Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Vilka lån ska jag ”släppa” för att kunna betala en skatteskuld?

Hej!

Jag har en skatteskuld på cirka 100 000 kr som jag behöver betala i september. För att klara av att betala den har jag skaffat ett extra nattjobb, men jag behöver också ”avstå” från att betala månadsfakturorna för några av mina andra skulder i ett par månader. Tanken är att jag ska kunna ”komma ifatt” innan de går till kronofogden även om de tar vägen förbi inkasso. Jag har som ni förmodligen förstått mängder med skulder, c. 1,7 miljoner kr. Min kreditvärdighet är obefintlig, så det är helt uteslutet att få ett nytt lån. Jag vill göra mitt yttersta för att inte få en betalningsanmärkning. Jag undrar därför hur skulle ni göra rent strategiskt? Jag har skulder hos följande institut.

Marginalen
Resursbank
Remember privatlån
Remember Entercard
Collector
Fairlo
Brixo
Ferrarum
Lumify
Binly
Credifi
Loanstep
Norwegian
Swedbank
Klarna (har precis haft tre betalningsfria månader hos dem).

Jag uppskattar alla tips och råd!
/Sara

En månad när du betalar allt som du ska ? Hur mycket pratar vi om?

Släpp de lånen som inte ger betalningsanmärkning när de skickas vidare till Uc, alltså de lån du har synliga på din Uc.
Men se upp om du har lån som inte rapporterar till Uc men skickas direkt till Kfm istället för inkasso först.

Beroende på vad du tjänar så kanske det kan vara en ide att släppa allt? Höga skulder och sinnessjuka kostnader varje månad så stressen kanske inte är värd det?

Lite offtopic men min spontana tanke

Släpp de lånen som inte ger betalningsanmärkning när de skickas vidare till Uc, alltså de lån du har synliga på din Uc.
Men se upp om du har lån som inte rapporterar till Uc men skickas direkt till Kfm istället för inkasso först.
Tack för svar! Förlåt om jag inte låter lite dum. Men hur tar jag reda på om något skickas direkt till KFM utan att ta vägen förbi inkasso? Och hur vet jag vilka av de synliga lånen på UC inte ger betalningsanmärkning? Finns den här informationen tillgänglig någonstans för att inhämta?

Beroende på vad du tjänar så kanske det kan vara en ide att släppa allt? Höga skulder och sinnessjuka kostnader varje månad så stressen kanske inte är värd det?

Lite offtopic men min spontana tanke
Tack för svar! Den tanken har slagit mig många gånger, men jag vill kämpa lite till. Stressen har jag ”vant” mig vid. Jag minns inte längre en tid innan den . Det är en lättnad dock att skriva lite om detta här.

Tack för svar! Den tanken har slagit mig många gånger, men jag vill kämpa lite till. Stressen har jag ”vant” mig vid. Jag minns inte längre en tid innan den . Det är en lättnad dock att skriva lite om detta här.
Tänk på hälsan först. Det är lite farligt när man vant sej vid stressen för då kanske man inte märker de varningssignaler som kroppen sänder ut när det blir för mkt.
Jag tänker, tänk om du faktiskt blir sjuk o inte kan jobba som du gör.
Jag har varit där...Vet vad långvarig stress o överbelastning gör med kroppen o hjärnan.
Ta hand om dig!

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp