Vid förlust av bostad försäljning.

Men det är statens förtjänst när folk gör bra affärer? ;)
Det pratas ibland om att avdrag för räntekostnader bör "fasas ut".
Aldrig någonsin pratas det om att fasa ut skatt på inkomst av kapital...

Exakt så. Alltid på ett håll :D

Vi har ingen arvs- eller gåvoskatt, vilket förvånar resten av världen. I Danmark har man totalt ett större skattetryck än i Sverige.

Om du säljer din bostad med förlust, alltså säljer den för mindre än vad du köpte den för, kan du göra avdrag på en del av skatten när du deklarerar. Du får göra förlustavdrag med 50 % av förlusten. Av den summan får du göra avdrag med 30 % upp till 100 000 kr och 21 % på överstigande belopp.
Lånar tråden lite.

Är det samma siffror för aktieförluster? Om jag säljer ett innehav med 40 K förlust så får jag dra av 30 procent av hälften (20 K) = 6 000 kr?

Antar att det här är aktiekunskap 101, men det är väl ganska talande för forumet att man är närmast expert (nåja...) på lånekunskap men inte ens har koll på förlustavdrag vid aktieaffärer :p

Vi har ingen arvs- eller gåvoskatt, vilket förvånar resten av världen. I Danmark har man totalt ett större skattetryck än i Sverige.

Ofta är ju dom pengarna redan skattade
.
Om jag får 100.000 i månaden i lön (räkneexempel) och sparar undan 30.000 utav den skattade lönen så vore det ju lite märkligt att skatta igen på pengarna man redan har skattat.

Ofta är ju dom pengarna redan skattade
.
Om jag får 100.000 i månaden i lön (räkneexempel) och sparar undan 30.000 utav den skattade lönen så vore det ju lite märkligt att skatta igen på pengarna man redan har skattat.
1696834784161.png

Lånar tråden lite.

Är det samma siffror för aktieförluster? Om jag säljer ett innehav med 40 K förlust så får jag dra av 30 procent av hälften (20 K) = 6 000 kr?

Antar att det här är aktiekunskap 101, men det är väl ganska talande för forumet att man är närmast expert (nåja...) på lånekunskap men inte ens har koll på förlustavdrag vid aktieaffärer :p
Ja, så länge det inte är i ett isk du handlat stämmer det.

Ja, så länge det inte är i ett isk du handlat stämmer det.
Hm, har dem (5000 Fingerprint) på ett vanligt VP-konto så ska överväga om jag ska sälja dem. Blir en brakförlust, men kanske lika bra att ta förlusten, betala ner dåligt lån och kunna få återbäring på en del av den ändå.

Det som mest får mig att tveka är nog att det synliga underskottet då kommer bli ännu mycket högre och det lär väl inte se så bra ut när jag ska söka samlingslån nästa höst.

Säger inte speciellt mycket, det intressanta är väl "vad man får för pengarna"?
Högst andel sprängningar i Europa?

Minst antal poliser per capita i EU.
Sämst underhållen järnväg i hela Norra Europa.
Ett skrattretande försvar.
Landsbygden saknar helt kollektivtrafik.
Vårdkön är gigantisk, här om året var vi iallafall även där sämst i klassen.
Bostadsbrist råder i samtliga svenska städer.
Skolan ska vi inte ens prata o

Då är ju frågan hur kan Sverige vara sämst i klassen med i princip högst skattetryck i världen? Ingenting fungerar ju i princip, inte om man jämför med övriga välståndsländer.

Nej hade Sverige varit en person hade lyxfällan varit given.

Detta ska INTE ses som ett politiskt inlägg eftersom jag ger en slev utav kritiken åt SAMTLIGA partier som har styrt landet i modern tid.

Tar ibland tåget i Skåne och jag skojar inte, var tredje tåg är antingen helt inställt eller försenat, då säger någon ja men ta bilen. Ja jo, det är mer köer på E6:an Malmö-Göteborg än vad det är i Peking.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp