Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Vilken återbetalningstid ger bäst ränta

Hej!
Frågan har säkert varit uppe tidigare...

Skall jag välja lång återbetalningstid och göra extra amorteringar eller välja så kort återbetalningstid som möjligt för att få bäst ränta?

En kort återbetalningstid innebär ju lägre risk samtidigt som en högre månadskostnad innebär en större risk.

Ställde samma fråga här på forumet för ca två veckor sen. Fick inget riktigt svar på frågan

Jag mejlade dock Advisa och de svarade med följande

Långivarna gör en samlad kreditbedömning baserat på hur väl de anser att du kommer kunna betala tillbaka på lånet eller inte. Önskat belopp eller återbetalningstid är ingenting de vanligtvis tar med i sin bedömning.
Vi rekommenderar alltid att man skickar in de önskemål man helst skulle vilja få för att sedan få sitt erbjudande från banken. De kommer lämna den återbetalningstid som de kan erbjuda dig.

Jag tolkar det som att räntan inte påverkas av återbetalningstiden man väljer MEN det kan ju variera från bank till bank. Jag hoppas oxå på ett konkret svar inför mitt samlingslån till sommaren

Tack!
Jag föredrar att extraamortera på en lång återbetalningstid men om det leder till högre ränta är det ju inte värt det...

Chansar nog på att ta så kort tid som möjligt. Banken borde ju se det som en lägre risk om skulden minskar fort så länge de bedömt att jag klarar månadskostnaden.

Det enda jag själv märkt av är att om man tar en väldigt kort återbetalningstid blir räntorna högre - antar att långivarna annars inte tjänar tillräckligt på lånet.

Hej,

Banker tenderar att sänka räntan vid högre belopp än lägre belopp om dom anser att du har betalningsförmågan att få den kapitalskulden.

tex, om den första personen fått fel uppgifter om man måste ändra det i efterhand när man ringer upp med resultaten, och man ändrar belopp uppåt kan räntorna sänkas går åt båda hållen.

ändring från 150tkr till 230tkr kan ibland banken erbjuda lägre ränta på 230tkr. Samma sak om man ändrar ner 300tkr till 200tkr kan räntan bli högre på 200tkr än 300tkr. oftast väldigt små skillnader

Tack!
Jag föredrar att extraamortera på en lång återbetalningstid men om det leder till högre ränta är det ju inte värt det...

Chansar nog på att ta så kort tid som möjligt. Banken borde ju se det som en lägre risk om skulden minskar fort så länge de bedömt att jag klarar månadskostnaden.

Av egen erfarenhet så vet jag att ju längre återbetalningstid desto lägre räntor. Det kan dessutom i vissa fall bli avslag om man söker på en kortare återbetalningstid då kalkylen inte håller. Bättre att söka på en längre återbetalningstid då för att inte riskera avslag, och sedan kanske ringa förmedlaren och förkorta återbetalningstiden när du ser att du fått lånet beviljat. Bankerna kan erbjuda dig lägre räntor om dom tror att du ska ha lånet en längre tid, då kan dom sänka räntorna men ändå tjäna pengar på dig för att återbetalningstiden är så lång. Samma med beloppet. Ju högre belopp desto lägre räntor. Jag gjorde en ansökan förra året på 190.000 och det bästa svaret var från Forex bank. Så jag ringde till förmedlaren och ville höja beloppet till 260.000, vilket resulterade i en lägre ränta. 200.000:- kanske är brytpunkten.

Av egen erfarenhet så vet jag att ju längre återbetalningstid desto lägre räntor. Det kan dessutom i vissa fall bli avslag om man söker på en kortare återbetalningstid då kalkylen inte håller. Bättre att söka på en längre återbetalningstid då för att inte riskera avslag, och sedan kanske ringa förmedlaren och förkorta återbetalningstiden när du ser att du fått lånet beviljat. Bankerna kan erbjuda dig lägre räntor om dom tror att du ska ha lånet en längre tid, då kan dom sänka räntorna men ändå tjäna pengar på dig för att återbetalningstiden är så lång. Samma med beloppet. Ju högre belopp desto lägre räntor. Jag gjorde en ansökan förra året på 190.000 och det bästa svaret var från Forex bank. Så jag ringde till förmedlaren och ville höja beloppet till 260.000, vilket resulterade i en lägre ränta. 200.000:- kanske är brytpunkten.

Märkvärdigt kan jag tycka men som kund är det väl bara att acceptera...

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp