Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Vilka aktörer bedömer en aktuell inkomst?

Jag undrar om det finns några aktörer som ni vet bedömer den aktuella lönen och inte bara den deklarerade inkomsten vid en ansökan om samlingslån via ex Lendo?

Jag tänker på att om man fått en rejält mkt högre lön än den deklarerade som är från året före…

Tacksam för all ev info gällande ev aktörer på marknaden!

Exempelvis att man har haft 30000kr i månadslön och då 360000kr i deklarerad inkomst, men sen får du ett nytt jobb med 50000kr i månaden mitt i ett kalenderår…

Handelsbanken var tillmötesgående när jag gick från 37000 till 50000 i månadslön för ett par år sedan. De ville ha mailadressen till min chef tillika VD dit de skickade ett mail och han intygande att jag har en ny lön och att jag fortfarande var tillsvidareanställd. Och direkt när de fick svaret så godkändes min ansökan.

Dock gällde det utökande av bolån i mitt fall och jag kontaktade banken personligen.

Vad gäller blancolån tror jag det kan bli knepigt. Det finns ju också en faktor i att de vill se att inkomsten är stabil över tid-ofta har man ju t.ex. provanställning i sex månader och högre risk att få sin anställning avslutad. Det handlar ju ”bara” om runt ett-två år tills den deklarerade inkomsten syns, vilket då i sig ger banken/långivaren trygghet att den nya inkomsten är varaktigare.

På sin egen bank eller någon av storbankerna kan det kanske finnas en chans, men rena blancolånaktörer brukar vara väldigt stängda för att ens diskutera avsteg från sina krav.

Generellt ser de bara till taxerade inkomsten för de vill behandla 1000 ärenden i minuten och inte bara 30 för att då behöva bekräfta med arbetsgivare aktuellt inkomst och anställningstyp.

Handelsbanken var tillmötesgående när jag gick från 37000 till 50000 i månadslön för ett par år sedan. De ville ha mailadressen till min chef tillika VD dit de skickade ett mail och han intygande att jag har en ny lön och att jag fortfarande var tillsvidareanställd. Och direkt när de fick svaret så godkändes min ansökan.

Dock gällde det utökande av bolån i mitt fall och jag kontaktade banken personligen.

Precis. Lite annorlunda. Ett större lån mot säkerhet redan befintlig kund.
Dock kan man fråga sig hur pass säkert det är att ta sådan uppgifter över mejlen :thinking:

Precis. Lite annorlunda. Ett större lån mot säkerhet redan befintlig kund.
Dock kan man fråga sig hur pass säkert det är att ta sådan uppgifter över mejlen :thinking:
Vad är det för känsligt med det? Knappast skyddsvärt. Din taxerade inkomst är ju en offentlig uppgift.

Nej du förstod inte.
Det är stor risk för bedrägeri att bara ge ut en mejl-adress sådär, vem som helst kan svara på det.

Nej du förstod inte.
Det är stor risk för bedrägeri att bara ge ut en mejl-adress sådär, vem som helst kan svara på det.
Vilka alternativ är helt säkra då? Telefon? Snigelpost? Vill man fuska så finns det ju väldigt få sätt.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp