Långivare med aktiv utlåning

1. Klaralån - Lån utan UC
2. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
3. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Zmarta - Jämför lån (ny)
5. Tomly - Lån utan UC
6. Kredio - Lån utan UC
7. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
8. Binly - Lån utan UC
9. Brixo - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Credifi - Lån utan UC
12. Nätlån - Lån utan UC
13. Merax - Swish-utbetalning, ingen UC

Viaconto tog Creditsafe kreditupplysning på mig inte Instantor!!

Skumt om nu låneföretagen anlitar ett företag som gör mer i förlust än de har i omsättning.
2012: Omsättning 1.114.000:-, Resultat -3.274.000:-
2011: Omsättning 587.000:-, Resultat -2.270.000:-
Visst kan det vara brukligt att gå med förlust de första åren, men det finns ju gränser. Aldrig att jag skulle låna hos någon som kräver att man kreditkollar via dessa skojare.

Dessutom så kan jag aldrig tro att man har en chans att få ersättning från sin bank vid eventuellt bortfall av pengar från kontot om de ser att man släppt in en tredje part på kontot.

Intressant svar från SEB

Hej,

Jag har pratat med kollegorna som arbetar med säkerhetsfrågor och här kommer ett svar.

Det är kunden själv som loggar in och därmed ger ut sina inloggningsuppgifter till det här företaget. (Det finns liknande exempel med appar där man samlar in saldo-uppgifter från flera banker och presenterar i appen.) Det är inget vi rekommenderar, tvärtom avråder vi våra kunder att göra så här. Precis som den kund som har skrivit in påpekar så är det en risk med det här, kunden kan bli av med pengar om det är en bedragare i andra änden och då kan kunden inte få någon ersättning eftersom han själv har lämnat ut sina inloggningsuppgifter till företaget. Vi som bank kan inte göra något åt det här. Eftersom företaget har fått kundens inloggningsuppgifter så ”ser” vi inte att det inte är kunden som loggar in. Vi kan bara avråda våra kunder från att göra så här, vilket vi också gör.

Det här fungerar bara med digipassen, inte med BankID.

Vänliga hälsningar

Ann-Britt Holm

Kundrelationer

SEB

Retail Sverige

Varför inte ge ut sitt lösenord till MinUC.se inloggningssida istället, helt ofarligt och dom får se nödvändig info utan att en förfrågan registreras.

Man kan ju själv ändra lösenordet sen och om nån stjäl det är det väl bara att skicka efter ett nytt som kommer till e-posten el till folkbokföringsadressen som personen ifråga har.

Det är du dina transaktioner de vill se vilka inbetalningar och utbetalningar som görs varje månad. Så ett gott råd undvik långivare som använder sig av Instantor det är ju som SEB säger det ser ut som att du själv lämnar ut allt på ditt konto och Instantor kan aldrig hållas ansvarig om det försvinner pengar från ditt konto.

Klart är ju att Instantor inte är riktigt seriöst och därmed oxå företag som ansluter sej till dom. Får se vad Datainspektionen svara snart... Där finns iaf inte Instantor med som kreditupplysningsföretag, fast ser att Soliditet har allierat sej med dom på deras hemsida...
Tycker bankerna är lite flata som inte står upp mer för kundernas säkerhet mer, dom själva skickar ut mejl om att dom aldrig frågar efter kunderna lösenord osv fast när andra företag likt Instantor går mkt längre är det mer el mindre ok för banken....

Hej!

Det är inget som Swedbank rekommenderar att man loggar in på andra sidor och lämna ut sina kontouppgifter.

Med vänlig hälsning
Swedbank AB (publ)
Ann-Katrin Högberg

intressant tråd... några nyheter från datainspektionen?

Svar fr Datainspektionen:
Hej,

Instantor ansökte om tillstånd att bedriva kreditupplysningsverksamhet för ett par år sedan. Den gången visade det sig att deras dåvarande tjänst endast var ett "analysverktyg" som inte innebar att uppgifter lämnades ut för bedömning av annans kreditvärdighet eller vederhäftighet i övrigt i ekonomiskt hänseende. Ansökan återkallades och Instantor uppgav att för det fall de skulle förmedla kreditupplysningsinformation så var det inte i egen regi utan som leverantör åt något "riktigt" kreditupplysningsföretag.

Datainspektionen kommer dock att ha företag som ägnar sig åt denna typ av verksamhet under kontinuerlig uppsikt och kommer att på förekommen anledning att utöva tillsyn.

Hans Kärnlöf

Viaconto som tidigare haft Gothia som inkasso har nu börjat med Svea inkasso. Det kan vara bra att veta för många här. Jag har fått mitt lån dit nämligen, förväntade mig Gothia, men det blev Svea.

För mig gör det ingen större skillnad. Hade inte så stor skuld hos Viaconto. Kommer betala 900 X 3 istället för 400:- genom Gothia. Men det går bra med lite ändrade planeringar.

Det kan få större konsekvenser för andra däremot, så bra med en varning.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp