Vid befintligt bolån - hur påverkas nya Blancolån?

Hej,
Jag har en tanke som slog mig, detta kanske är riktat framförallt till er som har eller har haft ett bolån tidigare.

Skulle ni säga att det är lättare eller svårare att få ett Blancolån eller ett samlingslån om man har ett befintligt Bolån som syns hos UC?

& Ena sidan kanske det skrämmer bort banker att man har typ 2-3 miljoner man betalar ränta på men sen å andra sidan kan ju lägenheten vara värd det dubbla plus det blir en extra säkerhet för banken?

Alla svar uppskattas varmt.

Det beror nog på hur din UC ser ut i stora drag. Jag har ”renoverat köket” ett x antal ggr på flera hundra tusen, som jag köpt aktier, klocka och renovering för hos banken jag har bolån på. Har aldrig varit något problem. Sen bor jag i centrala Sthlm där priserna sticker iofs, så jag får mer utrymme. Jag har ett komplett kreditkort med 50k utrymme, 2-3 ff och inga blancon(det bakar jag in i bolånet). Man har ju räknat på att du får bäst avkastning på din bostad med +-75% belåning, så med dagens låga räntor så tycker jag att man ska utnyttja banken. Lycka till ^^

Senast ändrad:
Jag tror spontant att bankerna uppskattar bolån och att det är lättare att få blanco då. Dels så finns det i många fall ett dolt överskott(värdeökning), sedan finns det även kapital om minst 15% som är bundet redan, vilket tyder på sparförmåga.

Det känns ju som det. Verkligen. Resonerar som ni två gör men hade ändå varit lite spännande höra av någon med erfarenhet.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp