Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Vilka lånegivare begär ej lönespec.?

ICA 166k /2509 mån
7,75%

Remember 350k / 4451 mån
13,91%

Marginalen 167k /2149 mån
10,74%

Dessa är alltså mina befintliga lån. Både re: och Marginalen erbjuder möjlighet att utöka lånet, och troligen ICA också men jag vet inte vad det kan röra sig om för summor.

Hade helst velat samla de två minsta lånen till ett enda lån men då behöver jag ytterligare 300k

Jag har redan 684k i synliga lån på UC med en årsinkomst på 261k. Mitt kreditbetyg ligger på 1,3% med 2ff kvar.

Nån lånegivare som hade nappat på dessa förutsättningar, tro?

Du är ju överbelånad sett till inkomst
.... blir lite svårt om det inte är samlingslån du ansöker om

Jo det är ju samlingslån jag är ute efter som sagt.

Jo det är ju samlingslån jag är ute efter som sagt.

Jag tycker någon borde nappa då du har bra betyg och som sagt inte ökar mängden lån men man vet aldrig. Superspännande, söker du så låt oss veta hur det går då vi sannolikt är många andra i liknande sits.

Har svar på din fråga: Avviker din lön mer än 8% från föregående år vill bankerna nästan alltid se bevis. Det vill säga om du tar din deklarerade årslön för föregående år x 1.07 = X. X/12 så är det lugnt. Avviker den mer än 10% gör man alltid manuell kontroll.

Säg att du deklarerade 400 000 förra året. Det motsvarar en månadslön på 400 000/12 = 33 333 kr. Du kan dra på med 7% det vill säga 400 000 x 1.07 = 428 000. 428 000/12 = 35666 kan du skriva in utan att få en manuell granskning på dig om inget annat ser susspekt ut.

Men branchstandard är manuell kontroll över 8% då det räknas som en onormal löneökning. Vissa banker kan gå upp till 10% utan att kolla.

Tror även @Terry_ kan vara intresserad av detta svar. Har nämligen fått en utbildning på det.

Senast ändrad:
Ah, ok tack. Tror att jag har angett fel lön tidigare ,av nån anledning trodde jag att jag hade 240k i årslön men ser nu i redovisningen från jobbet att den ligger på 260k. Så det blir en ökning pga felräkning från min sida. :D

Jag tycker någon borde nappa då du har bra betyg och som sagt inte ökar mängden lån men man vet aldrig. Superspännande, söker du så låt oss veta hur det går då vi sannolikt är många andra i liknande sits.

Fast det konstiga var att sist jag sökte samlingslån via Advisa fick jag ett stort erbjudande på 350k, resten var skitsummor på 20k och 75k. Hur kan det skilja så mycket? Hade det varit annorlunda om jag sökt via ex. Lendo, fastän det är mer eller mindre samma banker..?

Så nu är jag orolig att jag endast kommer bli erbjuden småsummor?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp