Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Vilka är alla här inne?

Man 30-35 år. Strulig studietid med missade kurser på högskola, tog lån för att klara mig.
Idag har jag som tur är ett relativt välbetalt jobb (57k+) och fått in alla lån i bolånet förutom CSN.
Sparar nu så gott jag kan och behöver nog egentligen inte vara här men tycker det är trevlig stämning på forumet och blir starkare av att läsa om alla som kämpar.
Ser det som en liten motivator om att inte behöva hamna i låneträsket igen.

Asien kvinna 39 år, gift och har 3 barn. Har bott i Sverige i 14 år hittade hit 2014 när jag googlade. 2012-2014 började mina skulder på 800k! sökte skuldsanering fått beviljad i 4 år från 2017-2021. Nu är jag skuldfri sedan 2021.

Man, 33 år fyllda.
Småbarnsföräldrar, sambo, arbetar inom LSS och pluggar samtidigt.
Skulder på cirka 200 000, hamnat i skuldfällan på grund av spel.
Skall tilläggas att en närstående löst ut mig vid två tillfällen innan detta och har då haft skulder på runt 240 000 vid ena tillfället och andra tillfället runt 320 000. Men tyvärr lyckats falla tillbaka återigen.

Senast ändrad:
Kvinna 60+ har varit svårt skuldsatt från början av 90-talet fram till november 2018, som mest dryga 1 Mkr, men är numera skuldfri. Skulden uppkom i fastighetskrisen på 90-talet, var ung och dum och skrev på lånehandlingar (han hade dålig kreditvärdighet) för ett hus som sedan inte gick att sälja med vinst efter att blivit dumpad av min sambo.
Trodde att jag genom att jobba och tjäna allt mer pengar, skulle ta mig ur skuldfällan, men för varje drag jag gjorde så hamnade jag bara djupare och djupare ner. Borde ha släppt allt till KFM mycket tidigare istället för att "lappa och laga", men jag levde i tron att jag skulle kunna få ett samlingsslån (som jag hade kunnat betala) med vettig ränta. Tjänade över 1 Mkr/år men det räckte inte.
Till slut blev jag sjuk och hamnade på sjukhus, låg i koma i en vecka och då rasade allt, vilket så här i efterhand var tur, för då fick jag äntligen lugn och ro att lösa problemet, det var en befrielse att få löneutmätning, har aldrig under min skuldsatta tid haft så mycket pengar över, har verkligen lärt mig hushålla.
Var singel under många år, ville inte vara någon nära, som jag skulle bli tvingad att berätta för, utåt sett var jag hur framgångsrik som helst - fantastiskt jobb, fin tjänstebil, lägenhet i centrala Göteborg, snyggt klädd, men jag träffade min man ett par år innan jag blev skuldfri, när det var som värst, och valde att berätta när det blev mer seriöst. Han var mycket förstående och ville vara med och hjälpa, men jag avböjde, bättre att en i hushållet har bra ekonomi.
Under tiden jag hade löneutmätning så startade jag ett aktiebolag, som växt sig allt större och numera arbetar jag som konsult och det går jättebra.

Min förra sambo som blåste mig, är död och begraven sedan länge, han lurade fel folk och blev skjuten. Tack och lov kom jag undan långt innan och ja, i slutändan "är det bara pengar" - har numera både hälsan och förståndet i behåll och ser för min ålder mycket bra ut ;)

Myra här, 50+, sambo och två vuxna "barn". Visste inte vad ett inkasso eller betalningsföreläggande och allt detta var innan jag blev egenföretagare och hamnade i en tvist med en privat hyresvärd som har kostat mig och familjen väldigt mkt pengar och lidande men fick rätt till slut och kunde vända blad.
Dock var priset högt och med ekonomiska förluster och massa lån på lån på lån så hade jag till slut skulder på strax över 1 mille. Värst var det kring 2014-2019
Har levt i totalt mörker under många år pga ekonomin, och det har även påverkat relationen med min sambo men vi kämpar på!
Skaffade ett extrajobb 2015 och sen ett till 2017. Utan dessa jobb så hade det inte gått. Skuldsanering eller ens skuldsaldo hos Kf har aldrig varit alternativ för då hade vår br utmäts vilket hade känts som oerhört nederlag för mig att min familj ska få behöva utsättas för, dessutom bodde båda barnen hemma då.
Så fick jag istället försöka komma till rätta med skuldberget på annat sätt. Extrajobb, sluta ta nya lån, spara in på allt onödigt och släppa skulder till inkasso samt snöbollsmetoden har varit och är vägen framåt för mig!
Idag är läget helt annat! Betalar fortf ca 16 k/mån för lån och krediter, exkl bolånet på 2 200 kr/mån och Csn 2 800 kr/mån.
Men nu vet jag hur det känns att INTE gå back varje månad med 6-7 k. Det känns underbart!
Har börjat spara i fonder och aktier och fr o m i år ska jag prioritera det!
Har ingen buffert för det kontot töms varje månad men jag får jobba mot att det inte fortsätter så.

Till alla er som kämpar vill jag säga att DU är det viktigaste verktyget för att din situation ska ändras. Inget är omöjligt och det är värt att prova alla vägar och uttömma alla möjligheter som finns.... det kommer gå till slut. Jag har gått igenom helvetets skärseld och har jag klarat det så klarar du det också! Ge inte upp!

Senast ändrad:
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp