det är smart, men funkar bra för mig. En del långivare begär inte arbetsgivarintyg och även om de kollar arbetsgivarintyg så är det ju ganska nära sanningen. Jag tänker att det värsta som kan hända är att de räknar ner min inkomst till uc-inkomsten eller till arbetsgivarintyget.

Är jag tokig, eller låter det här som ett bra sätt? Gör ni andra så här? Finns det någon som har blivit "bränd" på att göra såhär? Och vad är den optimala nivån att "plussa" sin inkomst. Är det 10% är det 30%?
Någon med egna erfarenheter av att skarva på inkomsten?

Det klassas som bedrägeri att ange falska uppgifter i samband med ansökan för att tillskansa sig ett lån man ej är kreditvärdig till. Så det värsta som kan hända är att kreditgivaren uppmärksammar detta och polisanmäler dig för bedrägeri/bedrägeriförsök.

Jag rekommenderar att du är ärlig när du anger uppgifterna i din ansökan. Risken är dock liten att du blir upptäckt men man bör fråga sig om det är värt det.

Så länge du betalar lånet kan det inte bli bedrägeri. Först när banken tar skada så kan det eventuellt vara bedrägeri

Så länge du betalar lånet kan det inte bli bedrägeri. Först när banken tar skada så kan det eventuellt vara bedrägeri

Låter underligt! Uppenbarligen så vilseleder TS banken och det är brottsligt.

Skulle TS få ett lån från banken och banken upptäcker detta senare så bör banken kunna riva lånet och kräva tillbaka pengarna från TS då avtalet slöts på felaktiga grunder, banken polisanmäler antagligen också TS för sakens skull.

Eftersom det är uppsåtligen så att TS anger en felaktig inkomst så känns det som att det är helt kört i en eventuell dispyt!

Jag brukar ange den som jag vanligast/senaste fick och det är lite högre än taxerad inkomst. Funkar dem flesta gånger iaf.
Men jag har fått visa lite lönespecar

Det är väl inte alla som vet sin årsinkomst. Skulle jag visa upp årets lönespecifikationer så kan man få för sig att jag tjänar hundratusen mer om året än vad jag gissar att jag kommer att landa på när året är slut, men det är bara gissningar från min sida då inkomsten är ganska oregelbunden. Så jag vet inte riktigt vad jag skall skriva om jag behöver uppge min lön, men är man sig själv närmast så gissar man väl på ett belopp i den övre delen av spannet...

Jag har ob o får lönehöjningar på ca 800 per år. Anger alltid förra årets årsinkomst delat på 12 som syns på uc

jag anger antingen den deklarerade inkomsten eller en inkomst som jag kan stödja med med lönespecifikationer.
lite jobbigt om dom begär kompletteringar och så kan man inte styrka det man har angivit

Deklarerade alltid.

Nuvarande inkomst plus barnbidrag. Aldrig varit problem.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp